چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 72776
سلامت نیوز : این روزها با زیاد شدن مشغله‌‌های کاری و نداشتن فرصت کافی، بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند حلیم را از بیرون بخرند چون معتقدند برای پخت نوع خانگی این غذا مدت زمان زیادی لازم است و از طرفی بافت حلیم خانگی به خوبی‌ بافت حلیم بیرون به اصطلاح کش نمی‌‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت ؛ گروهی هم حلیم‌‌هایی که به‌صورت پودر بسته‌بندی‌ در بازار عرضه شده است، می‌خرند. مواداولیه این حلیم‌های آماده خشک و پس از کاهش آب، به‌صورت پودر درآمده است. این حلیم‌ها در بسته‌‌بندی‌‌های مختلف و با عناوین گوناگون در سوپرمارکت‌‌ها و مغازه‌‌ها به فروش می‌‌رسد.

هنگام خرید حلیم یا پودر آماده حلیم باید توجه داشت که در تهیه آن نکات بهداشتی و سلامت رعایت شده یا نه بنابراین حتما به این نکته‌ها دقت کنید:

۱. ظاهر مغازه، بهداشت کارکنان، داشتن کارت و مجوز بهداشت و...

۲. حلیم نباید در ظروف یکبار مصرف تلقی ریخته شود زیرا فقط موادغذایی با دمای پایین‌تر از ۴۵-۴۰ درجه را می‌توان در این ظرف‌ها ریخت درحالی که دمای حلیم بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد است. ظروف یکبار مصرف ساخته شده از گرانول پلی‌پروپیلن برای نگهداری موادغذایی داغ مانند آش و حلیم بهترین هستند و حتی می‌توان مواد غذایی با دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را هم در آنها ریخت.

۳. حلیم را به مقدار کم بخرید و حتما بلافاصله پس از خرید آن را در ظروف چینی یا شیشه‌ای بریزید. با این کار احتمال ایجاد واکنش‌های شیمیایی بین غذا و ظرف کاهش می‌یابد.

۴. هدف از کاهش آب حلیم‌های آماده در صنعت، کاهش احتمال رشد میکروب‌هاست بنابراین پس از بازکردن بسته، پودر را کاملا مصرف کنید و نیمی از آن را برای وعده دیگر نگه‌ندارید زیرا با جذب رطوبت محیط، زمینه برای رشد میکروب‌‌ها فراهم می‌شود.

۵. اگر پودر آماده حلیم، حالت کلوخ و به هم چسبیده دارد، نباید آن را مصرف کرد زیرا ممکن است این حالت به دلیل کپک‌زدگی باشد و معمولا فقط زمانی که تاریخ انقضای محصول می‌گذرد، این اتفاق می‌افتد.

۶. برخی خانم‌ها با آنکه از پودر آماده حلیم استفاده می‌کنند، مواد اولیه حلیم خانگی را نیز به آن اضافه می‌کنند. این کار باعث به اصطلاح پر ملات شدن این غذا می‌شود.

۷. اگر به فشارخون بالا مبتلا هستید، در مصرف پودرهای آماده محتاط باشید چون سدیم طعم‌دهنده منوسدیم گلوتامات که به این پودرها افزوده می‌شود و نمک این محصول، برای افراد مبتلا به فشارخون بالا می‌تواند مضر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha