سلامت نیوز : معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران در مراسم افتتاح دوازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، در سالن حجاب گفت: عوامل محیطی بر روح و روان و سلامت افراد تأثیر می‌گذارند و از جمله عوامل محیطی مهمی که امروزه در طبقه بندی آلاینده‌ها به طور جدی مطرح شده است بحث آلودگی صدا یا نویز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ ابتکار ادامه داد: این آلودگی روز به روز در حال افزایش است و هزینه خود را بر سلامت افراد می‌گذارد که متأسفانه این هزینه کمتر مورد محاسبه قرار گرفته است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: آلودگی هوا حداقل 9 میلیارد دلار هزینه بر سلامت و بهداشت تحمیل کرده است که متأسفانه مطالعه اقتصادی برای تعیین هزینه تحمیلی آلودگی صوتی در ایران نداشته‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: کمیته محیط زیست شورای شهر تهران برای اندازه‌گیری آلودگی صوتی و مشکلات و موانع آن مطالعاتی داشته که طی آن دریافته‌ایم که طی 10 سال گذشته آلودگی صوتی تهران 8.5 دسی‌بل‌ افزایش یافته یعنی فشارصدا حدود 72 درصد افزایش یافته که مسئول همه اینها عدم استاندارد بودن خودروهای سنگین، سواری‌ها و موتورسیکلت‌ها هستند.

ابتکار به توقف استاندارد خودروها از 8 سال گذشته تاکنون اشاره داشت و گفت: متأسفانه استاندارد خودروها تقریباً 8 سال است که متوقف شده و ما دچار رکود شده‌ایم.

وی افزود: استانداردها در بحث هوا اجرایی شده اما در بحث صدا تعیین نشده و متأسفانه حدود 30 درصد سهم آلودگی صوتی موتورها هستند که 83 دسی‌بل آلودگی صوتی را ایجاد می‌کنند در صورتی که استاندارد صدای تولیدی موتورها 77 دسی‌بل‌ است.

ابتکار به تیم کارشناسی قوی در شورای شهر اشاره داشت و گفت: ما در جهت ارتقای استانداردها قدم برداشتیم و پیشنهادهای خوبی نیز به دولت دادیم که متأسفانه تاکنون در بحث ارتقاء استانداردها هیچ اتفاقی نیفتاده است.

عضو شورای شهر تهران، فقدان مسئولیت پذیری جدی از طریق دستگاه‌های اجرایی را باعث افزایش آلودگی صوتی شهر تهران دانست و گفت: اگر همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا استانداردها را ارتقا دهند و همچنین استاندارد در خودروها نیز رعایت شوند و آلودگی صوتی ناشی از ساخت و سازهای شبانه هم کاهش پیدا کند، ما به آرامش در شهر تهران خواهیم رسید.

در ادامه علی‌اصغر پیوندی رئیس نظام پزشکی تهران  آموزش مداوم را یک اصل اجتناب ناپذیر در همه امور پزشکی برای گسترش علوم پزشکی دانست و گفت: ارتقاء سطح دانش اعضاء وطیفه انجمن‌های علمی و تخصصی است چرا که همه رشته ها برای به روز بودن می‌بایست سطح دانش خود را افزایش داده تا در جهت خدمت به بیماران مفید باشد.

پیوندی حوزه سلامت را حوزه تک رشته‌ای ندانست و گفت: تمام رشته‌ها درحوزه سلامت نقش دارند و می بایست همه رشته‌ها کارشان را خوب انجام داده و با هم همکاری کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: وظایف تعریف شده است، افراد باید رفتار حرفه‌ای داشته باشند تا کسی آسیب نبیند.

پیوندی ادامه داد: ما با اعمال و رفتار خود می‌توانیم هویت، جایگاه، شأن و اصالت جامعه پزشکی را ارتقاء دهیم چرا که اگر هویت این جامعه زیر سوال برود همه آسیب می‌بینند.

در ادامه مراسم زهرا جعفری، رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران به عملکرد این انجمن برای برپایی این کنگره اشاره داشت و افزود: افتتاح وب‌سایت دو زبانه فارسی و انگلیسی با کیفیت و کمیت بالا از عملکردهای مفید این همایش است. 

دبیر علمی دوازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، عدم حضور متخصصان خارجی در این همایش را ناشی از کاهش بودجه و شوک اقتصادی جاری دانست و گفت: ما 156 مکاتبه خارجی برای شنوایی شناسان دنیا داشتیم که در انتها 10 متخصص را شناسایی کردیم تا برای همایش دعوت کنیم اما متأسفانه با کاهش موجودی انجمن به یک سوم نتوانستیم از حضور و تجربه این متخصصان بهره‌مند شویم.

جعفری در ادامه به 154 مقاله دریافت شده اشاره داشت و گفت: 76 داور از رشته‌های مختلف این مقاله‌ها را داوری خواهند کرد همچنین در این همایش 20 سخنران مدعو ، 40 اورال ، 92 پوستر و 13 ورک‌شاپ خواهیم داشت.

دبیرعلمی دوازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران گفت: این کنگره از 10 تا 12 اردیبهشت‌ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران در حال برگزاری است و 16.5 امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان در این همایش اختصاص داده شده است.

جعفری کنگره دوازدهم را مصادف با انتخابات چهارمین هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی دانست و افزود: امیدواریم در انتخابات اخیر بهترین ها انتخاب شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha