شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
سلامت نیوز : روز بدون طلاق وارد تقویم می‌شود. این روز كه پیش از این به نام روز ازدواج ثبت شده بود، راه به پیش نبرد، آمار طلاق در حال صعود است و آنقدر سریع پیش می‌رود كه كسی جلودارش نیست و مسوولان مجبور شدند به جای روز ازدواج، روز بدون طلاق را ثبت كنند، شاید این اقدام نمادین به اندازه‌یی ناچیز در كاهش طلاق موثر باشد. اول ذی‌الحجه قرار است روز بدون طلاق شود، روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) كه تا پیش از این به روز ازدواج معروف شده بود، اما آمارهای ساعتی 16 طلاق در كشور نشان از این دارد كه دیگر سیاست‌های تشویقی برای ازدواج بازدارنده طلاق محسوب نشوند، وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داده است در این روز در دفاتر ثبت اسناد، هیچ طلاقی ثبت نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ ‌سید باقر پیشنمازی در این خصوص به ایسنا گفته است: «سال گذشته طی پیشنهادی نامگذاری روز بدون طلاق به وزارت دادگستری ارائه شد و وزیر محترم دادگستری نیز طی نامه‌یی به ریاست محترم قوه قضاییه اعلام كردند و از قرار اطلاع به دفاتر ثبت اسناد برای رعایت موضوع ابلاغ شد. این طرح هنوز به شكل ملی تصویب نشده است و دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده این معاونت در تلاش است تا در سال 92 با پیگیری این موضوع، اول ذی‌الحجه را «روز بدون طلاق» اعلام كرده و هیچ دفترخانه‌یی در آن روز طلاقی را ثبت نكند.»

طلاق در میان جوانان شیوع بیشتری دارد، طلاق‌هایی از جنس توافق. زنان و مردان این نسل مانند پدران و مادران‌شان نمی‌اندیشند، مدارا در میان‌شان جایی ندارد، زودتر ازآنچه باید، به بن بست می‌رسند و چاره را در دادگاه‌های خانواده می‌بینند و پشت درهای شعبات صف می‌كشند تا هرچه زودتر به زندگی مشترك كوتاه‌شان خاتمه دهند. كارشناسان علت‌های مختلفی را در این مورد بررسی كردند و به این نتیجه رسیده‌اند، خیانت، مشكلات جنسی و تورم، پررنگ‌ترین عوامل جدایی زوجین محسوب می‌شوند. اما رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های وزارت جوانان با رسیدگی جزئی‌تر به این بحث، معتقد است فساد اخلاقی، اختلال روانی، ترك نفقه، اجرا گذاشتن مهریه، بیكاری و نداشتن شغل مناسب از مهم‌ترین دلایل طلاق در میان زوج‌های ایرانی است. شهلا اعزازی، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با استقبال از این اقدام نمادین، تنها بسنده كردن به این دست اقدامات را چاره راه نمی‌داند.

او درباره واقعه نامیمون طلاق كه آماری غیرقابل باور دارد، به «اعتماد» گفت: «اینكه یك روز را روز بدون طلاق اعلام كنند واقعه‌یی خوب و در جای خود موثر است، ما از این دست روزهای نمادین زیاد داریم، روزهایی چون روز مادر، روز معلم، روز كارگر و... آنچه در این روزهای نمادین اتفاق می‌افتد، تجلیل و تشكر از قشرهای گوناگون جامعه است. اما واقعیت این است كه همیشه هم تجلیل و تشكر كافی نیست و نمی‌توان تنها به آن بسنده كرد، در كنار این تشكر‌ها، واقعیت‌های عینی جامعه وجود دارد كه باید آنها را هم دید. باید دید این واقعیت‌ها كه سوی دیگر ماجراست، با این تجلیل‌ها و نمادهایی كه ساخته می‌شود همخوانی دارد یا نه. این روند درباره واقعه‌یی چون طلاق هم دارد اتفاق می‌افتد اینكه مردم را تشویق می‌كنند كه طلاق نداشته باشند كار خوبی است، شبیه این كار در روز بدون دخانیات هم مطرح می‌شود اما نكته‌یی كه باقی می‌ماند این است كه با تجلیل از ازدواج و تقبیح طلاق علت اصلی این واقعه معلوم نمی‌شود.»

این كارشناس زنان با تاكید بر معلوم شدن علل افزایش این واقعه در جامعه در كنار اقداماتی نمادین افزود: «اینكه مردم چرا طلاق می‌گیرند مهم است. ممكن است این اقدامات نمادین در كوتاه‌مدت، آنان را دچار تامل كند و نتوانند در آن روز به ویژه اقدام به طلاق كنند و چند روز دست نگه دارند اما پناه بردن مردم به دادگاه‌های خانواده و اقدام برای طلاق، قطعا علت‌هایی جدی دارد، اگر مردم در زندگی مشكل نداشته باشند كه راضی نیستند پایشان به دادگاه باز شود و خانواده شان از هم بپاشد. آمار ساعتی 16 طلاق در ایران و تهران آمار زیادی است، این اقدام ممكن است كمك كند تا مردم به این فكر كنند كه می‌توان در مواردی بدون طلاق هم زندگی كرد اما مشكلات بزرگی كه در زندگی‌های مشترك سرباز می‌كند را نمی‌توان تنها با كاری نمادین حل كرد، مشكلاتی از قبیل اعتیاد، مشكلات معیشتی و اقتصادی را با تنها یك روز «بدون طلاق» نمی‌توان نادیده گرفت.» طلاق، ناخوش‌ترین اتفاق در جامعه خانواده، این روزها تبدیل به بختكی شده بر سر شهر و زنان و مردانش. بختكی ترسناك كه روزی جان 381 زندگی مشترك را می‌گیرد. باید دید روز بدون طلاق چند زندگی را زنده می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha