سلامت نیوز : ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی در بسیاری از کشورهای دنیا با افزایش بهداشت جنسی در حال کاهش و در ایران این روند در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ رشد ابتلا به بیماری ایدز، روندی جهانی و تنها مختص به جامعه ایران نیست. اما افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی مسئله ای است که در بسیاری از کشور های دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران کننده ای در حال پیش روی است. به طوریکه بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (6/68 درصد)، رابطه جنسی (12 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1/1 درصد) بوده است. راه انتقال در 3/17 درصد از این گروه نامشخص مانده است (به طور کامل در اینجا بخوانید)

براساس آخرین آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هم تا اول فروردین ماه سال 92، مجموعا 26 هزار و 125 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 89.8 درصد آنان را مردان 10.2 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در آخرین آماری که وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به ایدز در ایران اعلام کرده بود، عدد 24 هزار و 735 نفر ذکر شد.

46.1 درصد از مبتلایان به HIV‌ در زمان ابتلا در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

دو سالی است که وزارت بهداشت به هر زبانی درباره گسترش موج سوم ایدز هشدار می دهد. موج جدیدی که افزایش روابط جنسی کنترل نشده علت اصلی آن است. به طوریکه پیش از این عباس صداقت، رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت عنوان کرد: موج سوم ایدز از طریق روابط جنسی همچنان در حال گسترش است.

او همچنین تاکید کرد: ما توانستیم با همکاری سازمان های مختلف و برنامه کاهش آسیب، ابتلابه HIV از طریق اعتیاد و تزریق را تا حد بسیاری کنترل و مهار کنیم ولی هم اکنون با موج سوم یعنی انتقال از طریق روابط جنسی محافظت نشده در جامعه روبه رو هستیم که به سرعت در حال گسترش است.

اظهارنظری که نشان می دهد، نگرانی ها برای افزایش میزان موج سوم ایدز در کشور پس از کارشناسان و مسوولان نهاد های غیردولتی به وزارت بهداشت نیز سرایت کرده است و هشدار هایی که سال ها پیش از سوی آنان به وزارت بهداشت ارایه می شد، به تازگی به گوش مسوولان وزارت بهداشت رسیده است.

گواه دیگر این ادعا، تاکید رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت بر آمار تخمینی گسترش ایدز در کشور است، آماری که پیش از این از سوی مسوولان وزارت بهداشت به شدت تکذیب می شد. صداقت در این رابطه عنوان کرد: تا پایان تابستان سال جاری حدود 24 هزار مبتلابه HIV در کشور ثبت و گزارش شده است ولی بر اساس آمار تخمینی در کشور حدود 90 هزار مورد ابتلاوجود دارد.

در نمودار زیر میزان کلی رشد ابتلا به ایدز بر اساس آمار های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت را بخوایند؛


هر سه ماه 500 نفر به طور متوسط مبتلابه ایدز می شوند
دامنه گستردگی این بیماری در حالی هر روز رو به رشد است که آمار های دولتی نشان می دهد به طور میانگین از سال 1388 تا به امروز هر سه ماه یک بار 500 نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از 20 هزار و 975 نفر در سال 1388به 26 هزار و 125 نفر تا ابتدای فروردین1392 رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی معتقد هستند آمار های دولتی، میزان واقعی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی دهند.

در نمودار زیر درصد رشد انتقال ایدز از طریق روابط جنسی کنترل نشده بر اساس آمار وزارت بهداشت را بخوانید؛

تهران دارای بیشترین میزان ابتلااز طریق روابط جنسی
افزایش موج سوم ابتلابه ایدز در شرایطی است که دکتر مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز در گفت وگو با «خبرآنلاین» می گوید: 99درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می کنند از طریق روابط جنسی به ویروس ایدز مبتلاشده اند اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود 40درصد است در عین حال تعداد زنان باردار مبتلابه این ویروس نیز در حال افزایش است.

او با تاکید بر اینکه آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور نشان می دهد موج سوم ایدز یعنی شیوع جنسی آن در کشور شروع شده است، می افزاید: آمارهای رسمی نشان می دهد حدود 30درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط جنسی به این ویروس آلوده شده اند، زیرا 21درصد از مبتلایان جدید به طور رسمی این مساله را اعلام کرده اند و 10درصد دیگر نیز که علت ابتلارا نگفته اند احتمالاروابط جنسی عامل انتقال ویروس در بین آنها بوده است ضمن اینکه شواهد نشان می دهد تعداد زنان بارداری که از همسران شان این ویروس را گرفته اند به طور نگران کننده ای در حال افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha