سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 72686
سلامت نیوز :  آلودگی هوا، معضلی است كه از دیرباز تاكنون گریبان شهرهای بزرگ را گرفته بود و چندسالی است به شهرهای كوچك‌تر هم سرایت كرده است، معضلی كه كارشناسان هربار آماری جدید از خسارات و مرگ و میرهای ناشی از آن می‌دهند. خبر مرگ و میر سالانه به پنج هزار نفر می‌رسد و شهرداری تهران از خسارت هشت میلیارد دلاری آن سخن می‌گوید. در این میان متولی اصلی كه سازمان حفاظت محیط زیست است باید فكری اساسی بیندیشد، سازمان می‌گوید مشكل اساسی شهرها ریزگردهای 5/2 میكرونی‌اند، البته نمی‌توان همه مشكلات را هم به گردن این ریزترین‌ها انداخت، آماری كه شهرداری تهران و سازمان‌های متولی از وجود سرب در هوای تهران می‌دهند با آنچه تحقیقات غیردولتی نشان می‌دهد متفاوت است، تحقیقاتی كه با استانداردهای متفاوت سنجیده شده، دولتی‌ها استاندارد ایرانی را مدنظر قرار می‌دهند و غیر دولتی‌ها استاندارد اروپایی را.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛  آنچه مشخص است این است كه میان این دو استاندارد تفاوتی فاحش وجود دارد، تفاوتی حدود 10 برابر یكدیگر. مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران، گفته است آلودگی هوا سالانه هشت میلیارد دلار خسارت در ایران به دنبال دارد. خساراتی از سلامتی شهروندان گرفته تا تعطیلی‌های مداوم و محدود كردن تردد خودروها در شهر و تعطیلی كارخانجات و صنایع. سیدجعفر تشكری‌هاشمی، روز گذشته در نشست معاونان حمل و نقل ترافیك كلانشهرهای كشور با بیان این مطلب گفت: متاسفانه در بحث آلودگی هوا قوانین اجرا نشده بسیار زیادی داریم و عملا اقدامات اساسی برای رفع این معضل و معضل ترافیك محقق نمی‌شود. معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران گفت: «ما نباید تنها در ظاهر نشان دهیم كه به فكر منافع محرومان و نیازمندان هستیم چرا كه همان محرومین و نیازمندان پیش از هر چیز سلامتی خود را خواهان هستند كه متاسفانه به دلیل آلودگی هوا و بسیاری دیگر از معضلات شهری، سلامتی این اقشار نیز مانند دیگر شهروندان در خطر است.

ما از سر شكم سیری نمی‌خواهیم خودروهای فرسوده‌یی چون پیكان كه به‌شدت آلاینده است، از چرخه تردد در شهر بیرون رود، چون همین خودرو باعث وارد كردن لطماتی به مردم می‌شود، مجهز كردن خودرو‌ها به ایربگ هم از مصادیق همین مساله است. مساله حمل و نقل عمومی در همه جای دنیا شامل سوبسید دولت می‌شود، اما متاسفانه حمایت‌های لازم در این بخش از سوی دولت صورت نمی‌گیرد.» موتوسیكلت‌ها معضل آلودگی هوایی و صوتی شهرها شده‌اند، هر موتور هشت برابر یك خودرو تولید آلایندگی می‌كند؛ موتورهایی كه به گفته تشكری، حتی قادر به پاس كردن استاندارد یورو یك هم نیستند. این مدیرشهری معتقد است باید صددرصد موتوسیكلت‌های بنزینی در شهرها برقی شوند. اما آنچه دیده و شنیده می‌شود این است كه هنوز این مشكل به قوت خود باقی ست، مشكلی كه به قول یكی از كارشناسان محیط زیستی از سال‌های پیش از انقلاب بوده و مربوط به سال‌های اخیر نیست، هر روز و هر هفته آمار است كه می‌آید. این‌بار از نوع خسارت هشت میلیارد دلاری.

نگاه موافق

محمدجواد محمدی‌زاده: سوختی كه در كشور ما بوده كیفیتش از قبل هم همین شرایط را داشته است. آلودگی هوا در حد كمی متاثر از نوع و كیفیت سوخت مصرفی است. گرد و غبار و ذرات معلق در هوا تاثیر زیادی در آلودگی دارند كه بخش اعظم آن مربوط به كشورهای همسایه غربی است. تا پایان سال 92 بنزین و گازوییل و نفت سفید و بنزین هواپیما را با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 تولید خواهند كرد.

نگاه مخالف

مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران: بر اساس قانون مقرر بود از سال 91، خودروهای كشور بر اساس استاندارد یورو4 تولید شود كه این بعد این مصوبه به سال 92، موكول شد اما هنوز هم خبری از ارتقای كیفیت خودروهای تولیدی در كشور نیست. میزان گوگرد در سوخت دیزل در كشور ما 7 هزار پی‌پی‌ام است در حالی كه در كشورهای پیشرفته این میزان حدود 15 پی پی‌ام است و این یعنی اختلافی غیرقابل باور.

هیچ راهكاری جواب نداده است

فهیمه – 30 ساله- خانه‌دار| در مدتی كه هوا آلوده بود به هیچ‌وجه از خانه بیرون نمی‌رفتیم، تا جایی كه می‌شد در خانه می‌ماندیم فقط برای موارد ضروری مثل خرید مایحتاج، من و همسرم بیرون می‌رفتیم. اقداماتی كه در این مدت برای رفع آلودگی هوا انجام شد هیچ كدام موثر نبود، از تعطیلی مدارس گرفته تا زوج و فرد كردن خیابان‌ها. در مدتی كه مدارس دایم تعطیل می‌شد فرزندانم كه محصل بودند دچار مشكل می‌شدند. من یك فرزند 9 ساله دارم، در زمستان و پاییز گذشته چندین بار مدرسه‌اش تعطیل شد و درس‌هایش روی هم تلنبار می‌شد، در نهایت به بچه‌ها فشار می‌آمد كه همه را یكجا بخوانند. با اینكه همه ما سعی می‌كردیم جز در موارد ضروری از خانه بیرون نرویم، اما سوزش چشم همیشه همراه‌مان بود. آنچه مشخص است این است كه هیچ كدام از این راهكارهایی كه دولت در این چندسال همیشه اجرا می‌كرد از تعطیلی شهر گرفته تا زوج و فرد كردن، موثر نبودند و نیستند. همچنان مردم با خودروهای تك سرنشین بیرون می‌آیند و كسی حاضر نیست از وسایل نقلیه عمومی استفاده كند.

زوج و فرد راه مناسبی است

زهرا – 14 ساله- دانش‌آموز| آلودگی هوا در چند ماه گذشته مشكلات زیادی را برای همه مردم داشت، از نظر من زوج و فرد كردن خودروها برای تردد در شهر راه‌حل بهتری نسبت به بقیه راه‌ها بود، مردم می‌دانستند باید چه روزهایی از ماشین‌های شخصی?شان استفاده كنند، روزهایی هم كه نمی‌توانستند از اتوبوس و مترو یا تاكسی استفاده می‌كردند. آلودگی هوا در اول صبح‌ها خیلی زیاد بود آنقدر كه بیشتر مردم مجبور بودند ماسك بزنند تا كمتر به سرفه بیفتند. همه سوزش چشم داشتند، خود من هم هر روز كه به مدرسه می‌رفتم به سرفه می‌افتادم، در مدرسه ما همه همین طور بودند. فكر می‌كنم اگر الان هم همچنان خودروها را زوج و فرد كنند ماشین‌های كمتری در خیابان می‌آیند. هم خیابان‌ها خلوت‌تر می‌شود و هم كمتر به سرفه می‌افتیم. البته باران‌هایی كه در این مدت بارید خیلی به كمتر شدن آلودگی هوا كمك كرد اما بالاخره فصل باران تمام می‌شود و دوباره همین آلودگی به جان‌مان می‌افتد.

توسعه حمل و نقل عمومی، آلودگی كمتر

نجمه - 53 ساله- بازنشسته فرهنگی| آلودگی هوا هرساله مشكلات زیادی را برای مردم به بار می‌آورد. همه دچار مشكلات سلامتی می‌شوند، آنهایی كه مریض بودند مریض‌تر می‌شوند و كسانی كه مریض هم نبودند دچار مشكل تنفسی می‌شوند. اما راهكار زوج و فرد كردن و وسیع كردن محدوده طرح ترافیك بی‌تاثیر نبوده، اما این تنها راه نیست، اگر در كنارش وسایل نقلیه عمومی را زیاد می‌كردند و تنها محدود به روزهای ناسالم هوا نمی‌شد باعث می‌شد در درازمدت هم فرهنگ استفاده از این وسایل جا بیفتد و هم فقط در روزهای اوج آلودگی یاد این راهكارها نباشیم و در روزهای دیگر هم تا جایی كه می‌شود رعایت كنیم، نه اینكه مردم در روزهای بعد با خودروهای خود بیرون بروند. البته مشكل دیگری كه همیشه برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی وجود دارد در دسترس نبودن آنها و ازدحام بیش از حد مردم برای استفاده از آنهاست. كمتر كسی می‌تواند از این وسایل استفاده كند و به موقع بر سركارش حاضر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha