چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸

سکته مغزی سومین عامل مرگ در جهان به‌شمار می‌‌رود و نخستین علت معلولیت و ناتوانی در جهان است، در ایران نیز روند ابتلا افزایش یافته است.

لزوم ایجاد مراکز جامع درمان سكته
سلامت نیوز :روزانه بین 250 تا 300 نفر در ایران سکته مغزی می‌‌کنند. این خبر را دیروز رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد و درباره افزایش سکته در ایران هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ سکته مغزی سومین عامل مرگ در جهان به‌شمار می‌‌رود و نخستین علت معلولیت و ناتوانی در جهان است، در ایران نیز روند ابتلا افزایش یافته است.

مغز ارگانی بسیار حساس به کاهش جریان خون و اکسیژن است. قطع کامل جریان خون در یک منطقه از مغز ظرف 4 تا 10 دقیقه سبب مرگ بافتی خواهد شد. سکته مغزی CVA (Stroke) به بروز حاد نقائص عصبی که بیش از 24ساعت طول بکشد و ناشی از ضایعه مغز در اثر اختلال جریان خون آن باشد، اطلاق می‌‌شود. اختلال جریان خون مغز 2 مکانیزم می‌‌تواند داشته باشد که شایع‌ترین نوع در اثر کاهش خونرسانی (سکته ایسکمیک) و در موارد کمتری نیز پارگی عروق و خونریزی در داخل بافت مغز (سکته هموراژیک) علت بیماری است. در بیشتر افراد علائم سکته مغزی به سرعت و در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه بعد از وقوع سکته خود را نشان می‌‌دهد. علائم هر سکته مغزی بستگی به قسمتی از مغز دارد که دچار گرفتاری شده‌است. برخی علائم شامل ضعف و کرختی صورت و بازوها یا پاها بویژه در یک طرف بدن، فلج صورت، بازو و پاها در همان طرف، عدم تعادل و لنگ زدن، اختلال در تکلم یا در درک کلام، اشکال در بلع،

دو بینی، تاری‌دید یا از دست دادن بینایی بویژه در یک چشم و سردرد شدید و ناگهانی است. با این وجود فشار خون بالا، شایع‌ترین علت سکته مغزی در ایران است که با افزایش سن از 50 سالگی احتمال بروز آن نیز زیاد می‌‌شود. ابوالفضل نجاران، متخصص مغز و اعصاب در این باره می‌‌گوید: عوامل متعددی در بروز سکته مغزی موثرند که از مهم‌ترین آنها دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سیگار را می‌‌توان نام برد. در ایران مطالعات نشان‌دهنده نسبت 2 به یک درباره سکته‌های ایسکمیک نسبت به خونریزی مغزی است که مشابه دیگر نقاط دنیاست.

لزوم ایجاد مراکز جامع درمان سكته

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در این باره با بیان اینکه روزانه 250 تا 300 نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، بر ضرورت راه‌اندازی مراکز جامع ویژه درمان سکته‌های مغزی تاکید کرد. علیرضا زالی در حاشیه برگزاری بیستمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در تهران، گفت: میزان زیادی از عوامل خطر ابتلا به سکته‌‌های مغزی و سکته‌‌های قلبی با یکدیگر مشترک هستند. وی افزود: فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، چاقی، تغییر الگوی زندگی و تغذیه نامناسب از جمله این فاکتورها هستند که موجب می‌شوند شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی در کشور افزایش یابد.

زالی ادامه داد: درکشور ما بالغ بر 60 درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند. این عامل در نهایت ممکن است به صورت سکته مغزی تظاهر پیدا کند؛ همانطور که دیابت کنترل نشده نیز می‌تواند خود را به شکل سکته‌های مغزی نمایش دهد. بنابراین با توجه به اینکه سکته مغزی صدمات بسیاری را برای فرد و خانواده وی ایجاد می‌کند و می‌تواند کیفیت زندگی وی را تحت‌الشعاع قرار دهد، باید به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه برای آن اتخاذ شود. رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه آمار ابتلا به سکته‌های مغزی در ایران رو به افزایش است، گفت:‌ با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی حرکت می‌کند، در سال‌های پیش رو شاهد شیوع بیشتر سکته‌های مغزی در کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سکته‌‌های مغزی شایع‌ترین بیماری ناتوان‌کننده مغز و اعصاب است، افزود: در کشورهای توسعه یافته برای کاهش آمار مرگ و میر و عوارض ناشی از سکته‌های مغزی، مراکز جامعی را راه‌اندازی کرده‌اند که جدیدترین روش‌های درمانی در آنها به کار گرفته شده و گروه‌های مختلف تخصصی در آن فعالیت می‌کنند. در این مراکز اقدامات توانبخشی از ساعات آغازین مراجعه برای فرد انجام می‌شود. زالی ضمن گلایه از نبود مراکز درمان استروک (سکته‌های مغزی) در کشور، گفت:‌ لازم است بودجه لازم برای احداث این مراکز جامع در نظر گرفته شود و حداقل در استان‌های بزرگ کشور چند مرکز استروک داشته باشیم.

راه‌های پیشگیری

با این وجود همه درد‌ها راه‌های پیشگیری نیز دارند. پزشکان معتقدند جهت پیشگیری از سکته مغزی، کنترل فشار خون مهم‌‌ترین فاکتور است. فشارخون باید به طور منظم چک شود و اگر به طور مداوم بالاتر از 140 روی 90 باشد باید با پزشک مشورت شود. همچنین سیگار خطر سکته مغزی را 2 برابر می‌‌‌کند و حتی افراد نزدیک به دود سیگار هم در خطر ابتلا هستند. رژیم غذایی مثل مصرف کم‌ نمک و چربی و انجام ورزش به‌ طور مرتب در کاهش فشارخون و در نهایت کاهش خطر سکته مفید است.

مصرف سیر نیز ضمن کاهش کلسترول و فشار خون موجب کاهش تشکیل لخته می‌‌‌شود. خوردن میوه و سبزیجات تازه مانند کلم، کنگر و شاهی به عنوان جایگزین غذاهای گوشتی و چربی می‌‌تواند موجب پیشگیری از سکته مغزی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha