سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 72671

سلامت نیوز : وزیر سابق بهداشت با اشاره به مشکلات بیماران در پرداخت هزینه‌های دارویی، از نمایندگان مجلس خواست که جلوی مبادله‌ای‌شدن ارز دارو را بگیرند.

دکتر مرضیه وحید دستجردی، در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره تبعات احتمالی مبادله‌ای شدن ارز در بازار دارویی کشور و همچنین سهم مردم در پرداخت هزینه‌های دارویی، گفت: دارو استراتژیک‌ترین کالای مورد استفاده مردم است؛ چرا که با حیات و مرگ مردم درارتباط است. از طرف دیگر دارو غیرقابل جایگزین است و برای هر بیماری باید تنها همان داروی مربوطه مصرف شود.

وی در توضیح مشکلات بیماران برای تامین هزینه‌های دارویی و درمان، ادامه داد: قبل از مطرح شدن مباحث مربوط به مبادله‌ای شدن ارز دارو هم هزینه‌های دارویی مردم بسیار زیاد بود؛ به طوری که حدود 60 تا 70 درصد اعتراض‌ها و نامه‌هایی که مردم به دست ما می‌رساندند، به هزینه‌های دارو و درمان‌شان مربوط بود.

با مبادله‌ای شدن ارز، قیمت دارو حداقل 2.5 برابر و پرداخت از جیب مردم به بیش از 90 درصد می‌رسد

دستجردی به تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر لزوم "کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به 30 درصد" اشاره کرد وافزود: اکنون بدون درنظرگرفتن حق بیمه‌ای که مردم می‌پردازند، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت 54.6 درصد است که با لحاظ حق بیمه‌ پرداختی از سوی مردم بابت بیمه‌های دولتی، پایه و تکمیلی، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به حدود 65 تا 70 درصد می‌رسد. در چنین شرایطی اگر ارز دارو مبادله‌ای شود، قیمت دارو حداقل 2 تا 2.5 برابر افزایش می‌یابد.

وی در این باره ادامه داد:‌ هزینه پرداختی از جیب مردم بابت هزینه‌های دارویی به بیش از 90 درصد می‌رسد؛ این درحالیست که پیش از این هم بسیاری از بیماران استطاعت پرداخت هزینه‌های دارویی را نداشتند.

مجلس نگذارد با مبادله‌ای شدن ارز دارو به مردم اجحاف شود

وی تاکید کرد: دارو کالایی است که به سلامت مردم ارتباط دارد و دولت موظف است از طریق بیمه‌ها، هزینه‌های دارو و درمان را بپردازد. از طرف دیگر اینکه برخی از مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند ما به التفاوت ارز مرجع با مبادله‌ای را با تخصیص اعتبار مربوطه جبران می‌کنیم، هم ادعای درستی نیست؛ چرا که اکنون هم بیمه‌ها با این اعتبارات و بودجه‌هایی که دارند، نمی‌توانند بدهی‌های خود به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها بپردازند، با 2- 3 برابر شدن قیمت داروها، دیگر پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. مجلس که قانون برنامه پنجم توسعه را تصویب کرده، نباید بگذارد چنین اجحافی به مردم شود.

دستجردی از مسئولان خواست که توضیح دهند مبادله‌ای شدن ارز دارو به خاطر مشکل ریالی است یا ارزی؟ اگر مشکل ارز دارند که نباید ریال آن را بالا ببرند، اگر هم مشکل ریال دارند چرا وصلش می‌کنند به ارز؟

وزیر سابق بهداشت همچنین تاکید کرد: سلامت مردم در گروی این است که تا حد امکان، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت کاهش یابد و به سمت "بهداشت و درمان همگانی" حرکت کنیم؛ برنامه «پزشک خانواده» و دیگر برنامه‌ها درجهت تقویت بودجه‌های دولتی و بیمه‌ای نیز در همین راستا بود.

دستجردی تاکید کرد: مبادله‌ای شدن ارز دارو فشار بسیار بیشتری بر مردم وارد می‌کند. وقتی عنوان می‌شود که کالاهای اساسی ارز مرجع دریافت می‌کنند، چطور برخی از مسئولان در وزارت بهداشت جرات می‌کنند بگویند دارو با ارز غیرمرجع تهیه خواهد شد. وظیفه وزارت بهداشت است به هر نحوی که شده دارو را با ارز مرجع تامین کرده و در اختیار مردم قرار دهد و دارو باید در دسترس بیماران باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha