سلامت نیوز :  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت:‌ تاکنون هیچ موردی از طغیان و همه‌گیری بیماری‌های واگیردار در منطقه زلزله‌زده شهرستان دشتی گزارش و مشاهده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان ضمن بیان این خبر گفت: اکیپ‌های مستقر در منطقه آسیب‌دیده از زلزله شهرستان دشتی بر وضعیت بهداشتی این مناطق از جمله آب آشامیدنی، مواد غذایی و بهداشت محیط نظارت کامل دارند.

وی افزود:‌ همچنین گروه‌های نیازمند به مراقبت خاص مانند بیماران مزمن، مادران باردار،‌کودکان و نوزادان، شناسایی و تحت نظارت کارشناسان بهداشتی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: به منظور سرعت عمل در تشخیص بیماری‌ها یک آزمایشگاه در مرکز بهداشتی درمانی شهر شنبه راه‌اندازی شده تا به محض مشاهده موارد مشکوک بلافاصله نمونه‌گیری و آزمایش انجام شود.

وی اضافه کرد: به رغم اینکه منطقه شنبه و طسوج در شهرستان دشتی از مناطق بومی برای بیماری‌های مالاریا و سالک محسوب می‌شود و در گذشته مواردی از این نوع بیماری‌ها مشاهده شده اما با اقداماتی که بعد از وقوع زلزله صورت گرفت از جمله سمپاشی محیط و نخاله‌ها، توزیع پشه‌بند، قلم‌های ضدگزش و آموزش‌هایی که به مردم داده شده، خوشبختانه هیچ موردی از این نوع بیماری در منطقه مشاهده نشده است.

دکتر خواجه‌ئیان افزود: در زمینه ایمن‌سازی کودکان نیز از همان لحظات اولیه بروز حادثه برنامه ایمن‌سازی در چادرهایی که به این منظور برپا شده بود انجام می‌شد و هیچ تأخیری در انجام واکسیناسیون و ایمن‌سازی اطفال روی نداده است.

وی با اشاره به خدمت‌رسانی همکاران بهداشتی در شرایط نامناسب و گرمای طاقت‌فرسای مناطق زلزله‌زده و از سوی دیگر تخریب واحدهای بهداشتی بر اثر زلزله تأکید کرد: به بازسازی واحدهای بهداشتی توجه بیشتری شود و در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد و یا دست‌کم کانکس‌هایی برای این امر در نظر گرفته شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه زحمات زیادی در راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی کشیده شده، گفت: نیاز است نظافت و بهره‌برداری از این سرویس‌ها به شکل بهتری انجام پذیرد.

وی اضافه کرد: در روزهای نخست حادثه تعداد زیادی بطری‌های آب معدنی به کمک سازمان‌های امدادی در اختیار مردم قرار گرفت و بعد از برقراری جریان آب نیز روزانه به طور میانگین حدود 150 مورد کلرسنجی و نمونه‌برداری میکروبی در این مناطق صورت می‌گیرد و تاکنون هیچ مورد نگران‌کننده‌ای از نظر آب آشامیدنی گزارش نشده است.

دکتر خواجه‌ئیان همچنین به نحوه نظارت بر مواد غذایی زلزله‌زدگان اشاره کرد و افزود: با توجه به گرمی هوا در این مناطق و امکان فاسد شدن غذای گرم، از ورود مواد غذایی طبخ شده به مناطق زلزله زده جلوگیری به عمل می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز بهداشتی درمانی شهر شُنبه به صورت شبانه‌روزی تا زمان مورد نیاز فعال است اما برای پوشش بهتر خدمات بهداشتی به مردم عزیز نیاز به کمک نیروی انسانی احساس می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از همه دستگاه‌هایی که در امر خدمت‌رسانی به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کمک‌رسانی کردند از جمله بسیج جامعه پزشکی و جمعیت هلال‌احمر تشکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha