پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 72795

اعلام تعرفه‌ها جدی هرج و مرج موجود در قیمت خدمات رادیولوژی را برطرف می‌کند و جلوی متضرر شدن مردم و تخلف‌های صنفی را می‌گیرد.

سلامت نیوز : در حالی که جامعه پزشکی این روزها در انتظار اعلام کامل تعرفه‌های درمانی است؛ بسیاری امیدوارند که اعلام نرخ‌های واقع‌بینانه برای تعرفه‌های خدمات پزشکی منجر به کاهش برخی از رفتارهای نابهنجار در این حرفه از جمله دریافت زیرمیزی شود.

رییس انجمن رادیولوژی ایران نیز با تایید این دیدگاه می‌گوید: اعلام تعرفه‌ها جدی هرج و مرج موجود در قیمت خدمات رادیولوژی را برطرف می‌کند و جلوی متضرر شدن مردم و تخلف‌های صنفی را می‌گیرد. «جلال شکوهی» درگفت‌وگو با «حمایت» تاکید می‌کند: متأسفانه وزارت بهداشت به قول‌هایی که داده است، پایبند نیست؛ مسئولان وزار‌ت بهداشت اعلام کرده بودند که قبل از سال 92 تعرفه‌های همه گروه‌های پزشکی را اعلام می‌کنند؛ اما تاکنون فقط حق ویزیت پزشکان اعلام شده است.

درک تخلف بعد از جریمه
در حالی که تعرفه‌ای را وزارت بهداشت در اختیار مراکز رادیولوژی قرار نداده است، متولیان این مراکز با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و با درصدی مشخص، نرخ خدمات خود را افزایش داده‌اند؛ کاری که مورد اعتراض بازرسان شورای عالی بیمه قرار گرفته است و مراکز رادیولوژی مجبور به پرداخت جریمه شده‌اند. شکوهی در این باره می‌گوید: این روزها نرخ‌ها به گونه‌ای عجیب، به ما اعلام می‌شود؛ به این ترتیب که بعد از افزایش قیمت از سوی مراکز رادیولوژی و حضور بازرسان بیمه، مراکز به دلیل افزایش نرخ خدمات، جریمه می‌شوند و از این طریق رقم ارایه خدمات در اختیار ما قرار می‌گیرد.

البته بازرس شورای عالی بیمه نرخی را به طور شفاهی به ما اعلام کرده است و آنها بر اساس همین اعلام شفاهی توقع دارند عمل کنیم؛ اما این خواسته قانونی نیست. وی تاکید می‌کند:‌ پیگیری و تماس‌های مکرر اعضای انجمن رادیولوژی با وزارت بهداشت، به جایی نرسیده است و کسی پاسخگوی ما نیست و در این بین، بیش از همه بیماران متضرر می‌شوند. شکوهی در توضیح اینکه چرا بیماران را متضرران اصلی می‌داند، می‌گوید: افزایش بازرسی‌های مراکز بیمه از مراکز رادیولوژی و جریمه برخی از مراکز رادیولوژی و مهم‌تر از همه پرداخت نسیه‌ای مبالغ بیمه‌ها که گاهی تا 11 ماه طول می‌کشد، باعث شده است تا بسیاری از مراکز رادیولوژی همکاری خود را با بیمه‌ها قطع و بیماران را به طور آزاد پذیرش کنند که متعاقب آن، بار مالی زیادی به بیماران تحمیل شود.

برخی هم سوءاستفاده می‌کنند
در این بازار بی‌سامان برخی از مراکز رادیولوژی دست به اقدام‌های خودسرانه ای می‌زنند و با اعلام نرخ‌هایی دلبخواهی به مردم فشار می‌آورند. رییس انجمن رادیولوژی ایران این عمل را نیز سوءاستفاده می‌داند و می‌گوید:‌ من هم می‌دانم که برخی از همکاران دست به این اقدام‌ها می‌زنند؛ اما وقتی پیگیری‌های آنان برای اعلام تعرفه‌ها راه به جایی ندارد نباید توقع داشت که آن قدر صبر کنند تا ورشکسته شوند.

دست‌کم 30 درصد افزایش
وی با پیش‌بینی اینکه تعرفه‌های امسال در مقایسه با رقم سال گذشته 30 تا 35 درصد افزایش خواهد یافت، اعلام می‌کند:‌ این رقم را بر اساس تورمی است که بانک مرکزی اعلام کرده است، پیش‌بینی کرده‌ایم؛ زیرا به طور معمول باید تعرفه‌ها نیز متناسب با تورم رشد کنند. البته شکوهی این افزایش را کافی نمی‌داند و می‌گوید: این افزایش قیمت، دردی از ما دوا نمی‌کند؛ زیرا هزینه داشتن یک مطب، به حدی زیاد شده است که کار کردن و خدمت رسانی به مردم دیگر صرفه اقتصادی ندارد. این روزها اگر شخصی مانند افراد بازنشسته که حوصله تجارت ندارند، همه سرمایه خود را به ریال کنند و به صورت سپرده بلند مدت با 20 درصد بهره در بانک بگذارند، به نفعشان است تا این که بخواهند سرمایه خود را در امور درمانی سرمایه‌گذاری کنند. شکوهی از وزارت بهداشت می‌خواهد که برای پیشگیری از چنین مشکلاتی، هرچه زودتر تعرفه‌ها را به انجمن رادیولوژی ایران اعلام کند تا همکارانش بتوانند در مقابل مردم پاسخگو باشند.

راهی برای کاهش هزینه‌ها
رییس انجمن رادیولوژی ایران تاکید می‌کند: که افزون بر بلاتکیلفی درباره تعرفه‌های جدید، افراد فعال در ارایه خدمات رادیولوژی با مشکلات دیگری نیز رو‌به‌رو هستند. وی در این باره می‌افزاید:‌ قیمت‌ برخی از تجهیزات رادیولوژی مانند فیلم رادیولوژی به میزانی باورنکردنی افزایش یافته است. البته مشکل فقط قیمت نیست؛ وقتی فیلم رادیولوژی تمام می‌شود، باید به وزارت بهداشت درخواست بدهیم و این در حالی است این روزها خیلی دیر حواله‌ها پرداخت می‌شود و به همین دو دلیل ساده، هر روز شاهد تعطیل شدن مراکز رادیولوژی بیشتری هستیم.

وی درباره راهکار حل مشکل تهیه فیلم رادیولوژی می‌گوید:‌ ما می‌توانیم عکس بگیریم و با استفاده از روش دیجیتال و اینترنت، عکس بیماران را به مطب پزشکان ارسال کنیم؛ این کار در کاهش هزینه‌ها موثر است، البته هنوز همه دستگاه‌ها دیجیتالی نشده‌اند و دست کم 50 درصد از پزشکان ما یا وقت و حوصله کار کردن با اینترنت را ندارند یا روش کار کردن با آن را بلد نیستند.

بی خبری کمیسیون بهداشت
سخنان رییس انجمن رادیولوژی کشور در حالی مطرح می‌شود که دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از این مشکل ابراز بی اطلاعی می‌کند و درباره مشخص نشدن تعرفه‌های رادیولوژی از سوی وزارت بهداشت به «حمایت» می‌گوید:‌ در این مورد هنوز گزارش یا شکایتی را انجمن به ما نداده است؛ اما بدیهی است که هر شخصی یا سازمانی که مسئولیتی بر عهده دارد باید نسبت به آن پاسخگو باشد. اگر در قانون تاکید شده است که نرخ تعرفه‌های پزشکی را وزارت بهداشت باید اعلام کند، این وزارتخانه موظف است به وظیفه‌ای که دارد عمل کند تا مردم را بیشتر دچار مشکل نشوند.

احمد آریایی‌نژاد تاکید می‌کند: متأسفانه به این دلیل که ما در قیمت‌گذاری کار کارشناسی انجام نداده‌ایم، هرج‌و‌مرج‌هایی در تعرفه های مراکز رادیولوژی به‌وجود آمده است و در این میان، گاهی افراد سودجو از موقعیت سوء استفاده می‌کنند و تعرفه‌ها را بیش از حد معمول افزایش می‌دهند.

وی اظهار می‌کند: اگر این موضوع به ما ارجاع شود و به نحوی از طریق کسانی که نفعی در این مشکل دارند، از آن اطلاع پیدا کنیم، در مورد آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد و مسئولان به طور حتم پاسخگوی ما خواهند بود. البته هنوز که کسی این موضوع را به کمیسیون بهداشت ارجاع نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha