چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 72731
سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه ایران در سطح خاورمیانه در حوزه اهدای خون، رتبه اول را براساس شاخص بهداشت جهانی دارد، گفت: در کشور ما، به ازای هر 1000 نفر، 27 اهدا کننده خون موجود است بطوری که حتی در بحث کیفیت خون نیز ایران جزو 5 کشور برتر جهان قرار دارد.

دکتر غلامرضا توگه در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: سازمان انتقال خون در طی دولت نهم و دهم در چندین بعد، پیشرفت چشمگیری داشته است به طوری که ایران یکی از کشورهای برتر در این حوزه محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه تهیه خون از آحاد مردم مهمترین نکته در بحث اهدای خون است، گفت: خوشبختانه در طول این 8 سال شاهد رشد مناسب در زمینه اهدای خون با توجه به نیاز درمانی کشور بودیم درحالی که به طور میانگین این میزان هر ساله با 3 درصد رشد همراه بوده است.

توگه رضایت فرد خون دهنده را مهمترین مسئله در اهدای خون عنوان کرد و یادآور شد: در دولت دهم توانستیم تمام نیاز خونی و فرآورده‌های آن درسراسر کشور را از طریق اهدای داوطلبانه تامین کنیم بطوری که این موفقیت مورد توجه سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ایران در سطح خاورمیانه در حوزه اهدای خون، رتبه اول را براساس شاخص بهداشت جهانی دارد، گفت: در کشور ما، به ازای هر 1000 نفر، 27 اهدا کننده خون موجود است؛ بطوری که حتی در بحث کیفیت خون نیز ایران جزو 5 کشور برتر جهان قرار دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این مطلب که بیش از 50 درصد اهدا کنندگان افرادی هستند که به صورت مستمر در طول یک سال دو بار یا بیشتر خون می دهند، افزود: ایران همچنین از لحاظ اهدا کننده مستمر رتبه برتر را دارد و دارای گنجینه با ارزش خون سالم است.

وی با اشاره به اینکه در سازمان انتقال خون کیت‌هایی برای تعیین سلامت خون وجود دارد که مورد تایید استاندارد جهانی است، بیان کرد: خوشبختانه این سازمان نه تنها در بخش کمی و کیفی خون‌های دریافتی بلکه از لحاظ زیر ساختی نیز در این حوزه پیشرفت خوبی داشته است.

توگه با بیان اینکه در 8 سال اخیر سازمان انتقال خون توانست در بخش داروهای پلاسمایی بیولوژی و بیوتکنولوژی پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد، افزود: این داروها تولید صنعتی ندارد و جزو داروهای استراتژیکی است و می توان با دسترسی به این داروها در داخل کشور سالانه 8 میلیون یورو صرفه جویی ارزی کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در پایان با بیان اینکه پلاسمای تولید شده در ایران مورد تایید کشورهای غربی است، اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از پلاسمای تولیدی در کشور به کشورهای اروپای غربی صادر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha