شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 72874

متاسفانه به دلیل پیگیری نامناسب وزارت بهداشت ارز مربوط به این محموله دارویی به موقع از بانک مرکزی دریافت نشده است و محموله ای به ارزش 60میلیون دلار در گمرک در خطر فساد قرار دارد.

خطر فاسد شدن ۶۰ میلیون دلاردارو درگمرک
سلامت نیوز : معاون داروی سازمان غذا و دارو درحالی از بلاتکلیفی مقادیر زیادی دارو به ارزش 60میلیون دلار در گمرک خبر داد که به گفته دو عضو کمیسیون بهداشت در صورت حل نشدن به موقع مشکل ارز دارو،خطر فساد، داروهای موجود در گمرک را تهدید می کند. دکتر شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو درباره وضعیت بازار دارویی کشور گفت: در حال حاضر با کمبود داروی خاصی در کشور مواجه نیستیم. ضمن این که درحال حاضر بیش از 60 میلیون دلار دارو در گمرک موجود است که با دریافت ارز، آنها را ترخیص خواهیم کرد.

بانک مرکزی حاضر به پرداخت ارز با قیمت مرجع نیست

در همین حال دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس به خراسان گفت: متاسفانه به دلیل پیگیری نامناسب وزارت بهداشت ارز مربوط به این محموله دارویی به موقع از بانک مرکزی دریافت نشده است و محموله ای به ارزش 60میلیون دلار در گمرک در خطر فساد قرار دارد.وی تصریح کرد:این محموله در سال گذشته به گمرک رسیده است و باید ارز مرجع باقیمت هزار و 226تومان به آن اختصاص داده شود.اما به دلیل پیگیری نامناسب وزارت بهداشت این امر محقق نشده و بانک مرکزی حاضر به پرداخت ارز با قیمت مرجع نیست. وی از رایزنی وزارت بهداشت با بانک مرکزی برای حل مشکل ترخیص محموله 60 میلیون دلاری دارو خبر داد و گفت: مجلس نیز تلاش خود را به کار بسته است تا این محموله در کمترین زمان ترخیص و وارد بازار دارویی کشور شود.

مهم ترین اولویت وزارت بهداشت باید آزاد کردن دارو از گمرک باشد

به گزارش مهر نعمت ا... منوچهری از دیگر اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز با تاکید بر این که با ادامه یافتن روند ترخیص نشدن دارو از گمرک  ، امکان فاسد شدن این محصولات وجود دارد، گفت: به طور حتم مهم ترین اولویت وزارت بهداشت باید آزاد کردن دارو از گمرک و بهبود وضعیت این حوزه باشد، زیرا سلامت مردم بازیچه دست مسئولان نیست.

وی خاطرنشان کرد: ترخیص نشدن محموله 60میلیون دلاری دارو از گمرک جای تاسف دارد و نشان از این دارد که مسئولان حوزه سلامت و دولت دست روی دست گذاشته و تنها افزایش مشکلات بیماران را نظاره می کنند.

وی با اعلام این که سوء مدیریت وزارت بهداشت عامل اصلی ترخیص نشدن دارو از گمرک  است، افزود: این اتفاقات نشان دهنده این است که دولت به حوزه سلامت بهای کافی را نمی دهد. منوچهری با انتقاد از وضعیت حوزه دارو در کشور و افزایش مشکلات بیماران در خرید دارو در مقایسه با سال های گذشته، یادآور شد: موضوع ترخیص دارو از گمرک یکی از موضوعات پیش پا افتاده در سالهای گذشته بوده، اما هم اکنون شاهد هستیم که مردم را با مشکلات جدی روبه رو کرده است.

وی با تأکید بر این که با ادامه روند ترخیص نشدن دارو از گمرک، امکان فاسد شدن این محصولات وجود دارد، تصریح کرد: به طور حتم مهم ترین اولویت وزارت بهداشت، باید آزاد کردن دارو از گمرک و بهبود وضعیت این حوزه باشد، زیرا سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. منوچهری با بیان این که افزون بر مشکلات بیماران در کمبود دارو، هنوز وضعیت و تکلیف ارز دارو مشخص نشده است، گفت: نگرانی واردکنندگان از نرخ بعدی ارز زمینه را برای انباشت دارو و ترخیص نشدن از گمرک فراهم کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر این که بانک مرکزی باید نگرانی واردکنندگان را برطرف کند، افزود: به طور حتم برای حل مشکلات دارویی کشور باید تعامل میان دستگاه های مربوطه افزایش یابد.

باید بوروکراسی پیچیده اخذ مجوز ارز برای فعالان و شرکت های داروسازی داخلی حذف شود

در همین حال رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به این که مشکل ارز دارویی کشور داخلی است نه خارجی، گفت: بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن باید بوروکراسی پیچیده اخذ مجوز ارز برای فعالان و شرکت های داروسازی داخلی را حذف کنند.

عباس حاجی آخوندی در گفت وگو با تسنیم گفت: ارز در خارج از کشور وجود دارد ولی برای تامین ارز راهکارها مناسب نیست باید مسئولان بدانند در حال حاضر تامین ارز برای مجموعه دارویی، صنعت و تولید داخل به روش مناسبی انجام نمی شود و مسلماً باید راهکارهای قانونی تسهیل شود.

وی افزود: ما در زمینه ارز با خارج از کشور مشکلی نداریم و فقط در این زمینه مشکل آن است که در داخل کشور راهکارهای قانونی که باید انجام شود نیازمند همکاری بیشتر بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن است و باید آنها با توجه به شرایط تحریم ها و معضلات و مشکلاتی که وجود دارد یک حالت فوریتی در نظر داشته باشند زیرا اگر ارز لازم تامین نشود ممکن است چرخه دارویی در یک جایی لطمه ببیند و یا تامین مواد اولیه و یا کار صنعت و یا موجودی دارویی هر لحظه به خطر بیفتد لذا باید رسانه ها به این موضوع حساس باشند.

حاجی آخوندی ادامه داد: وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی و آنهایی که منابع مالی خارج از کشور دارند و حتی مجلس که خیلی می تواند به ما کمک کند این کمک ها را از وزارت بهداشت دریغ نکنند. وی در پاسخ به این پرسش که مشکل ارز دارو به دلیل تحریم ها است و یا به دلیل بوروکراسی داخلی کشور، گفت: مشکل اصلی ارز به دلیل فرآیندهای داخل است. ما الان در یک دوره ای قرار داریم که دچار تحریم های بی رحمانه خارجی ها هستیم که البته برای ما می تواند یک فرصت به حساب آید و الان یک فرصتی ایجاد شده است و برای ما نیز برکت خواهد بود و خارجی ها خواهند دید چقدر با این کارشان (تحریم ها) به جمهوری اسلامی و صنعت ایران و کیفیت کالاهای تولید داخلی کمک خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha