آمار رسمی وزارت بهداشت، بیانگر شیوع 14 درصدی آسم در میان كودكان و نوجوانان زیر 15 سال كشور دارد. بر این اساس بیماری آسم مزمن‌ترین بیماری است كه در حال حاضر در كمین كودكان ایرانی است. آمار مراجعه كودكان به اورژانس و غیبت از مدرسه تنها بیانگر بخشی از این واقعیت است.

هشدار نسبت به شیوع 14 درصدی آسم در كودكان ایرانی
سلامت نیوز :  آمار رسمی وزارت بهداشت، بیانگر شیوع 14 درصدی آسم در میان كودكان و نوجوانان زیر 15 سال كشور دارد. بر این اساس بیماری آسم مزمن‌ترین بیماری است كه در حال حاضر در كمین كودكان ایرانی است. آمار مراجعه كودكان به اورژانس و غیبت از مدرسه تنها بیانگر بخشی از این واقعیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ آمارهای رسمی میزان شیوع آسم در كودكان را چیزی حدود 7 تا 10 می‌داند؛ این در حالی است كه آمارهای غیررسمی شیوع بالاتری را نشان می‌دهد. همچنین با تشدید آلودگی هوا در چند سال گذشته هشدار درباره شیوع این بیماری افزایش یافته بود.

بر این اساس آمار فعلی 14درصدی شیوع آسم در میان كودكان وزارت بهداشت مشابه آماری است كه تحقیقات مستقل مربوط به شیوع این بیماری در فاصله سال‌های 83-78 نشان می‌دهد.

فراتحلیل صورت گرفته از سوی متخصصان ایرانی كه به بررسی بیماری آسم در فاصله سال‌های 83-78 در كشور نشان می‌دهد میزان شیوع این بیماری در كشور از 10درصد به 14/13درصد افزایش یافته است. در این پژوهش، مشخص شد شیوع علایم آسم مانند سرفه، خس‌خس، تنگی نفس یا احساس فشار در سینه در كودكان مورد مطالعه در كلانشهر تهران بالغ بر 4/35 درصد است.

متخصصان آسم و آلرژی معتقدند با تشدید آلودگی هوا آمار فعلی افزایش داشته است. آب و هوا، تعذیه و تغییر سبك زندگی همچنان در صدر عوامل ابتلا به این بیماری است؛ در حال حاضر مسوولان وزارت بهداشت هم تایید كرده‌اند این بیماری مزمن دهمین عامل عمر از دست رفته در كشور است و بر حسب منطقه شیوع 3 تا 35 درصدی را در كشور نشان می‌دهد. مهدی نجمی، مسوول واحد بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت آلودگی هوا را یكی از عوامل خطر اصلی ایجاد‌كننده «آسم» می‌داند و می‌گوید: «طبیعی است در شهرهایی كه میزان آلودگی هوا زیاد است، مانند تهران، میزان شیوع آسم، مراجعات به اورژانس و همچنین میزان بروز علایم آسم نیز از شیوع بالاتری برخوردار است.»

نجمی به بررسی تلفنی در سطح شهر تهران در زمینه شیوع علایم آسم اشاره كرد: «بر اساس این بررسی كه چند سال گذشته انجام شد، شیوع علایم آسم حتی تا 35 درصد در شهر تهران گزارش شد.»

به گفته او «این موضوع قابل انتظار است كه در شهرهای صنعتی، شهرهایی كه میزان آلودگی هوا بیشتر است و همچنین شهرهایی كه با پدیده ریزگردها روبه‌رو هستند، بیماری آسم مشكل‌ساز می‌شود و از شیوع بالاتری برخوردار خواهد بود.»

در تحقیقاتی كه درباره شیوع آسم طی سال‌های گذشته در تهران و برخی از شهرهای ایران در پروژه بین‌المللی شیوع علایم آسم و آلرژی در كودكان (ISAAC) در سال 2009 انجام شد، شیوع علایم آسم در سطح ملی بین 8 تا 12درصد (میانگین 10درصد) گزارش شد. همچنین در 19 مطالعه انجام شده روی كودكان كمتر از 18 سال در ایران میزان شیوع آسم از 7/2درصد در كرمان تا 4/35درصد در تهران متفاوت بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در آپریل 2011 هم، 29/1 درصد از كل مرگ و میر ایران براثر بیماری آسم است. این مركز میزان شیوع آسم در ایران را 6/9 درصد در هر 100 هزار جمعیت نشان می‌دهد و رتبه 61 را به ایران از لحاظ میزان شیوع این بیماری می‌دهد.

در حال حاضر شیوع این بیماری به ویژه در بین كودكان، وزارت بهداشت را به فكر تدوین برنامه پنج ساله پیشگیری و كنترل آسم انداخته است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت در این برنامه پنج ساله، چهار استراتژی دنبال می‌شود كه مهم‌ترین آن بحث آموزش و اطلاع‌رسانی است.

به گفته مسوولان این وزارتخانه، این آموزش‌ها برای گروه‌های مختلف در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال برای گروه‌های در معرض خطر مانند دانش‌آموزان، بیماران و خانواده‌های‌شان، كارگران مشاغل صنعتی و كارگران كارخانجاتی كه به نوعی در معرض خطر بیماری آسم هستند، كارفرمایان، مربیان بهداشت مدارس و مشاغلی مانند نانوایان، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی یك سری آموزش‌هایی به طور خاص در نظر گرفته شده است.

آموزش‌هایی نیز برای عموم جامعه در نظر گرفته شده كه از طریق رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد. استانداردسازی تشخیص و درمان دومین استراتژی برنامه پنج ساله كنترل و پیشگیری وزارت بهداشت عنوان شده است. «نظام مراقبت بیماری و عوامل خطرساز» دیگر استراتژی است كه در قالب این برنامه پیگیری می‌شود تا به این ترتیب بتوانیم آمار و ارقام صحیح درباره شیوع بیماری و عوامل خطرساز آن را در دست داشته باشیم. استراتژی آخر نیز بحث «كنترل عوامل خطرساز بیماری آسم» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha