چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲

تجاوز جنسی پیامدهای زیادی برای قربانی دارد كه آسیب‎های جسمی، روانی، خانوادگی و اجتماعی از مهمترین آن است.

خودکشی، قربانیان تجاوزها را تهدید می‌کند
سلامت نیوز :  شهربانو قهاری رواشناس بالینی در گفت‌و‌گو با برنا ضمن بیان این مطلب افزود: تجاوز جنسی پیامدهای زیادی برای قربانی دارد كه آسیب‎های جسمی، روانی، خانوادگی و اجتماعی از مهمترین آن است.

وی با بیان این که این افراد باید تحت مراقبت‌های مشاوره‌ای قرار گیرند خاطر نشان کرد: البته باید هزینه‌های درمانی‌ این افراد تامین شود و خانوده‌های آن‌ها نیز باید مورد مداخله و درمان قرار گیرند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید از هر طریق به این انسان‌های آسیب‌دیده کمک شود تا بتوانند با زندگیشان کنار بیایند. مسایل فرهنگی، فقر مالی، آموزش و اطلاعات خانواده‌شان باید بررسی شود. اما به یاد داشته باشیم هرگزیک طرفه به قاضی نرویم و یک طرف دعوا را مقصر ندانیم.

وی اعتیاد و بیماری، بی‌اخلاقی و ضعف پایه‌های دینی و مذهبی در خانواده را از دلایل عمده ارتکاب اشخاص به چنین جرایمی دانست و افزود: بیشتر زنانی كه مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، دچار اختلالات هیجانی یا روحی می‌شوند، حتی اگر بكوشند به زندگی خود ادامه دهند و نسبت به این رخداد واكنش نشان ندهند و احساسات خود را انكار كنند هم دچار اختلال روحی شده‌اند.

قهاری با بیان این که این امر در برخی موارد، زنان بزه‎دیده دچار احساس شرم،تحقیر،گیجی و سردرگمی، ترس، خشم، غضب، عدم امنیت، اضطراب و افسردگی، بی خوابی، كابوس، بیزاری از آمیزش جنسی و احساس بی حرمتی و فقدان كنترل بر بدن می شوند افزود: این پدیده ها ممكن است ماهها یا حتی سال ها بعد از تجاوز ادامه پیدا كند. از سوی دیگر هر رویدادی كه تجاوز جنسی را در ذهن زن تداعی كند یا او را به این فكر بیاندازد كه بر زندگی خود كنترل ندارد، می تواند احساسات فوق را در فرد برانگیزد. زیرا زن در جریان تجاوز به عنف، در وضعیت وحشتناك و مرگباری قرار می گیرد و حالت شوك و ترس پیدا می كند. بسیاری از زنان بزه‎دیده نیز احساس می كنند كه خودشان به نوعی در تجاوز جنسی مسئول بوده اند، در نتیجه ممكن است احساس گناه و بی ارزشی كنند.

وی در پایان یاد آور شد: قربانیان تجاوز جنسی با مشكلات ترس از خیابان، احساسات منفی نسبت به مردان، روابط آشفته با افراد ناهمجنس، احساس ناامنی، ترس از تنها ماندن در خانه مواجه بوده و آمار خودکشی میان آنها بسیار بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha