سلامت نیوز: مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: با توجه به ایجاد حساسیت کیسه‌های خون فیلتردار دستور جمع‌آوری آن‌ها صادر شد و دیگر این کیسه‌ها توزیع نشد و به جای آن برای بیماران تالاسمی و دیالیزی از روش‌های دیگری استفاده شد و کیسه‌های جدیدی از مراکز اروپایی (فرانسه) وارد شد.

غلامرضا توگه در گفت‌وگو با پانا با اشاره به این مطلب که از 17 سری کیسه خون فیلتردار که از ژاپن وارد شد چهار سری آن سبب بروز حساسیت در بیماران شد، بیان کرد: بیمارانی که نیاز مکرر به تزریق خون دارند در طول زمان به خون و فرآورده‌های آن احتیاج پیدا می‌کنند که می‌تواند این نیاز شدید و ضعیف باشد.

وی ادامه داد: در معضلات درمانی روش‌های مختلفی وجود دارد که یک نمونه آن کیسه خون است و جداسازی ناخالصی‌ها در کیسه خون یکی از موارد برای جلوگیری از حساسیت‌هاست.

توگه با اشاره به واردات کیسه‌های خون‌گیری فیلتردار، افزود: امکان ساخت کیسه‌های خون گیری فیلتردار در داخل ایران وجود ندارد، بر همین اساس این کیسه‌ها از یک شرکت ژاپنی خریداری می‌شود و در اختیار بیماران تالاسمی و دیالیزی قرار می‌گیرد.

وی گفت: در اواخر سال گذشته استفاده از برخی کیسه‌ها سبب بروز حساسیت غیر طبیعی در بیماران تالاسمی و دیالیزی شد که موضوع بلافاصله گزارش و مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که برخی سریال‌های این کیسه‌ها مشکل دارد و کسانی که خون به‌صورت مکرر دریافت می‌کند در هر صورت حساسیت در آن‌ها وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: براساس گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی از سریال‌های کیسه خون از نظر آماری حساسیت را ایجاد کرده و سریال‌هایی که دچار مشکل بود شناسایی شد.

توگه در ادامه این مطلب افزود: با توجه به ایجاد حساسیت کیسه‌های خون فیلتردار دستور جمع‌آوری آن‌ها صادر شد و دیگر این کیسه‌ها توزیع نشد و به جای آن برای بیماران تالاسمی و دیالیزی از روش‌های دیگری استفاده شد و کیسه‌های جدیدی از مراکز اروپایی (فرانسه) وارد شد.

توگه تاکید کرد: محموله‌های حاوی کیسه‌های خون هلندی از نظر معیارهای مشخص کنترل کیفیت و از نظر بهداشت و انتقال خون دارد و هیچ نوع مشکلی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در پایان با اشاره به این‌که کیسه‌های خون فیلتر دار حساسیت را در بیماران تالاسمی و دیالیزی ایجاد کرد، افزود: از کارشناسان ژاپنی دعوت شد تا برای مشخص شدن علت حساسیت این کیسه‌ها و رفع مشکلات آن به ایران بیایند و در کنار کارشناسان ایرانی مشکل را مورد بررسی قرار داده و در رفع آن اقدام کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha