سلامت نیوز : رییس شورای عالی نظام پرستاری بر ضرورت ایجاد شرایط لازم به منظور کاهش آسیب‌های جسمی، روحی و روانی پرستاران تاکید کرد و گفت: لازم است پرستاران آسیب دیده برای تامین هزینه‌های درمان و توانبخشی مورد حمایت قرار بگیرند.

یعقوب جعفری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به ضرورت تصویب و اجرای طرح «حمایت از پرستاران آسیب‌دیده شغلی»، به ارائه تعریفی از شغل زیان آور پرداخت و عنوان کرد: شغل سخت و زیان آور، شغلی است که احتمال بروز آسیب‌های جسمی و روحی در آن وجود دارد.

وی افزود: درجه این آسیب‌ها با توجه به نوع شغل متفاوت است.

جعفری به بخشی از این آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: آسیب‌های شنوایی، پوستی، روحی و روانی، مشکلات تنفسی، اختلالات ستون فقرات و همچنین انتقال بیماری‌ها از طریق ابزار و آلات جراحی، تزریق خون و آسیب‌های اشعه از این جمله هستند که وضعیت جسمی و روحی و روانی فرد شاغل را در معرض خطر قرار می‌دهند و بر این اساس است که اکثر کشورها تدابیری برای جلوگیری و کاهش این آسیب‌ها اندیشه‌اند.

رییس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد:‌ در همین راستا سازمان نظام پرستاری طرحی را تحت عنوان «حمایت از پرستاران آسیب دیده شغلی» به دولت ارائه کرده است که در صورت تصویب نهایی و اجرایی شدن آن، پرستارانی که در معرض آسیب‌های شغلی قرار گرفته‌اند مورد حمایت سازمان‌های مربوطه قرار می‌گیرند و این حمایت‌ها می‌تواند عامل درمان جبران هزینه‌های درمانی، توانبخشی و حمایت‌های جنبی باشد.

وی تاکید کرد:‌ البته به نظر می‌رسد پیشگیری از آسیب‌ها، مهمتر از حمایت از پرستاران آسیب دیده باشد.

به گفته جعفری لازم است برای تحقق این امرمتولیان بخش سلامت کشور، از طریق آموزش‌های مداوم پرستاران، برقراری سیستم‌های دقیق کنترل عفونت، فراهم کردن ابزارهای کاری و وسایل پیشگیری از انتقال بیماری‌ها، استراحت دادن کافی و تامین نیروی انسانی مکفی طبق استانداردها، شرایط لازم را برای کاهش آسیب‌های جسمی، روحی و روانی پرستاران فراهم کنند.

رییس شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه در این صورت از تعداد پرستاران آسیب دیده شغلی کاسته خواهد شد، گفت: در این صورت تصویب این طرح کمک خواهد کرد تا اگر پرستاری هم دچار آسیب شد، طبق قانونی شفاف، محکم و متقن مورد حمایت درمانی، مالی، توانبخشی، روحی و روانی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha