با توجه به اینکه طرح ملی مبارزه با ریزگردها در اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید لذا دولت مکلف است که برای این موضوع ردیف اعتباری در بودجه سال جاری در نظر بگیرد.

دولت موکلف به تخصیص بودجه برای مقابله با ریزگردهاست

سلامت نیوز : کمال الدین پیرموذن در گفت وگو با پانا، با اشاره به کاهش بودجه سازمان محیط زیست در سال 92 اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح ملی مبارزه با ریزگردها در اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید لذا دولت مکلف است که برای این موضوع ردیف اعتباری در بودجه سال جاری در نظر بگیرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 25 استان کشور درگیر موضوع پدیده گرد و غبار هستند، گفت: البته برای احیای تالاب های در معرض خطر کشور توسط سازمان محیط زیست اعتبار 15 میلیاردی در نظر گرفته شده است اما اعضای فراکسیون محیط زیست نیز در تلاش هستند که ردیف مستقلی را برای پدیده گرد و غبار در بودجه 92 اختصاص دهیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه مقابله با ریزگردها بسیار بالاست، گفت: کشور ما به تنهایی نمی تواند از عهده تامین اعتبارات لازم برآید. البته سازمان محیط زیست در نشست های جداگانه ای که با کشورهای درگیر موضوع ریزگردها داشت قرار شد اعتبارات مشترکی برای انجام برنامه مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه بیشترین منشاء گرد و غبار در کشور ما از کشورهای عربی و حاشیه ایران است، اظهار داشت: کشور عراق بیشتری سهم را در این میان دارد. تاکنون برنامه ها و پروژه های زیادی برای مقابله با این پدیده با مشارکت کشورهای منطقه به تصویب رسیده است اما از آنجا که اجرای این طرح ها به اعتبارات مالی زیادی نیاز دارد ، کشورها بدون کمک یکدیگرقادر به اجرای آنها نیستند.
پیرموذن یادآور شد: در طرح ملی مبارزه با ریزگردها ابعاد گسترش فضای سبز، توسعه حمل و نقل عمومی و استاندارد سازی خودروها مطرح شده است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال 91 یک فوریت طرح الزام دولت به حمایت از استان‌هایی که مورد هجوم پدیده ریزگردها قرار گرفتند و با 157 رای از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.
40 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به امضا رساندند که در صورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی، دولت را موظف به پرداخت فوق‌العاده بدی آب و هوا به کارکنان شاغل در استان‌های مورد هجوم پدیده ریزگردها به میزان دو برابر مبالغ فعلی و پرداخت خسارت ناشی از این پدیده به کشاورزان، باغداران، زنبورداران، دامداران و سایر بخش‌های اقتصادی بر اساس نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان‌های مربوطه می‌کند.
بر اساس این طرح شش ماده‌ای، وزارت بهداشت، درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست موظف خواهند شد در مناطقی که مورد هجوم ریزگردها قرار دارند ماسک‌های فیلتردار توزیع کرده و در اماکن عمومی مسقف نیز تجهیزات تهویه آلایندگی هوا نصب کنند.
همچنین سازمان حفاظت محیط زیست به رایزنی و همکاری با کشورهای عراق، سوریه، اردن، عربستان سعودی، با بکارگیری تمام امکانات و روش‌های درختکاری، مالچ‌پاشی مکلف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha