چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 72718
سلامت نیوز :سر انجام، مسئولان شجاعت به خرج دادند و بعد از اعلام آمار مبتلایان به ایدز در کشور استان‌های خطرخیز را نیز معرفی کردند. بررسی‌های وزارت بهداشت و آمار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان می‌دهد که در 10 سال گذشته آمار زنان مبتلا به ویروس اچ. ای. وی مثبت سه برابر شده است. محمدمهدی گویا، رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت استان‌های گردشگر‌پذیر را دارای بیشترین آمار مبتلا به این بیماری اعلام کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شمار کل مبتلایان به ایدز در ایران به بیش از ۹۰ هزار نفر رسیده است که 1/46درصد از این جامعه آماری در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند. همچنین برابر این آمار، 33 درصد از مبتلایان زن هستند که تعداد آنها نسبت به 10 سال گذشته سه برابر شده است. همچنین بر اساس بررسی‌های جدید، روابط جنسی پر خطر علت ابتلای یک سوم از مبتلایان به این بیماری کشنده اعلام شده است. این در حالی است که سالانه بودجه‌ای مشخص برای جلوگیری از انتشار این ویروس از طریق آموزش، در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد؛ بودجه‌ای که رییس اداره تحقیقات کشوری ایدز آن را ناکافی و کمبود آموزش را عامل انتشار این بیماری می‌داند. مینو محرز معتقد است آموزش و پرورش و صداوسیما با کم کاری؛ کشور را خطر گسترش ابتلا به ایدز مواجه می‌کند.

وی به «حمایت» می‌گوید: اگر به آمار توجه کنیم، می‌بینیم که 5 سال پیش بیشترین دلیل انتقال ایدز؛ استفاده از سرنگ آلوده بود؛ اما بررسی آمار سال 91 نشان می‌دهد که در حال حاضر روابط جنسی پرخطر از اعتیاد سبقت گرفته است و سلامت جامعه در آینده را تهدید می‌کند.

خواب قیلوله صدا و سیما
رییس اداره تحقیقات کشوری ایدز با بیان اینکه مدرسه‌ها و صدا وسیما به آسانی با ارایه آموزش‌های همگانی می‌توانند افراد جامعه را در برابر بیماری ایدز مصون نگه دارند، می‌گوید:‌ با وجود هشدارهای مکرر مسئولان بهداشتی، صدا و سیما و آموزش و پرورش در این زمینه همکاری نمی‌کنند؛ بنابراین هر اتفاقی در حوزه ایدز در کشور رخ می‌دهد مسئولیت مستقیم آن به عهده همین دو نهاد است و آنها باید به مردم پاسخگو باشند. وی ادامه می‌دهد: درست است که اطلاع رسانی در حوزه مشکلات جنسی در کشور ما پذیرفته نیست اما باید این خجالت آسیب‌زا را کنار بگذاریم و این دو نهاد با اطلاع رسانی به نوجوانان و جوانان نسل آینده را از خطر دور کنند.

زنان در روابط جنسی خطرپذیرند
رییس اداره تحقیقات کشوری ایدز، زنان را درروابط جنسی، بیشتر در معرض ابتلا به ایدز می‌داند و می‌گوید:‌ طبق آمارهای رسمی تا اول فروردین امسال از میان 26 هزار و 125 نفر مبتلا به ایدز 8/89درصد آنان را مردان 2/10 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. جای تأسف است که سهم زنان از این بیماری دو رقمی شده ؛ زیرا افزایش زنان مبتلا خطرناک‌تر از مردان است.

خطر در کمین استان‌های مسافرپذیر
افزایش مبتلایان به ایدز سبب شده كه مسئولان وزارت بهداشت اسامی استان‌هایی راکه ابتلا به ایدز در آنها بیشتر دیده شده است ، اعلام کنند. به گفته محمدمهدی گویا، رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت؛ استان‌های مازندران، کرمانشاه، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان و تهران 7 استانی هستند که بیشترین فراوانی ابتلا به ایدز را در خود دارند. وی در این باره می‌گوید: بررسی‌ها نشان داده است که آمار ابتلا به این بیماری در استان‌های مسافرپذیر بیش از سایر مناطق است.

بیکاری مشکل اصلی بیماران ایدز
رییس اداره تحقیقات کشوری ایدز مشکلاتی را که برای بیماران مبتلا به ایدز را یادآور می‌شود و می‌گوید بجز خود بیماری، بیکاری نیز به این بیماران خاص تحمیل می‌شود. وی اضافه می‌کند: متأسفانه در کشور به راه‌های پیشگیری توجه نمی‌شود و در صورت اطلاع از ابتلای فردی به ویروس اچ. آی. وی، تصور انتقال آن از طریق هوای تنفسی برای دیگران ایجاد و همین فرض نادرست موجب می‌شود که بیماران اچ. آی. وی از حق زندگی محروم شوند. در کشور ما سلام یک بیمار مبتلا به ایدز را سخت پاسخ می‌دهند چه برسد به این که همکاری با او را بپذیرند. «محرز» تاکید می‌کند: مردم بدانند که این ویروس فقط از چند راه منتقل می‌شود که با روش‌های ساده می‌توان از انتقال آن پیشگیری کرد.وی ارایه دارو به مبتلایان اچ‌ آی‌ وی را مشکل دیگر این گروه از افراد می‌داند و می‌گوید: خوشبختانه داروها را وزارت بهداشت رایگان در اختیار آنان قرار می د‌هد اما در یک سال اخیر با کمبود دارو مواجه هستیم. او تاکید می‌کند: داروی ایدز هم در زمینه جلوگیری از انتشار ویروس فعالیت می‌کند و هم به نوعی درمان‌گر است؛ بنابراین کمبود این دارو موج جدیدی از بیماری را در کشور ایجاد می‌کند.

خط تلفن مشاوره ایدز
رییس اداره تحقیقات کشوری ایدز با اعلام این که سایت پاسخگویی به سوال‌ها درباره ایدز فعال است، می‌افزاید: افراد می‌توانند با تماس با شماره تلفن‌های 66593030- 66581517 و 66038920 خدمات و مشاوره‌های لازم را به صورت رایگان و با رعایت اصل محرمانه بودن دریافت کنند. «محرز» تاکید می‌کند: این کارها کافی نیست و باید در زمینه آموزش بیشتر فعالیت کنیم. در کشورهای پیشرفته رسانه‌ها و نهادهای آموزشی پیشگیری از ایدز را به جوانان آموزش می‌دهند و این موضوع دلیل موفقیت آنها در مهار ویروس اچ. آی. وی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha