پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲

خواب یكی از مهم‌ترین نیازهای انسان است كه كوچك و بزرگ هم نمی‌شناسد و همه ما به آن نیاز داریم.

خواب خوش پلكی چند؟
سلامت نیوز : خوابیدن یكی از مهم‌ترین نیازهای انسان است كه كوچك و بزرگ هم نمی‌شناسد و همه ما نه‌تنها در دوران كودكی كه حتی در سنین سالمندی هم به آن نیاز داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چادیواری ؛ انسان در سال‌ها و ماه‌های اول پس از تولد مدت زمان بسیار بیشتری را در حالت خواب سپری می‌كند و هرچه بزرگ‌تر می‌شود، خوابش هم كمتر و منظم‌تر خواهد شد. طوری‌كه شب‌ها بیشتر می‌خوابد و در طول روز بسیار كمتر در خواب است.اما با توجه به اهمیت فوق‌العاده‌ای كه خوابیدن در زندگی ما دارد، خوب است پدر و مادر از همان دوران كودكی مراقب فرزندشان باشند تا او بتواند خوابی آرام و راحت را تجربه كند. البته هرچه كودك بهتر و آرام‌تر بخوابد، پدر و مادر هم آرامش بیشتری خواهند داشت.

برنامه‌ای منظم برای خوابیدن

یكی از مهم‌ترین كارهایی كه متخصصان برای داشتن خوابی راحت به والدین توصیه می‌كنند برنامه‌ریزی و تعیین ساعت خواب و بیداری كودك است. یعنی او باید شب‌ها در ساعتی مشخص بخوابد و صبح‌ها هم ساعتی معین بیدار شود. در ضمن، هیچ برنامه‌ای نباید الگوی منظم خواب كودك را به هم بریزد. به عبارت دیگر، مهمانی، تماشای تلویزیون، كتاب خواندن، درس خواندن و... نباید كودك را از خواب بموقع محروم كند.

همچنین خیلی خوب است كه فاصله زمانی مناسب بین شام و خواب را در نظر داشته باشید تا كودك وقتی تازه شامش را خورده و معده‌اش سنگین است به رختخواب نرود. آن‌طور كه متخصصان می‌گویند بهتر است بین شام و خواب كودك یك ساعت و نیم تا دو ساعت فاصله بیندازید.

نوشیدن مایعات زیاد نیز خواب آرام كودك را به هم می‌زند و به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام خواب، به او اجازه نوشیدن مقدار زیادی مایعات را ندهید. البته نوشیدن یك لیوان شیر ولرم به داشتن خوابی آرام كمك می‌كند، ولی حتما باید یك ساعت پیش از خواب شیر را بنوشد.

محیط باید آرام باشد

وقتی ساعت خواب كودك نزدیك می‌شود، بهتر است محرك‌های هیجان‌انگیز همچون برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های پرسر‌وصدا، بازی‌های كامپیوتری، قصه‌های ترسناك و هیجان‌انگیز و هر برنامه ویژه‌ای كه كودك را از روال زندگی روزانه‌اش خارج می‌كند، از او دور نگه دارید.

خوابیدن در محیطی نامناسب می‌تواند وضع و نظم خواب كودك را مختل كند. بنابراین اتاق یا جایی كه كودك در آنجا می‌خوابد باید دمای مناسبی داشته باشد؛ یعنی نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد. این اتاق باید آرام و خلوت بوده و سروصدای داخل خانه و یا محیط بیرون در آن كمتر شنیده شود. والدین باید نور اتاق را نیز به گونه‌ای تنظیم كنند كه اتاق نه زیاد تاریك باشد كه كودك را بترساند و نه خیلی روشن كه مانع خواب او شود.

در طول روز هم كودك باید فعالیت‌های فیزیكی مناسبی داشته باشد تا شب بتواند آرام و راحت بخوابد. اگر كودك در طول روز مدتی در هوای آزاد باشد و فعالیت‌های بدنی مانند ورزش، بازی در پارك یا دوچرخه‌سواری انجام دهد، شب هم بسیار راحت‌تر خواهد خوابید.

استرس‌های روزانه یا مشكلات داخل مدرسه و خانوادگی باعث می‌شود كودك بی‌قرار شده و شب‌ها كابوس ببیند یا دچار وحشت شود. بنابراین والدین باید در مورد ناراحتی‌ها و نگرانی‌های كودك با او صحبت كنند یا از فرزندشان بخواهند در یك نقاشی ناراحتی‌هایش را نشان دهد. با این كار كودك از آن نگرانی‌ها راحت خواهد شد و حالا پدر و مادر می‌توانند با او صحبت كرده و با هر روشی او را آرام كنند.در نهایت اگر همه این شیوه‌ها را به كار گرفتید، ولی فرزندتان هنوز كابوس می‌دید و شب‌ها ناراحت بود، بهتر است با یك روان‌شناس مشورت كنید تا او برای حل مشكل كودك راه‌حلی مناسب پیدا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha