سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون کشور در پی واکنش یکی از بیماران مبتلا به تالاسمی در ویژه برنامه روز جهانی تالاسمی در مورد حساسیت‌های ایجاد شده برای بیماران تالاسمی در پی تزریق خون کیسه‌های فیلتردار توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ توگه با اشاره به اینکه تزریق خون توسط کیسه‌های فیلتردار برای بیماران مبتلا به تالاسمی در اواخر سال گذشته مشکلاتی ایجاد کرد، گفت: مشکلات ناشی از حساسیت انتقال خون در اثر فعالیت آنتی ژن‌های فرعی خون بحثی ریشه‌ای و سالیانه است.

به گفته وی اطلاعات به دست آمده از مراکز درمانی نشان می‌دهد حساسیت این بیماران ناشی از حساسیت‌های شایع و متداولی که ممکن بود توسط مشکلات خونی حاصل شود نیست و مشخصا ناشی از کیسه است.

توگه افزود: از نظر آماری و هم از نظر نوع واکنشی که این کیسه‌های خون ایجاد می‌کرد مطمئن شدیم که این کیسه‌ها دارای اشکال است.

وی با اشاره به اینکه اولین اقدام انجام شده توسط سازمان انتقال خون شناسایی سریال نامبرهایی بود که این واکنش را ایجاد می‌کردند، گفت: متوجه شدیم چهار سریال نامبر از کیسه‌های فیلتردار چهارتایی و یک سری نامبر از سریال نامبرهای کیسه‌های سه تایی دچار این مشکل هستند.

وی ادامه داد: تقریبا از 17 سریال نامبر سه تایی فقط یک سریال نامبر و چهار سری از سریال نامبرهای چهارتایی دچار این مشکل بودند.

رییس سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: اولین اقدام سازمان اعلام جمع آوری این کیسه‌ها به مراکز درمانی بود در حالی که این کیسه‌ها همان کیسه‌هایی است که 15 سال است از همان کارخانه ژاپنی تامین می‌شود و آخرین قرارداد ما نیز مربوط به دو سال پیش بود و هیچ کار جدیدی در این خصوص انجام نداده بودیم.

توگه در مورد کنترل کیفی شدن این کیسه‌ها اظهار کرد: چه در سازمان انتقال خون، چه در آزمایشگاه‌های مراکز سلامت و نیز با توجه به کنترل‌های کیفی که در کشور هلند انجام شده بود، نشان از کیفیت مناسب این کیسه‌ها بر اساس معیارهای کنترل کیفی داشت.

وی افزود: اینکه چه مشکل ویژه‌ای برای این کیسه‌ها رخ داده است که بیماران ما دچار حساسیت شده‌اند باید کارشناسان ژاپنی کارخانه تولید کننده اصلی این کیسه‌ها بیایند و نتیجه بررسی‌های ارائه کنند و ما درخواست حضور این کارشناسان را داده‌ایم اما تا روشن شدن این قضیه و اینکه مشکل چه بوده است باید صبر کنیم.

رییس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه این سازمان ابتدا کیسه‌ها را جمع آوری کرد و کیسه‌های جدیدی را جایگزین آنها کرد، گفت: علیرغم محدودیت‌های اعتباری که در این زمینه داشتیم و نیز تحریم خاصی که در این خصوص وجود داشت، کیسه‌های جدید را جایگزین کردیم.

وی ادامه داد:‌ فیلترهای این کیسه‌ها از آمریکا می‌آید نه از ژاپن و کشور آمریکا به شرکت ژاپنی اعلام کرده بود تا زمانی که از آمریکا مجوز نگرفته است به دلیل اینکه این کیسه‌ها می‌تواند مصارف نظامی نیز داشته باشد، ارائه آنها به ایران نیازمند مجوز است و شرکت ژاپنی نیز به ما این موضوع را اعلام کرد.

توگه در پایان خاطرنشان کرد: ما سری نامبرها را جدا کردیم و کیسه‌هایی با سرس جدید آوردیم و سایر شایعات زیادی که در مورد این کیسه‌ها وجود دارد را تکذیب می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha