سلامت نیوز : سعید صفاتیان در گفت‌‌وگو با فارس افزود: 4 هزار مرکز درمانی ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که برای هماهنگ شدن این مراکز نیاز به تأسیس صنف وجود دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل هفته گذشته ما نمایندگان مراکز ترک اعتیاد استانها در جلسه‌ای به این جمع‌بندی رسیدیم که صنف درمانگران اعتیاد را برای اولین بار در کشور راه‌اندازی کنیم.

صفاتیان  گفت:تاکنون 6 استان صنف درمان اعتیاد را داشته است اما به صورت کشوری در حوزه اعتیاد صنفی که پاسخگوی نیاز حوزه مواد مخدر باشد وجود نداشته است.

معاون سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه نگاه دولت واگذاری تصدی‌ به اصناف است ادامه داد: وجود یک صنف باعث نوسازی و تقویت حوزه مربوطه می‌شود و تعامل بین حوزه اعتیاد و دولت را برای بهینه‌سازی مأموریت تأمین می‌کند.

صفاتیان افزود: با راه‌اندازی صنف درمان معتادان توانمندی درمانگران افزایش یافته و از سوی دیگر قدرت بازرسی بر روی مراکز درمان اعتیاد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه همواره از نظر آموزشی در حوزه اعتیاد با مشکل مواجه بوده‌ایم گفت: با راه‌اندازی صنف کشوری درمان اعتیاد  نظرات به هم نزدیک می‌شود، دیدگاه مراکز درمانی مطرح شده و هزینه‌ها و اعتبارات کاهش یا افزایش می‌یابد.

صفاتیان ادامه داد: تاکنون در حوزه اعتیاد قدرت تصمیم‌گیری وجود نداشته است اما با ایجاد این صنف تصمیم‌گیری‌ها مشخص می‌شود و نیاز به راه‌اندازی دوره آموزشی خاص مانند مشاوره، روش‌های درمانی با استفاده از شربت تریاک، قرص و غیره تشخیص و سریع‌تر اجرایی می‌شود.

صفاتیان گفت: در تهران این کمیته کشوری راه‌اندازی شده، 24 شاخه دارد و اقدامات اولیه راه‌اندازی آن در وزارت بازرگانی انجام شده و نمایندگان 18 استان در این صنف ثبت‌نام کردند.

وی گفت: اولین صنف درمانگران اعتیاد در جهت کمک به وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده است.

معاون سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در جلسه راه‌اندازی این صنف نمایندگانی از استانهای تهران، اصفهان، خراسان، تبریز، فارس، آذربایجان غربی، خراسان رضوی حضور داشتند و این‌ها استان‌هایی بودند که حدود 80 درصد مراکز درمان اعتیاد را در خود داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha