سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 72673

گاهی اوقات بوی بد دهان علت ناشناخته ای دارد و با انجام روشهای مختلف باز هم عامل ایجاد بوی بد دهان از بین نمی رود.

بوی بد دهان را چگونه رفع کنیم ؟
سلامت نیوز : امروزه بوی بد دهان(halitosis) به طور چشمگیری شایع شده است و باعث رنجش و ناراحتی دیگران در برخورد های اجتماعی با فردمبتلا به بوی بد دهان می شود. همچنین در زندگی زناشویی و در بین اعضای خانواده نیز فرد مبتلا به این حالت مورد توجه و نكوهش قرار می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیک صالحی ؛ در مواقعی فرد مبتلا به بوی بد دهان خودش متوجه این حالت نشده و با خیال راحت تمایل به هم صحبتی با اطرافیان دارد لذا در محل كار یا سایر مكانهای عمومی نیز ممكن است برای عدم ناراحتی شخص مبتلا به بوی بد دهان این موضوع رابه او نگویند و فقط از او دوری نمایند.

بوی بد دهان در اثر عوامل مختلفی اتفاق می افتد و معمولا" قابل درمان می باشد ،افرادی هستند كه بعد از اطلاع از این حالت و پیدا نكردن روش درمان آن دچار ناراحتی های فكری و كناره گیری از دوستان و آشنایان خود می شوند.

گاهی اوقات بوی بد دهان علت ناشناخته ای دارد و با انجام روشهای مختلف باز هم عامل ایجاد بوی بد دهان از بین نمی رود و باعث سردرگمی فرد مبتلا می شود و لذا فرد مجبور به استفاده دائم از آدامس قرص یا اسپره های خوشبو كننده دهان می باشد كه ممكن است عوارضی را در پیش داشته باشد

موارد مختلفی كه باعث بوی بد دهان می شوند عبارتند از:

دلایل غیر مرتبط با حفره ی دهان:

مثل ناراحتیهای گوارشی ،سینوزیت،كم آبی بدن، مصرف پیاز یا سیر و سیگار كشیدن.

دلایل مرتبط با حفره ی دهان كه به سه بخش تقسیم می شوند:

بوی بد دهان از طریق دندانها:

وجود دندانهای پوسیده یا ترمیم های نا مناسب دندان، به دلیل ایجاد گیرغذایی علاوه بر آسیب رساندن به لثه ی محافظ دور دندان به خودی خود می تواند موجب بوی بد دهان شود

لثه ی ملتهب و بوی بد دهان:

با علائم مشخصه خونریزی و قرمزی بافت لثه كه در اثر مسواك زدن غیر صحیح و خارج نشدن مواد غذایی از لثه، بوی بد دهان را نیز به همراه خواهد داشت

زبان و ایجاد بوی بد دهان:

در گروه اندكی از افراد،بلند بودن جوانه های چشایی(پرزهای زبان) در بخش انتهای زبان می تواند عاملی برای ایجاد بوی بد دهان باشد كه با مسواك زدن روی زبان معمولا" بوی بد دهان از بین می رود.

عامل اصلی التهاب لثه و ایجاد بوی بد دهان:

علاوه بر موارد گفته شده مانند(ترمیمهای نامناسب،پوسیدگی،دخانیات و غیره)،مورد دیگری به نام پلاك باكتریایی وجود دارد كه از یك پلاكت زرد رنگ،نرم و چسبنده ،2 ساعت بعد از مسواك زدن تشكیل می شود و طی فرایند شناخته شده ای تبدیل به جرم می شود.

جرم های دندانی بر اساس ارتباط با لثه ای به دو گروه بالا لثه ای و زیر لثه ای  تقسیم می شود كه عاملی برای ایجاد بوی بد دهان هستند:

جرمهای بالا لثه ای و تخریب لثه:

معمولا" قابل رویت هستند و ممكن است محدود به یك دندان یا گروهی از دندانها شوند و نسبت به جرم زیر لثه ای آسیب كمتری می رسانند

جرمهای زیر لثه و بوی بد دهان:

در زیر لبه لثه قرار گرفته و به راحتی دیده نمی شود و در معایناتی كه فرد در دندانپزشكی انجام می دهد این جرم لثه كشف شده و بسیار چسبنده و متراكم هستند و نقشی اصلی در بروز بیماریهای لثه و بروز بوی بد دهان در افراد دارند

روشهای درمان بوی بد دهان در حفره ی دهانی:

همانطور كه گفته شد جرمهای زیر لثه ای مهمترین عامل بوی بد دهان درحفره ی دهانی می باشند كه با 2 روش زیر قابل درمان می باشد:

درمان بوی بد دهان با روش جراحی متداول:

هدف اولیه در این درمان حذف التهاب لثه و تصحیح شرایطی است كه باعث وقوع مشكلات لثه گردیده است.

درمان بوی بد دهان در این روش در 4 مرحله قابل انجام است كه در مراحل پیشرفته بیماری بوی بد دهان،معمولا" درمانهای جراحی نیز غیر قابل اجتناب هستند.

هدف از جراحی لثه دستیابی به عمق ضایعات و حذف باكتریهای نفود كرده در ناحیه ریشه دندان و در استخوان پشتیبان آن است كه به صورت معمول این قسنتها غیر قابل دسترس هستند و همین عدم دسترسی باعث بوی بد دهان شده و فرد سر درگم می ماند.

در درمانهای متداول جراحی از ایجاد یك برش در لثه (فلپ) ، بافت لثه از سطوح استخوان جدا شده و جرم تشكیل شده ،بافت عفونی و التهاب حذف می شوند.

پس از شستشوی ناحیه ی تحت جراحی با مواد ضد میكروبی ،مجددا" بافت لثه را به محل اولیه برگردانده و بخیه می خورد.و بعد ازاین جراحی دردهایی در ناحیه بخیه خورده بوجود خواهد آمد و استفاده از آنتی بیوتیك و مسكن ها حتمی می باشد.

اكنون رفع قطعی بوی بد دهان با لیزر دندانپزشكی بدون جراحی، خونریزی و درد:

در این روش جهت رفع بوی بد دهان از انرژی لیزر استفاده می شود، نور لیزر از طریق یك سیم شیشه ای قابل انعطاف به سمت لثه هدایت می گردد.

لیزر نوعی نور است كه می تواند در بافت لثه به طور عمیق نفوذ كند و باعث حذف باكتریهای زیر لثه شود ،بدون اینكه نیازی به جراحی متداول باز در لثه(فلپ) داشته باشد.

بنابراین لیزر می تواند بافت عفونی و ملتهب لثه را در عمیق ترین ضایعات لثه از بین ببرد.

با كاهش تعداد باكتریها توسط تابش لیزرمی توان از تجویز آنتی بیوتیكهای فراوان وعوارض جانبی آنها خودداری كرد.

از آنجایی كه  در درمان بوی بد دهان با لیزر،عروق خونی بسته می شود و خونریزی حین جراحی و تورم لثه بعد از جراحی با لیزر وجود ندارد ،لذا روش لیزر مورد قبول و رضایتمندی بسیاری از افراد مبتلا به بوی بد دهان شده است.

در درمان بوی بد دهان با لیزر،با انسداد الیاف عصبی لثه، كاهش درد را در 90 درصد افراد شامل می شود.

در روش درمان بوی بد دهان با لیزر،مراقبتهای ویژه ی پس از جراحی نیز حذف می گردد، به طوری كه پس از پایان یافتن جلسه درمان،بیمار می تواند بر خلاف روش جراحی متداول به راحتی غذا مصرف كند.

و در نهایت در روش درمان بوی بد دهان با لیزر با توجه به خاصیت جوش دادن بافت های لثه توسط تابش لیزر،نیاز به بخیه زدن نمی باشد و احتمال تشكیل بافت اضافه در لثه(اسكار)به حداقل می رسد.

با توجه به كاربرد لیزر در بوی بد دهان افرادی كه مبتلا به بوی بد دهان در قسمت حفره ای دهان بوده اند از این روش بی خطر و سریع برای رفع بوی بد دهان خود كه به صورت ناشناخته ای از طریق لثه تولید می شد استفاده كرده و دیگر از دوستان ، خانواده و همسر خود كناری گیری نمی كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha