شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
سلامت نیوز : این روزها غم نان به بزرگترین مشکل معلولان تبدیل شده است تا جایی که رییس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین مشکلات معلولان را مستمری می‌داند و می‌گوید: مستمری معلولان باید 40 درصد حقوق کارگران باشد و به ازای هر معلول 280 هزار تومان یارانه باید پرداخت کرد این در حالی است که اکنون فقط 48 هزار تومان به این افراد پرداخت می‌شود.

«فاطمه آلیا» با انتقاد از مبلغ اندک مستمری معلولان به «حمایت» می‌گوید: متأسفانه مستمری ماهانه ای که به معلولان پرداخت می‌شود بسیار کم است و به هیچ عنوان با نرخ تورم هم‌خوانی ندارد. وی ادامه می‌دهد: خانواده‌هایی که دو فرد معلول دارند 55 هزار تومان، کسانی که در کنار 3 معلول زندگی می‌کنند 65 هزار تومان، خانواده های دارای 4 معلول 75 هزار تومان وکسانی که بیش از 5 معلول دارند فقط 90 هزار تومان در ماه مستمری می‌گیرند. این مبلغ ها به عنوان یارانه به معلولان پرداخت می‌شود و به ازای هر معلول مقدار ناچیزی به مستمری افزوده می‌شود.این موضوع در حالی مطرح می‌شود که معلولان باید هر ماه علاوه بر هزینه زندگی هزینه‌های گزافی را صرف درمان خود کنند البته به گفته رییس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس شورای اسلامی این رقم‌های کم نیز به معلول‌های جسمی و حرکتی تعلق می‌گیرد که توان انجام کارهای فکری دارند.

در حال حاضر، افزایشی در کار نیست
از سال گذشته زمزمه های افزایش حقوق معلولان به گوش رسید؛ حرفی که به هیچ عنوان اجرایی نشده است. آلیا با بیان این که هنوز پیشنهاد افزایش مستمری معلولان مصوب نشده است، خاطرنشان می‌کند: باید مستمری هر معلول 270 هزار تومان در ماه تعیین شود و در تلاش هستیم تا سریع‌تر این قانون در مجلس تصویب شود اما هنوز تصویب نشده است.رییس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس با تاکید بر این که باید مستمری معلولان 40 درصد حقوق کارگران تعیین شود، بیان می‌کند: اگر کف حقوق کارگران را 700 هزار تومان در نظر بگیریم هر معلول باید بیش از 200 هزار تومان دریافت کند.

آلیا درباره معلولان ذهنی و اعصاب و روان که نمی‌توانند کارهای فکری بکنند، تصریح می‌کند: این افراد توانایی انجام کارهای فکری را ندارند و اکنون بیشتر مشاغل بر پایه فکر و فن آوری استوار است، بنابراین پیشنهادهایی برای رفع مشکلات مالی این افراد در قالب قانون داده شده است.

مگر بیمه‌ها به داد معلولان برسند
در حالی که افراد عادی گاهی نمی‌توانند حق خود را از بیمه‌ها بگیرند آلیا از بیمه‌ها می‌خواهد که پای کار کمک به معلولان بیایند و می‌گوید:‌بیمه‌ها باید به کمک مردم بیایند و در راه رفع مشکل‌هایی که در کودکی قابل پیشگیری است تلاش کنند زیرا این موضوع در کاهش هزینه‌های درمانی کشور بسیار موثر است.وی با بیان این که بیشتر خانواده‌هایی فردمعلول دارند، از قشر مرفه جامعه نیستند، خاطرنشان می‌کند: موضوع تقویت بیمه‌ها را با وزیر تعاون و رفاه پیشنهادی دولت مطرح کرده‌ایم که یکی از قول‌های وی در مورد کاهش مشکل معلولان، تقویت بیمه‌ها ست.وی اضافه می‌کند: در بهزیستی بخش‌های خصوصی تخصصی مختلفی ایجاد شده است که به معلولان خدمت‌رسانی می‌کند اما یکی از شرط‌های مجلس برای راه‌اندازی این مراکز خصوصی فشار نیاوردن به معلول است.

البته این موضوع در حالی مطرح می‌شود که مطابق سیاست های اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی باید مددجویان و معلولان بهزیستی استثنا شوند.

اصلاحیه قانون معلولان، روی میز رحیمی
با توجه به این که معلولان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند لایحه اصلاحیه ای برای قانون حمایت از آنان تدوین شده است و مدت‌هاست که روی میز معاون رییس جمهور خاک می‌خورد. آلیا در این باره می‌گوید: باید برای بهبود وضع این افراد لایحه بازنگری قانون حمایت از حقوق معلولان هر چه زودتر در کمیسیون تخصصی تصویب شود و پس از تصویب در هیأت وزیران به مجلس شورای اسلامی ارسال شود. البته این لایحه در حال حاضر روی میز معاون اول رییس جمهور است و قرار بود که 12 آذر ماه سال گذشته همزمان با روز معلولان به مجلس ارایه شود اما هنوز به دست نمایندگان نرسیده است.

رییس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس درباره اصلاحیه قانون معلولان توضیح می‌دهد: در این قانون سهمیه استخدامی، در نظر گرفتن تشویق برای کارفرمایان، ایجاد تعاونی‌های اشتغال، مناسب‌سازی و سایر موضوع هایی که برای افراد مشکل ایجاد کرده در نظر گرفته شده است.او تاکید می‌کند: اصلاحیه قانون معلولان زندگی ایده‌آل برای افراد معلول ایجاد نمی‌کند اما اجرایی شدن آن موجب احقاق حقوق اجتماعی این افراد می‌شود، بسیاری از افراد معلول انسان‌های فرهیخته و باسواد کشور محسوب می شوند که در عرصه‌های مختلف اجتماعی مشغول کار هستند.

آلیا بیان می‌کند: در این اصلاحیه بر وضعیت معلولان ذهنی و اعصاب و روان نیز تاکید شده است.

بهزیستی کم کاری می‌کند
در حالی که بهزیستی متولی رسیدگی به امور معلولان است؛ از وضعیت معیشت و زندگی این افراد می‌توان دریافت که این نهاد خیلی هم در کار و برنامه‌های خود موفق عمل نکرده است. محمودنژاد رییس انجمن حمایت از معلولان، با انتقاد از نداشتن ثبات مدیریتی در سازمان بهزیستی به «حمایت» می‌گوید: در 8 سال اخیر 5 مدیر در این سازمان تغییر کرده‌اند که این موضوع معلولان را متضرر می‌کند. وی ادامه می‌دهد:‌ کاش به سمتی پیش برویم که معلولان کمی راحت‌تر بتوانند زندگی کنند خیلی هم نیاز نیست شعار بدهید که معلولان باید مانند افراد عادی زندگی کنند. فقط كافی است آنان را فراموش نكنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha