سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 72667

سلامت نیوز : کارشناس تغذیه مرکز دیابت همدان درباره تغذیه مناسب در زمان بارداری گفت: فیبر موجود در غذاهای گیاهی که غیرقابل هضم هستند با آهسته کردن تخلیه معده و جذب روده‌ای اثر مثبتی در تنظیم قند خون دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ طیبه دوستوندی با اشاره به اینکه درمان دیابت بارداری یعنی گام برداشتن در مسیر حفظ قند خون در حد نرمال، افزود: فرد برای این منظور حتماً باید با متخصص تغذیه مشورت کند تا برنامه غذایی درست و سالمی برای خود و جنین دریافت کند.

وی داشتن یک برنامه غذایی صحیح را موجب کنترل قند خون فرد در حد نرمال دانست و ادامه داد: این برنامه غذایی به فرد کمک می‌کند که چه موقع و به چه میزان مواد غذایی را در هر وعده دریافت کند.

دوستوندی هدف از درمان با رژیم را پیشگیری از مصرف زیاد قندهای ساده دانست که سریعاً وارد گردش خون می‌شود.

وی اظهار کرد: رژیم غذایی زنان مبتلا به دیابت حاملگی مانند بارداری طبیعی است و میزان کالری مصرفی بر اساس وزن مطلوب بدن به صورت 38 کیلو کالری به ازای هر کیلو وزن بدن تنظیم می‌شود و از آنجا که محدود کردن کالری مصرفی در زنان دیابتی‌ غیرباردار چاق، معمولاً با کاهش مقاومت به انسولین و بهبود تحمل گلوکز همراه است، رژیم کم کالری می‌تواند در درمان زنان چاق دچار دیابت بارداری همانند زنان چاق مبتلا به دیابت نوع دو به کار رود البته هرگونه محدودیتی در میزان کالری دریافتی این زنان باید با کنترل دقیق وضعیت قند خون باشد.

وی با بیان اینکه بانوانی که قند خون ناشتای آنها بالا نیست، تنها با رژیم درمان می‌شوند و برنامه ورزشی هم در کنار آن توصیه می‌شود، تصریح کرد: این بیماران باید از مصرف مواد قندی خالص بپرهیزند چرا که جذب سریع این مواد و جذب کم انسولین زیر جلدی، تعادل بین انسولین و گلوکز را مختل می‌کند.

کارشناس تغذیه مرکز دیابت همدان با اشاره به اینکه فیبر موجود در غذاهای گیاهی که غیرقابل هضم است با آهسته کردن تخلیه معده و جذب روده‌ای اثر مثبتی در تنظیم قند خون دارد، افزود: از این رو مصرف روزانه 15 گرم فیبر توصیه می‌شود.

وی برای کنترل قند خون توصیه کرد: این بیماران غذا را در حجم کم و به دفعات بیشتر (5 وعده در روز) میل کنند، در هیچ وعده‌ای بیش از حد غذا نخورند، در برنامه غذایی خود از همه گروه‌های غذایی به شکل متنوع و متعادل استفاده کنند، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و نمک را کاهش دهند، روزانه از مواد غذایی فیبردار مانند حبوبات، سبزی، میوه و نان‌های سبوس‌دار مانند سنگک که در کاهش قندخون موثر است استفاده کنند، مصرف قندهای ساده(مانند قند، شکر و تنقلات شیرین) را کاهش دهند و مواد غذایی با نمایه گلایسمی پایین(نان بربری، نان تافتون، چغندر، لپه، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و ماش) را جایگزین مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا(لواش ماشینی، باقلا بدون پوست، هویج، سیب زمینی و پوره سیب‌زمینی) کنند.

دوستوندی در ادامه بانوان را به داشتن فعالیت ورزشی منظم توصیه کرد که می‌تواند به عنوان یک رویکرد مناسب برای پیشگیری و درمان دیابت بارداری به شمار آید و افزود: ورزش مناسب همراه با رژیم غذایی صحیح اثر بهتری از رژیم غذایی به تنهایی دارد.

وی با بیان اینکه بانوان می‌توانند 6 تا 12 هفته پس از تولد نوزاد خود برای تست قند خون اقدام کنند، گفت: در اغلب موارد، دیابت حاملگی بعد از تولد نوزاد از بین می‌رود اما در هر حال، احتمال ابتلا به دیابت حاملگی در بارداری‌های بعدی و یا دیابت نوع دو در این مادران زیاد خواهد بود که می‌توانند برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهند تا از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کنند.

کارشناس تغذیه مرکز دیابت همدان این اقدامات را رسیدن به یک وزن ایده‌آل و حفظ آن، کم کردن 5 تا 7 درصد از وزن، انجام حداقل روزی نیم ساعت ورزش در اکثر روزهای هفته مانند شنا، پیاده‌روی و نرمش‌های سبک، داشتن برنامه غذایی مناسب و استفاده از حبوبات، میوه‌جات و سبزیجات و کاهش مصرف چربی و کالری عنوان کرد.

دوستوندی بیان کرد: زنانی که مبتلا به دیابت حاملگی هستند، حتماً باید قند خون خود را به طور مرتب، هر یک تا دو سال یکبار، برای دیابت آزمایش کنند زیرا تشخیص بموقع دیابت یا دیابت پنهان می‌تواند از بروز عوارض قلبی جلوگیری کند.

وی افزود: اگر نوزادان از شیر مادر تغذیه شوند و وزن مناسبی داشته باشند، احتمال ابتلا به دیابت در آنها بسیار کم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha