چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 72744
سلامت نیوز : محمد گلشنی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران در گفت‌و‌گو با برنا اظهار داشت: انتخاب مکانی که روی آن تاتو انجام می‌‌شود بیشتر از خود تاتو بر روی سلامت افراد تاثیر گذار است.
 
وی با بیان این مطلب که خطر ابتلا به عفونت یا بیماری عفونی با انتخاب مکان تمیز و رعایت اصول بهداشتی به همراه تجهیزات مورد استفاده به شدت کاهش می‌یابد، افزود: با توجه به حساسیت و احتمال گرفتن بیماری عفونی از طریق تاتو وجود دارد و تاتو روی بدن باعث خونریزی می‌شود بر همین اساس امکان گرفتن هپاتیت، ایدز، کزاز و مرض سل است و باید افراد قبل از گذاشتن قرار ملاقات و انجام تاتو، حتما آن مکان را ببینند.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران با اشاره به این‌که مهم‌ترین عارضه خالکوبی، آلودگی‌های خونی است، افزود: اگرسوزن تاتو یکبار مصرف نباشد و وسایل آن ضد عفونی نشده و قبلا برای شخص آلوده استفاده شده باشد، شخص به راحتی مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله ایدز، هپاتیت BوC، سفیلیس، سایر بیماری‌ها و انتقال باکتری‌ها است و جدا از این موارد احتمال بروز آلرژی سریع و دیررس از نوع واکنش جسم خارجی نیز وجود دارد.

گلشنی در ادامه به عارضه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: عارضه مهم دیگر در تاتو و سلامت محیط آن اثر دارد کلوئید است که در محل خالکوبی ایجاد می‌شود و به صورت یک اسکار ضخیم و بر آمده در محل است.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: افراد با پوست تیره و جوانان بیشتر در معرض کلوئید هستند که این کلوئید‌ها گاهی سر سخت هستند و به درمان پاسخ نمی‌دهند.

گلشنی ادامه داد: از عارضه مهم دیگر عفونت پوستی است که یکی از علامتهای آن پوست قرمز و متورم در محل تاتو است و سایر نشانه‌ها احساس گرما، پوست حساس و خشک و ترشحات چرکی است. این عفونت‌ها می‌تواند باعث تب کردن بیمار شود.

گلشنی خاطر نشان کرد: امکان حساسیت به جوهر تاتو و ایجاد واکنش گرانولوم جسم خارجی در تاتو وجود دارد که به‌صورت برجستگی به شکل مهره‌های تسبیح ممکن است ظاهر شود.

وی اذعان داشت:امروزه چون از رنگ‌های مضر و شیمیایی هم استفاده می شود این امکان بیشتر است. مواد افزودنی از قبیل PPD می تواند با رنگ تاتو ترکیب شده و سبب آلرژی در بیماران شود. امکان آلرژی به رنگ قرمز بیشتر است.

محمد گلشنی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران در پایان گفت: خالکوبی ابرو و خط چشم که بیشتر در خانم‌ها انجام می‌شود می‌تواند باعث بروز التهاب شدید چشمی و عفونت ملتحمه آن شود و در مواردی که بیمار نیاز به روش تشخیص MRI داشته باشد بعضی از رنگ‌های خالکوبی می‌توانند باعث ایجاد تورم و سوختگی در محل شوند. در مواجه با نور خورشید بعضی از رنگ‌ها نور بیشتری جذب می‌کنند و باعث آفتاب سوختگی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha