چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 72729

متاسفانه در تهیه برنامه پزشک خانواده از انجمن علمی مامایی ایران نظری خواسته نشده و به رغم شکایت ما از نسخه 02 پزشک خانواده به سازمان بازرسی کل کشور، حتی یک نفر از وزارت بهداشت حاضر نشد تا حرفهای ماماها را گوش دهد.

گلایه ماماها از وعده های تنها وزیر زن
سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی مامایی ایران از وعده های بر زمین مانده دستجردی گلایه کرد و گفت: خوشحال بودیم که وزیر زن داریم که متخصص رشته ای است که زنان و مادران ما به آن نیاز دارند. اما متاسفانه، اجرای برنامه در وزارت بهداشت همواره بر درست بودن برنامه ارجحیت داشته است.

ناهید خداکرمی در گفتگو با مهر اظهارداشت: رشته مامایی در کشور ما در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دنبال می شود و بر اساس آمارها، 40 هزار ماما مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به جایگاه حرفه مامایی در ارتقای سلامت زنان و مادران و کودکان، افزود: به رغم نیاز کشور به خدمات این گروه و پتانسیل هایی که ماماها دارند و می توانند در خدمت بهبود شیوه زندگی و سلامت مردم گام بردارند، متاسفانه نتوانسته ایم از توانایی های ماماها در نظام سلامت کشور استفاده کنیم.

خداکرمی ادامه داد: ما انتظار داشتیم در برنامه پزشک خانواده به عنوان یک برنامه ملی، از قابلیت های حرفه مامایی در مسیر ارتقای سلامت مردم و کاهش هزینه های بیماریها و مداخلات غیرضروری در امر درمان، به درستی استفاده شود.

وی با اظهار تاسف از اینکه در نسخه های مختلف پزشک خانواده جایگاه مامایی مورد اغماض قرار گرفته است، افزود: این برنامه به گونه ای تنظیم و تهیه نشده که بشود مشکلات مردم را کم کرد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران تاکید کرد: اگر برنامه پزشک خانواده به شیوه فعلی اجرا شود، نه تنها مردم نفعی نمی بینند بلکه مجددا دچار چالش دیگری خواهیم شد.

وی افزود: بیشترین تاکید ما برای نوشتن برنامه هایی است که مرتبط با سلامت زنان، مادران و کودکان است. بنابراین، انتظار می رود که در هنگام نوشتن این برنامه از اعضای هیئت علمی رشته مامایی استفاده شود، نه اینکه افرادی این برنامه را بنویسند که هیچ اشرافی به رشته مامایی ندارند.

خداکرمی گفت: مامایی، حرفه ای است که می تواند نیاز زنان و مادران و کودکان را به خدمات سلامت برآورده سازد. در واقع، ماما اولین کسی است که در هنگام زایمان مادر، با او در ارتباط است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به نسخه های متعددی که تاکنون برای برنامه پزشک خانواده نوشته شده است، اظهارداشت: تاکنون 10 بار نسخه های مختلفی که برای پزشک خانواده نوشته اند، عوض شده ولی یکبار نیامده اند از ذی نفعان هر رشته در این برنامه کمک بخواهند.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که نوشتن برنامه می بایست بر اساس مستندات مبتنی بر شواهد باشد.

خداکرمی اظهارداشت: هرچند ماماها از نظر صنفی و حرفه ای مطالباتی دارند که هنوز محقق نشده است اما نگرانی ما بابت سلامت خانواده ها، مادران و زنان کشور است. ما معتقدیم اگر هر مطالبه ای که داشته باشیم و به آن پاسخ داده شود، یک قدم در مسیر بهبود سلامت زنان جامعه حرکت کرده ایم.

وی گفت: متاسفانه در تهیه برنامه پزشک خانواده از انجمن علمی مامایی ایران نظری خواسته نشده و به رغم شکایت ما از نسخه 02 پزشک خانواده به سازمان بازرسی کل کشور، حتی یک نفر از وزارت بهداشت حاضر نشد بیاید و حرفهای ما را گوش دهد.

خداکرمی با اشاره به برگزاری دو جلسه مامایی با خانم دستجردی در دوران وزارت بهداشت، افزود: متاسفانه در این جلسات، حرفهای خودشان را دیکته کردند و گفتند آنچه برای نسخه پزشک خانواده نوشته ایم، درست است.

وی در همین زمینه ادامه داد: اما دیدیم که همین برنامه پزشک خانواده 10 بار تغییر کرد. چون با سلایق شخصی تنظیم شده بود.

خداکرمی افزود: اگر بسته پزشک خانواده اصلاح نشود، مشکلات عدیده ای برای سلامت خانواده ها، زنان و مادران کشورمان به وجود خواهد آمد.

وی از رابطه مالی بین ماما و پزشک خانواده انتقاد کرد و گفت: این ارتباط مالی، مفسده انگیز است. زیرا در این نسخه ای که نوشته شده، پزشک خانواده کارفرما و ماما، کارگر تلقی می شود. بنابراین، وقتی جریان کارفرمایی برقرار شود، نقش خدمات به مردم کمرنگ خواهد شد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران در ارتباط با وعده های دستجردی در دوران وزارت بهداشت به ماماها، گفت: متاسفانه هر آنچه وعده داده بودند، محقق نشد. به رغم اینکه انتظار داشتیم تنها وزیر زن، با توجه به تخصصی که دارند، بتوانند توقعات ما را برآورده سازند.

خداکرمی افزود: 5 سال بخشودگی سختی کار، بازنشستگی پیش از موعد، استانداردسازی نیروی انسانی در حرفه مامایی، بیکاری ماماها، مدیریت بیمارستانهای تک تخصصی زنان و... از جمله وعده هایی بود که خانم دستجردی قول آنها را به ماماها داده بود اما محقق نشد.

وی از اضافه کار اجباری برای ماماها در زایشگاهها به شدت انتقاد کرد و گفت: قرار بود بر اساس برنامه استاندارد سازی نیروی انسانی، به ازای هر 1000 تولد زنده 10 ماما در زایشگاهها باشد. اما به جای 10 نفر ماما، از 6 ماما استفاده می کنند و از آنها می خواهند با اضافه کار اجباری، کمبود 4 ماما را رفع کنند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: آنچه ما به شدت از آن گلایه داریم، نقش کم رنگ ماما در برنامه پزشک خانواده است و این موضوع را امسال در روز جهانی ماما خواهم گفت.

خداکرمی در پایان از برنامه های دکتر طریقت منفرد برای اصلاح نظام سلامت حمایت کرد و افزود: ما به برنامه های وزیر بهداشت خوشبین هستیم و از همین جا آمادگی خودمان را برای همکاری تنگاتنگ با وزارت بهداشت اعلام می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha