چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 72734
سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن جراحان کودکان ایران گفت: از آنجا که هزینه تجهیز NICU (آی سی یوی نوزادان) و PICU (آی سی یوی کودکان) بسیار بالاست، نوزادان و کودکانی که نیاز به اعمال جراحی دارند به بیمارستان‌های دانشگاهی ارجاع می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ هوشنگ پورنگ در آستانه برپایی «بیست و یکمین کنگره انجمن جراحان کودکان ایران» که روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران آغاز به کار می‌کند، سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: از آنجا که موفقیت جراحی نوزادان و کودکان در گرو مراقبت‌های پس از عمل جراحی است، بخش مراقبت‌های ویژه پزشکی ویژه نوزادان و کودکان می‌بایست از لحاظ امکانات از قبیل تجهیزات و نیروی متخصص بسیار پیشرفته باشد که بیمارستان‌های خصوصی به دلیل هزینه بر بودن NICU و PICU به ویژه در زمینه نوزادان و کودکانی که مورد اعمال جراحی قرار می‌گیرند و نیازمند مراقبت‌های بیشتری نسبت به سایرین هستند از پذیرش این بیماران طفره می‌روند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از آنجا که بستری شدن در این بخش‌ها در مواردی ماه‌ها به طول می‌انجامد، بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را در بخش‌های غیر دولتی ندارند.

پورنگ با اشاره به اینکه هم اینک چهار بیمارستان دانشگاهی در تهران نسبت به جراحی نوزادان و کودکان اقدام می‌کنند که دارای بخش‌های مراقبت‌های ویژه مجهزی هستند، خاطر نشان ساخت: هر چند این مراکز در شهرهای بزرگ نیز وجود دارد، اما متاسفانه بسیاری از شهرستان‌ها فاقد مراکز مراقبت‌های ویژه نوزادان و کودکان هستند و در مواردی شاهدیم، نوزادانی که جراحی شده‌اند به دلیل نبود امکانات مراقبت‌های ویژه با مخاطرات فراوان به تهران ارجاع می‌شوند.

وی گفت: از نظر اعمال جراحی نوزادان و کودکان، پزشکان ایرانی همتراز با کشورهای پیشرفته قرار دارند و بسیاری از این اعمال جراحی که هم اینک در کشورهای اروپایی و امریکایی انجام می‌شود در ایران نیز در حال انجام است و جراحی روی جنین نیز در کشور آغاز شده که در این کنگره قرار است، دستاوردهای آن ارایه شود.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان کودکان ایران خاطر نشان ساخت: در کنگره امسال انجمن جراحان کودکان ایران، اعضای انجمن جراحان اروپا نیز حضور دارند و قرار است، نسبت به تبادل دستیار فوق تخصصی میان انجمن جراحان ایران و اروپا اقدام شود.

وی ادامه داد: با وجود موقعیت مناسب جراحان ایرانی از لحاظ تخصص و تبحر، متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز در زمینه سخت افزاری با مشکلاتی روبرو هستیم.

پورنگ، مشکلات فرهنگی را از دیگر موانع رشته جراحی کودکان برشمرد و افزود: متاسفانه بچه‌ها به ویژه نوزادان هنوز در فرهنگ ما جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند و زمانی که به خانواده‌ها عنوان می‌شود، فرزند آنان نیاز به جراحی دارد، این پرسش را با تردید مطرح می‌کنند که آیا پس از عمل زنده می‌ماند یا خیر.

وی اضافه کرد: همین پدر و مادر که در تصمیم گیری عمل نوزاد خود مردد هستند، حاضرند، برای جراحی یک فرد مسن در خانواده هر هزینه‌ای را متقبل شوند در حالیکه وقتی یک عمل جراحی روی نوزاد یا کودکی انجام می‌شود و او سلامت خود را باز می‌یابد به طور متوسط ۷۰ سال عمر کرده و به شخص مولدی در جامعه تبدیل خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان کودکان ایران بر لزوم رعایت حقوق کودکان در جامعه تاکید کرد و گفت: انجام اعمال جراحی در کودکان بیمار جزو حقوق اولیه آن‌ها به شمار می‌رود که می‌بایست با فرهنگ سازی در جامعه اهمیت آن نهادینه شود.

وی با تاکید بر اهمیت نقش رادیولوژیست‌ها در تشخیص ناهنجاری‌های پیش از تولد یادآور شد: برخی از متخصصان رادیولوژی به دلیل ازدحام مریض برای انجام سونوگرافی بیماران کمتر از ۱۰ دقیقه زمان صرف می‌کنند، این در حالیست که در صورت تبحر رادیولوژیست و صرف زمان مناسب، بسیاری از ناهنجاری‌های جنین در مرحله پیش از تولد قابل تشخیص است.

پورنگ اظهار داشت: ضروری است، رادیولوژیست‌ها در صورت تشخیص ناهنجاری‌های تکاملی جنین که ناهنجاری‌های سیستم ادراری و دستگاه تناسلی یکی از آنهاست، مادران را به جراح کودکان ارجاع دهند.

وی گفت: از آنجا که انجام اعمال جراحی اورژانس در مورد نوزادان در موقع مناسب، تاثیر چشمگیری در مثبت بودن نتیجه عمل جراحی بر جای خواهد گذاشت به مادرانی که جنین آنان نیازمند عمل جراحی اورژانس پس از تولد است، توصیه می‌شود در بیمارستانی که مجهز به آی سی یوی نوزادان است، زایمان کنند تا بلافاصله پس از زایمان، نوزاد به نزدیک‌ترین بخش جراحی کودکان با شرایط ویژه منتقل شده، عمل جراحی روی نوزاد انجام گرفته، سپس به NICU منتقل شود.

بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران با محوریت «نقص تکاملی و بیماری‌های اکتسابی دستگاه ادراری و تناسلی» ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت ماه جاری، همزمان با کنگره سالانه جامعه جراحان ایران در مرکز همایش‌های رازی تهران برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha