سلامت نیوز: ارزش شاخص توسعه‌ انسانی جمهوری اسلامی ایران برای سال 2012 میلادی معادل ، 0.742  است، که ایران را در گروه توسعه‌ انسانی بالا، و رتبه‌ 76 در میان 187 کشور و سرزمین قرار می‌‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، بر اساس گزارش توسعه‌ انسانی 2013 که اخیرا در جهان انتشار یافت، بین سال های 1980 تا 2012 میلادی، ارزش شاخص توسعه‌ ایران از 0.443 به 0.742 افزایش یافته‌است، که  رشدی 67 درصدی، با میانگین افزایش سالانه‌ 1.6 درصد را نشان می دهد که این رقم تقریبا دوبرابرنرخ میانگین رشد جهانی در همین مدت است.

این گزارش همچنین بیان می کند در طی دوره بیست و دو ساله  یعنی از 1990 الی 2012  ایران بعد از جمهوری کره دومین رتبه را در زمینه افزایش سطح شاخص توسعه انسانی در میان کشورهای در حال توسعه داشته است.

آقای گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران می گوید آن چه مهم است و باید مورد تحسین قرار گیرد پیشرفت ایران در زمینه توسعه انسانی است  زمانی که در طی سه دهه گذشته بررسی و اندازه گیری شده است.
 ایشان در ادامه افزودند آن چه این گزارش بر آن دلالت دارد این است که از نقطه نظر شاخص توسعه انسانی  سیاست های دولت در طول سال های 1980-2012 برای پیشرفت در شاخص توسعه انسانی مناسب و چشمگیر بوده است.
گزارش مذکور که توسط برنامه توسعه ملل متحد تهیه شده است، ارزش‌ها و رتبه‌های 187 کشور و سرزمین، که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده‌اند، به همراه شاخص توسعه‌ انسانی تعدیل ‌شده با نابرابری برای 132 کشور، شاخص نابرابری جنسیتی برای 148 کشور، و شاخص چند بُعدی فقر برای 104 کشور را عرضه می‌کند.

در گزارش برنامه توسعه ملل متحد آمده است ایران  بین سال های  1980 تا 2012 دستاورد های قابل توجهی را ثبت نموده از جمله امید به زندگی در لحظه‌ تولد برابر با 22.1 سال افزایش یافته‌، میانگین سال‌هایی که افراد آموزش دیده اند و سال‌هایی که انتظار می رود افراد آموزش ببینند هر دو 5.7 سال افزایش نشان می دهد. طی همین دوره سرانه‌ درآمد ناخالص ملی  بر مبنای موازنه قدرت خرید درجمهوری اسلامی ایران  نزدیک به 48 درصد افزایش یافته‌است.

بر طبق گزارش توسعه انسانی سال 2013 پیشرفت طولانی مدت - هم از نظر موقعیت جغرافیایی و هم از لحاظ ارزش شاخص توسعه‌ انسانی - می‌تواند به‌گونه‌ای سودمند به نسبت کشور‌های دیگر ارزیابی شود. برای مثال دردوره بین 1980 تا 2012 ایران، هند و پاکستان درجات مختلفی از پیشرفت در راستای افزایش شاخص توسعه‌ انسانی تجربه نموداند  و ایران به وضوح از هر دو سبقت گرفته است.

این گزارش می گوید ایران از ارزش شاخص نابرابری جنسیتی معادل با 0.496 و رتبه‌ 107 بین 148 کشور در نمایه‌ 2012 برخوردار است. ایران موفقیت چشمگیری نیز در این زمینه کسب کرده است. تقریباً 62.1 درصد زنان بزرگسال، در مقایسه با 69.1 درصد همتایان مردشان، به آموزش متوسطه یا عالی دست یافته اند.
 در هر 100 هزار زنده‌زایی، 21 زن، به دلایل مرتبط با بارداری، جان خود را از دست می دهند که میانگین این رقم در گروه شاخص توسعه انسانی بالا 47 است. در ایران نرخ باروری نوجوانان 25 تولد در هر یک هزار زنده‌زایی است که میانگین این رقم در گروه کشورهای قابل مقایسه با ایران 50 است.

همچنین این گزارش به قسمت هایی مانند مشارکت زنان در بازار کار و سیاست اشاره می کند که عملکرد ایران نیازمند به توجه و تلاش بیشتراست.

 به طور کلی گزارش توسعه انسانی، موفقیت ایران را در به دست آوردن نتیجه های خوب به خصوص در بخش های بهداشت و آموزش طی چند دهه گذشته ارائه می دهد که این امر به سطح بالای شاخص توسعه انسانی در ایران وتقسیم بندی مداوم این کشور در گروه کشورها با شاخص توسعه انسانی بالا کمک کرده است.

آقای لوئیس می گوید در حال حاضر دنیا و منطقه ما با چالش های بسیاری در زمینه  توسعه انسانی و مسائل بشردوستانه روبرو است. این چالش ها در جائیکه بهترین دانش پدید می آید، بهترین تجربه ها ارائه می گردد، بهترین عملکرد ها استفاده می شوند و در جائیکه کشورها فراتر از مرزها همکاری می نمایند، باید حل و فصل شوند. سازمان ملل متحد  در ایران می تواند ایفا گرنقشی بیشتر درهمکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور ها در راستای حل و فصل  دسته جمعی این مشکلات  باشد که  دنیای  ما را تحت تاثیر قرار  می دهد.اقدامات  توسعه ای در ایران به مسائل زیر توجه می کند: کاهش فقر، بهداشت، محیط زیست، کاهش خطر بلایای طبیعی و کنترل مواد مخدر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha