شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 72909
سلامت نیوز : قرار است از امروز شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه جاری، با مشارکت داوطلبانه ۱۰۰ هزار پرستار و دانشجوی پرستاری، طرح ملی غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال در سراسر کشور آغاز شود. اجرای این طرح، به عنوان بزرگ‌ترین طرح ملی سلامت نام گرفته که البته تامین اعتبار آن از سوی دولت، هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ اجرای طرح غربالگری سلامت ایرانیان که اخیرا به طرح بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان تغییر نام داده است، می‌تواند برگ زرینی در کارنامه جامعه پرستاری کشور و وزارت بهداشت باشد.

بر اساس آنچه محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران گفته است، مسئولیت اجرای این طرح بر عهده معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است.

با توجه به اینکه اعتبار لازم برای اجرای این طرح می‌بایست توسط دولت تامین شود، می‌توان چنین عنوان کرد که اجرای موفق این طرح می‌تواند وزارت بهداشت را از حاشیه‌هایی که در این ماه‌ها گرفتار کرده است، بیرون بیاورد. و بعد از برنامه ملی پزشک خانواده که همچنان با حاشیه‌ها و چالشهای زیادی در مسیر اجرا مواجه است، طرح غربالگری سلامت ایرانیان می‌تواند نمره‌ای بالا برای وزیر بهداشت بعد از پایان عمر دولت دهم باشد.

اما به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری، هنوز اعتبار اجرای این طرح که در حدود ۲۷ میلیارد تومان است، از سوی دولت تامین نشده است.

میرزابیگی افزود: در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، قد و وزن ایرانیان که از ۱۴ اردیبهشت آغاز می‌شود، ۳۳ هزار تیم پرستاری به مدت یک هفته با تشکیل پایگاههای در مراکز پر تردد مانند حرمهای مطهر، ایستگاههای مترو، پایانه‌های مسافربری، میادین بزرگ، نمایشگاه‌ها و...، این طرح را اجرا می‌کنند اما بعد از این مدت این طرح در مراکز بهداشتی درمانی وزارت بهداشت ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این طرح این است که افراد شرکت کننده در آن علاوه بر کنترل فشارخون، قد و وزن، اطلاعات سلامت آن‌ها که در قالب ۱۷ تا ۱۸ سئوال از آن‌ها پرسیده می‌شود در پرونده الکترونیک سلامت آن‌ها درج می‌شود و همه ایرانیان برای تشکیل این پرونده باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را داشته باشند. زیرا کد ملی آن‌ها در واقع رمز عبور پرونده الکترونیک سلامت آن‌ها خواهد بود و شماره تلفن همراه آن‌ها نیز وسیله اطلاع رسانی در مورد عوامل خطر سلامت آنهاست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: طرح ملی بسیج ارتقای سلامت ایرانیان نه تنها در کشور یک طرح بی‌نظیر و استثنایی است بلکه در سطح بین المللی نیز می‌تواند یک الگو شناخته شود و به خصوص با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان زمینه اجرای برنامه پزشک خانواده نیز فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح در واقع یک کمپین ملی و فرهنگسازی برای کنترل عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر است که به صورت بیماریهای قلبی عروقی، سکته و سایر بیماریهای غیر واگیر، بی‌سر و صدا مرگ ایرانیان را باعث می‌شود. اجرای این طرح میزان امید به زندگی و شادابی و نشاط ایرانیان را افزایش می‌دهد و هزینه‌های گزافی که برای درمان بیماریهای غیر واگیر صرف می‌شود به شدت کم می‌کند و البته از ناتوانی و از کار افتادگی ناشی از این بیماری‌ها نیز به میزان زیادی کم می‌کند.

میرزابیگی گفت: تنها نگرانی فعلی ما تأمین به موقع اعتبار اجرای این طرح است زیرا گر چه مجریان این طرح ملی رایگان و بدون چشمداشت این طرح را اجرا می‌کنند اما بالاخره تأمین وسایل و ابزار کار آن‌ها مانند دستگاه فشارسنج، تزازو و مانند این‌ها و نیز غذا و امکاناتی که برای فعالیت آن‌ها طی روزهای اجرای این طرح لازم است مستلزم تأمین اعتبار است.

در همین حال دکتر فاطمه رخشانی معاون بهداشت وزارت بهداشت در تشریح اهمیت اجرای این طرح، گفت: حدود ۳۵ میلیون نفر در این طرح مورد پایش قرار می‌گیرند و این طرح از ۱۴ تا ۲۴ اردیهبشت ماه امسال توسط پرستاران آموزش دیده اجرا می‌شود.

وی فشار خون بالا و چاقی را دو عامل مهم در مرگ ومیر در کشور عنوان کرد و افزود: نیمی از بیماران که مبتلا به فشار خون هستند از بیماری خود آگاهی ندارند و با اجرای طرح غربالگری فشار خون، افراد مشکوک برای بررسی بیشتر به سیستم بهداشت و درمان ارجاع داده می‌شوند.

رخشانی در ادامه گفت: در این طرح پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان با ۸ پرسش از مراجعه‌ کنندگان تکمیل شده و اطلاعات آن وارد شبکه ملی سلامت (شمس) خواهند شد و از این طریق اطلاعات اولیه مواد مورد نیاز برای تشکیل این پرونده تکمیل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha