سلامت نیوز : کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف غذاهای خیلی سرد موجب بروز بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود.

نسرین علیزاده در گفت وگو با (ایسنا)، افزود: بارها مشاهده شده است که افراد پس از نوشیدن آب خیلی سرد و یا نوشابه‌هایی که درجه حرارت آنها بسیار پایین بوده دچار دل درد و یا تیر کشیدن شده‌اند.

وی ادامه داد: حرارت مواد مصرفی در معده به حد متعادل و مطلوب برای هضم و سپس جذب است به این ترتیب هرچه غذا از دمای مطلوب فاصله داشته باشد احتمال بیشتری برای ناراحتی و سنگینی دستگاه گوارش وجود خواهد داشت.

علیزاده با اشاره به اینکه بسیاری از افراد عادت به مصرف مواد غذایی خیلی گرم یا به عبارتی داغ دارند، اظهار داشت: از آنجایی که یکی از وظایف مهم معده، تعدیل حرارت غذا و رساندن دمای آن به حد مطلوب است بنابراین مصرف غذاهای خیلی گرم بار سنگینی برای معده بوده و وظیفه معده را به منظور تعدیل حرارت غذا مشکل‌تر می‌کند و این امر چنانچه ادامه یابد موجب احساس سنگینی و ناراحتی در معده خواهد شد.

به گفته وی علاوه بر آن مصرف غذاهای داغ خطر بروز سرطان‌های دستگاه گوارش به خصوص سرطان مری را افزایش می دهد.

این مسوول با بیان اینکه برخی از افراد عادت دارند که مواد خیلی گرم و سرد را با یکدیگر و یا با فاصله کوتاه میل کنند، تصریح کرد: این امر به سلامت دندان‌ها که ابزار بسیار مهم برای عمل هضم و جذب است لطمه وارد می‌کند و موجب ترک خوردن مینای دندان می‌شود که نتیجه آن پوسیدگی و فساد دندانها است.

وی افزود: لطمه دیگری که این امر به بدن وارد می کند بروز اختلال و درد در معده است که سبب مانع کفایت هضم و جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha