سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 72676

سلامت نیوز : با افزایش شمار مبتلایان به عارضه «فشارخون بالا» حتی در میان جوانان، ‌دغدغه‌ها برای بکار گرفتن راهکارهای موثرتر به منظور پیشگیری از این بیماری و کنترل آن بیشتر شده‌ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در حال حاضر مشخص‌ترین شیوه برای کنترل این عارضه خطرناک و کشنده، کاهش حجم نمک مصرفی (سدیم خوراکی) در وعده‌های غذایی است.

اما در عین حال که کاهش مصرف نمک اهمیت دارد برای کنترل فشارخون بالا باید به مصرف صحیح و کافی سایر ریزمغذی‌ها شامل پتاسیم، کلسیم، فیبر و چربی‌های امگا-3 نیز توجه شود.

بی‌تردید انتخاب موادغذایی مناسب، اصلی مهم در زندگی هر فرد است. در این خصوص نه تنها مقدار غذای مصرفی بلکه مصرف گروه‌های متنوع موادغذایی نیز تاثیر حیاتی روی سلامت جسم و روان انسان دارد. بنابراین کنترل رژیم‌غذایی و تغییرات در الگوی زندگی برای مقابله موثر با عارضه فشارخون بالا حائز اهمیت است.

یکی از املاح معدنی مهم و اصلی برای کنترل و پیشگیری از فشارخون بالا، پتاسیم است. مطالعات بسیاری این واقعیت را تایید می‌کنند که مصرف مرتب غذاهای حاوی پتاسیم می‌تواند به کاهش و کنترل فشار خون کمک کند. میوه‌ها و سبزیجاتی چون سیب‌زمینی،‌ اسفناج، گوجه فرنگی و موز منبع غنی از پتاسیم هستند.

مصرف کلسیم نیز برای انقباضات و انبساط‌ های مناسب عضله قلب ضروری است و بدین جهت یک ماده معدنی مهم برای مقابله با فشارخون بالا محسوب می‌شود. شیر کم‌چرب، ماست و مغز بادام از جمله مواد خوراکی حاوی کلسیم است.

کمبود منیزیم در بدن نیز به کاهش سطح کلسیم و پتاسیم در خون و تغییرات در سیستم گردش خون منجر می‌شود و بنابراین مصرف موادغذایی حاوی منیزیم، فاکتور مهمی در رژیم غذایی برای کنترل فشارخون است.

پزشکان همچنین مصرف فیبرهای خوراکی و چربی‌های امگا-3 را برای کنترل فشارخون بالا توصیه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha