سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 72682
سلامت نیوز : با وجودی که مشاهده برخی از نسخه های آزمایشگاهی به زبان فارسی امکان پذیر شده اما هنوز تعداد کمی از مردم از آن خبر دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ بحث فارسی شدن نسخه های پزشکی از سال 90 به پیشنهادˈمحمدرضا رحیمیˈ معاون اول رییس جمهور بر سر زبان ها افتاد و از آن زمان تاکنون تلاش های زیادی برای تحقق آن صورت گرفته است.

حدود 500 تست آزمایشگاهی وجود دارد که برخی از آنها مانند آزمایش ایمونوگلوبین جی، معادل فارسی ندارد.

اما برای بقیه آزمایش ها معادل هایی وجود دارد که مردم با اطلاع از آن می توانند از جواب آزمایش خود آسوده خاطر شوند یا اینکه زودتر به متخصص مربوطه مراجعه کنند.

هرچند هم اکنون تعدادی از نسخه های آزمایشگاهی، فارسی سازی شده اما مردم نمی دانند که چگونه باید به نسخه فارسی برگه های آزمایشگاهی خود دست یابند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرنگار اجتماعی ایرنا، گفت: سایت اینترنتی ˈپایگاه اطلاع رسانی داده های آزمایشگاهیˈ به نشانی

http://ehr2.behdasht.gov.ir/lab راه اندازی شده و مردم می توانند با مراجعه به آن از معادل فارسی نسخه های آزمایشگاهی خود باخبر شوند.

دکترˈسعید مهدویˈ افزود: تاکنون معادل فارسی یکصد تست آزمایشگاهی تعیین شده، بطور مثال می توان با مراجعه به این سایت و تطابق آن با نسخه آزمایشگاهی خود از وضعیت نرمال بودن یا افزایش میزان قند خود آگاه شد.

وی ادامه داد: همچنین مردم قبل از مراجعه به آزمایشگاه می توانند با مراجعه به این سایت اطلاع پیدا کنند که برای انجام یک آزمایش چه شرایط و آمادگی هایی باید داشته باشند از جمله آنکه برای انجام آن نیازی به ناشتا بودن است یا خیر.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: البته چون همه مردم به اینترنت دسترسی ندارند آزمایشگاه ها می توانند پرینتی از نسخه فارسی شده آزمایش که در آن حد طبیعی و غیرطبیعی اصطلاحات آزمایشگاهی درج شده را در اختیار مشتریان قرار دهند.

مهدوی یادآور شد: نرم افزار فارسی سازی نسخه های آزمایشگاهی نیز برای گوشی های موبایل در حال آماده سازی است هرچند تحقق آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: با وجودی که هنوز زیرساخت های کافی برای فارسی سازی نسخه های آزمایشگاهی در سراسر کشور آماده نیست و نمی توان آنرا در فاصله چند ماه آماده کرد اما تاکنون اقدام های زیادی برای عملی کردن آن صورت گرفته است.

به هرحال آزمایش های بالینی در پزشکی نوین یکی از ارکان مهم برای رسیدن به تشخیص مناسب و پیگیری درمان بیماران است.

تفسیر آزمایش بالینی نیازمند برخورداری از دانشی عمیق از رشته های گوناگون است به آن معنی که تفسیر آزمایش بالینی به تنهایی بدون در نظر گرفتن علایم بالینی بیماران نه تنها کمک کننده نیست بلکه می تواند حوادث غیرقابل جبران بالینی ایجاد کند. با این وجود آگاهی شهروندان از مفاهیم و کلیات آزمایش ها می تواند در پذیرش انجام آزمایش توسط بیمار کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha