سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
سلامت نیوز :  نشاط و شادی از نیازهای انسان‌ها به شمار می‌رود که توجه به آن تبعات مثبت و غفلت و نادیده گرفتن آن پیامدهای منفی اجتماعی به دنبال خواهد داشت. نشاط اجتماعی در واقع تحرک و پویایی را به دنبال خود دارد و سرایت آن به جامعه می‌تواند افزایش امید به زندگی، راندمان و کارایی بیشتر افراد در جامعه و پیشرفت را به دنبال داشته باشد.شواهد موجود نشان می‌دهد انسان‌ها امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش، نشاط و شادابی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ در روزگاران گذشته مردم با طبیعت بکر همراه و همگام بودند. ضمن اینکه مشکلات شهرنشینی امروز از جمله آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی‌های صوتی و بصری، پشت میزنشینی‌های مداوم و آلودگی‌های صنعتی و شهری جسم و روح آنها را اذیت نمی‌کرد و طبیعت خداوندی شادی و نشاط را به آنها هدیه داده بود.اما این روزها مغلوب شدن طبیعت از سوی انسان‌ها و توسعه صنعت وضع را به گونه دیگری رقم زده است. بسیاری از نابهنجاری‌های اجتماعی خاطر افراد را مکدر کرده و مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هرکدام به سهم خود تاثیرات منفی بر روح و روان آدم‌ها گذاشته است، تغییراتی که در گذر زمان در زندگی انسان‌ها ایجاد شده است.

تأثیر رسانه‌ها بر نشاط اجتماعی

عصر حاضر را عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و سیطره رسانه‌ها بر زندگی بشر نام گذاشته‌اند و این شده که بسیاری از جنبه‌های رفتاری افراد نشات گرفته از اخبار و اطلاعات و خروجی رسانه‌هاست.ورود وسایل ارتباطات جمعی اعم از دیداری و شنیداری، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو‌ و تلویزیون، ماهواره و اینترنت به جز سرگرمی از ابعاد مختلف، در زندگی بشر تاثیر گذاشته ‌است.در واقع از کارکردهای مهم رسانه‌ها بهبود و تقویت سلامت اجتماعی است و ارائه برنامه‌های شاد از سوی رسانه موجب ارتقای بهداشت روانی، فردی- اجتماعی، احساس رضایتمندی و به دنبال آن نشاط اجتماعی می‌شود البته در صورتی که به این امر توجه خاصی شود.

می‌توان با شادی به جنگ ناملایمات زندگی رفت

قرایی‌مقدم جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه می‌توان با شادی و نشاط به جنگ ناملایمات زندگی رفت، اظهار داشت: شاد بودن جامعه یکی از عوامل بسیار موثر در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بهداشت جسمی و روانی است و باعث کاهش نابسامانی‌های خانوادگی می‌شود به همین دلیل بحث شادی و نشاط از ابعاد مختلف جامعه‌شناسی، اوقات فراغت، روانشناسی اجتماعی، مدیریت رفاه و تامین اجتماعی و... مورد توجه قرار می‌گیرد.وی عنوان می‌کند: شادی و نشاط به معنای ایجاد انگیزه عاملی است که خاص یک جامعه نیست. تحقیقات مردم‌شناسان نشان می‌دهد در تمام جوامع اعم از قبایل ابتدایی مثل بوشمن‌ها، ماسایی و هوتن توت در یوتل در آمریکا، دو بوها در گینه جدید و قبایل پوتبلو در آریزونا و مکزیک لبخند و شادی حاکم است.قرایی‌مقدم ادامه می‌دهد: در جامعه‌شناسی اوقات فراغت، به تاثیر روابط اجتماعی بر شادی و ارتباط متقابلی که شادی در روابط اجتماعی طبقات مختلف گروه‌های سنی و جنسی می‌گذارد، پرداخته می‌شود.

بر این قیاس شادی زن و مرد با یکدیگر یا شادی شهری با روستایی می‌تواند متفاوت باشد همچنین شادی و نشاط افراد بر اساس جنسیت، طبقه، مکان جغرافیایی و... می‌تواند متفاوت باشد اما با تغییراتی که در جوامع جدید صورت گرفته، این حالت تغییر کرده و شادی و نشاط رنگ جهانی به خود گرفته است. نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت تاثیر زیاد رسانه‌ها در شادی و نشاط مردم است اما به زعم اینکه در چند سال اخیر تعداد کانال‌های رادیویی و تلویزیونی افزایش پیدا کرده، به اعتقاد کارشناسان این کمیت به سمت کیفیت میل نکرده است که نشان می‌دهد لزوما تعدد شبکه و رسانه دلیلی برای برآوردن نیازها و اقناع مخاطبان نیست.براساس یک نظرسنجی در سطح شهر تهران 42 درصد مردم اغلب شاد، 30 درصد گاهی اوقات شاد و گاهی غمگین و 28 درصد باقیمانده همیشه افسرده و غمگین هستند كه این نگران‌كننده است. به جز بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری‌های تنفسی و ریه، روح و روان افراد هم بشدت در معرض آسیب است که برای کاهش دادن چنین تنش‌هایی در زندگی شهرنشینی باید چاره مناسبی اندیشیده شود.

رسانه‌ها نباید انرژی منفی منتشر کنند

حسین باهر عضو شورای پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی معتقد است: پس از نیازهای اساسی و اولیه بشر نشاط از اهمیت بسزا و بالایی برخوردار است که استعداد آن برای افراد جایگاه ویژه‌ای داشته و تاثیر شگرفی در حیات انسانی دارد.وی می‌افزاید: امروزه رسانه‌ها می‌توانند بار عمده‌ای از نشاط اجتماعی را بردوش بگیرند، بویژه رسانه‌های دیداری – شنیداری با ارائه برنامه‌های متنوع و شادی‌آفرین با توجه به معیارهای لازم و متداول و حفظ شئونات آن جامعه می‌توانند تاثیر مثبت و امیدبخش بر مخاطبان بگذارند ولی واقعیت این است که اکثر رسانه‌ها در بحث نشاط و انتقال آن به جامعه کار چندانی انجام نداده‌اند و از وظیفه اصلی خود به گونه‌ای منحرف شده‌اند. باهر در ادامه یادآور شد: جامعه در حال پوست‌انداختن است و مردمان ما گویا نیازهای دیگری را جست‌وجو می‌کننند، فضای رسانه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مدام به مخاطب با خبرهای جنگ، درگیری و اتفاقات گوناگون انرژی منفی وارد نکنند که تکرار و اصرار بر این موضوع نه تنها شادی و نشاط را از جامعه می‌گیرد بلکه یاس و ناامیدی را به مخاطب القا می‌کند.وی تاکید کرد: رسانه‌ها نباید تنها تضادها، خرابی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماع را منتقل کنند. به همان اندازه که جنگ، جنایت و قتل اتفاق می‌افتد، جشن و عروسی و مناسبت‌های شاد هم در جامعه وجود دارد ولی طیف وسیعی از رسانه‌ها تمایل دارند زشتی‌ها را پررنگ‌تر نشان دهند.شاید بتوان گفت اوضاع و احوال جهان و منطقه بشدت رسانه و از جمله تلویزیون را مسحور خود کرده است. توجه به اخبار جنگ و ناامنی و درگیری و در صدر قرار گرفتن خبرهای حوادث به تنهایی کافی است که به مخاطب بگوییم به چه چیزی فکر کند لذا همان اندک برنامه‌های تقریبا شاد و سرگرم‌کننده تاثیر چندانی روی جامعه نخواهد داشت.

تأثیر فیلم شاد بیشتر است یا دیگر عوامل؟

علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در این باره به نقش رسانه‌ها در ایجاد نشاط اجتماعی اشاره کرده و به «وطن‌امروز» می‌گوید: رسانه‌ها ظرفیت مهمی برای ایجاد و گسترش نشاط اجتماعی به شمار می‌روند و در برخی مطالعات ثابت شده در برخی موارد تماشای یک فیلم مثبت و آموزنده تاثیر بیشتری از 8 عامل مؤثر در نشاط اجتماعی در شادی‌آفرینی داشته است. به همین دلیل استفاده از ظرفیت‌های بالای رسانه‌ها در کنار ایجاد همبستگی اجتماعی، ایجاد رفتارهای اصیل مبتنی بر دیدگاه سلامت محور و توانمندسازی مردم در حوزه‌های مختلف از جمله راهکارهای مهم در تقویت نشاط اجتماعی به شمار می‌رود.نباید از نظر دور داشت برای اینکه بتوان انرژی مثبت و نشاط لازم را در جامعه ساری و جاری کرد باید متولیان و گردانندگان رسانه از اتاق‌های فکری مناسبی بهره ببرند که نیازسنجی کرده و برای تهیه برنامه‌های شاد و مفرح از همه ظرفیت‌های خود به نحو مطلوبی استفاده کنند.زمانی که اخبار حوادثی با بار منفی زیاد در راس اخبار رسانه‌ها بویژه مطبوعات قرار می‌گیرد تنها همان عابران تیترخوان روزنامه‌ها که با برق چشمان‌شان مطبوعات را ورق می‌زنند کافی هستند تا ویروس یاس و ناامیدی را در مقیاس میلیونی به اجتماع منتقل کنند. انتظار می‌رود در سال جدید رسانه‌ها سوای انتقال اخبار درست و واقعی به جامعه، در امیدبخشی و نشاط اجتماعی سهم بسزایی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha