چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 72751
سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: با اقدامات تنبیهی یا ابلاغ یک بخشنامه نمی‌شود، حقوق بیمار را محقق کرد.

علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایلنا، حقوق بیمار را جزء کرامت انسانی درهرجامعه دانست و گفت: قبل از اینکه به آسیب‌شناسی حقوق بیمار بپردازیم باید کرامات انسانی را در جامعه ترویج دهیم، زیرا بخشی از نتایج این کار در حقوق بیمار حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کرامت انسانی از مواردی است که دچار نقص‌های جدی در آن هستیم، افزود: باید تمام برنامه ریزی‌های اجرایی در کشور به سمتی باشد که کرامت انسانی و حقوق شهروندی به حد اعلا اجرا شود و در چنین فضایی است که حقوق بیمار هم به شکل متعالی اجرا خواهد شد.

زالی تصریح کرد: نمی‌توان جنبه‌های دیگر کرامات انسانی را در ملاحظاتمان در نظر نگیریم و تنها بخواهیم آن را در غالب حقوق بیمار لحاظ کنیم که این نگران کننده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه کرامت انسانی در سال‌های اخیر در حوزه پزشکی تغییر پیدا کرده است، افزود:‌‌ همان طور که نظریات نوین اخلاق پزشکی نقش بیشتری برای بیماران تعریف می‌کند که با آموزه‌های ما هم بیشتر همسو است.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق حقوق بیمار باید بین آحاد مردم و جامعه پزشکی فرهنگ سازی کنیم، افزود: براساس قانون اساسی تامین حقوق مردم و بیماران به حاکمیت سپرده شده است و در اینجاست که باید نقش پررنگ تری برای حاکمیت در این زمینه قائل شویم.

زالی در ادامه تصریح کرد: اگر امروز بیماری به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کند حتی اگر خدمات خوبی هم دریافت کند اما در ‌‌نهایت رضایت ندارد، چرا که می‌گوید که کرامتم در بخش دولتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: کرامت بیمار شامل نوع برخورد، ارائه خدمات با کیفیت بالا و مواد غذایی مناسب است که اگر امروز بخواهیم درباره حقوق بیمار صحبت کنیم بدون در نظر گرفتن این موارد نمی‌شود.

زالی افزود: مثلا اگر در بیمارستانی غذای خوب به بیمار ندهیم، ملحفه کافی در اختیارش نباشد، ساختمان بیمارستان دارای قدمت بالایی باشد و دارای جذابیت‌های محیطی برای بیمار نباشد در اینجا حقوق بیمار اجرا نشده برای همین است که معتقدم حقوق بیمار را باید فرا‌تر از این دید.

رئیس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه برای تحقق حقوق بیمار حاکمیت باید نقش بیشتری داشته باشد، افزود: اگر یک بیمارستان در و دیوار افسرده کننده‌ای داشته باشد یا دارای پرسنل کمی باشد که حقوق کمی هم دریافت می‌کند و بیمار برای دریافت خدمات از بروکراسی خیلی پیچیده‌ای عبور کند در اینجا حقوق بیمار تضعیف می‌شود.

وی تصریح کرد: اینجا دیگر پزشک نمی‌تواند به تنهایی نقش ایفا کند زیرا وقتی مریض از غذای خود رضایت نداشته باشد، تجهیزات بیمارستان به روز نباشد، تعداد زیادی بیمار در یک اتاق قرار بگیرد و امکانات ساختمانی بیمارستان فاقد جذابیت‌های لازم باشد در چنین شرایطی حقوق بیمار تحقق نمی‌یابد حتی اگر بهترین پزشک هم از صبح تا شب کنار بیمار باشد.

زالی با تاکید بر اینکه حقوق بیمار در یک فرآیند شکل می‌گیرد که در بخشی از آن حاکمیت باید دخالت کند، افزود: از جمله اینکه نیروی انسانی کافی تربیت کند و بیمارستان‌های مناسب بسازد به عبارتی اگر تمام قطعات پازل درست چیده شود حقوق بیمار محقق می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: فرض کنید به پزشک حقوق کافی داده نشود و مشکلات معیشتی او برطرف نشود و از نظر رفاهی تامین نباشد در چنین شرایطی انتظار اینکه همه مسئولیت‌ها در قبال حقوق بیمار از سوی پزشک برآورده شود انتظار غیرمتظقی است.

وی ارائه خدمات با کیفیت در کشور را یک کار چند وجهی دانست افزود: باید رضایت پزشکان و ارائه دهندگان خدمات به اندازه کافی تضمین شود چرا که معتقدم بین حقوق پزشک و بیمار اصلا فاصله نیست یعنی اگر امروز یک پزشک از وضعیت خود رضایت داشته باشد خود به خود این مساله با ارائه کیفیت بهتر به بیمار منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha