سلامت نیوز : رییس واحد بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت از تدوین و تصویب برنامه راهبردی پنج ساله کنترل و پیشگیری از آسم و آلرژی در کشور خبر داد و گفت: با تخصیص اعتبارات مربوطه، این برنامه از امسال در کشور اجرایی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مهدی نجمی در نشست خبری در آستانه «روز جهانی آسم» با اشاره به گذار اپیدمیولوژیک بیماری‌ها در دنیا، گفت: امروز بیماری‌های غیرواگیر بیشترین علل مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند، به طوری که چهار بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان‌ها و مزمن تنفسی به عنوان چهار بیماری غیرواگیر اصلی در دنیا مطرحند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های مزمن تنفسی رتبه چهارم بار بیماری‌ها را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 سومین علت مرگ ناشی از بیماری‌ها به دلیل بیماری‌های مزمن تنفسی باشد.

به گفته رییس واحد بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در دنیا به بیماری‌های مزمن تنفسی مبتلا هستند که 300 میلیون نفر آنها آسم دارند. همچنین انتظار آن است که طی سال‌های آتی بر تعداد این بیماران افزوده شود.

نجمی افزود: نکته قابل تامل در بیماری‌های غیرواگیر آن است که ریشه این بیماری‌ها در تغییر سبک زندگی مردم و همچنین گسترش عوامل خطر آنها در سطح دنیاست. بر این اساس کنترل این بیماری‌ها نیازمند همکاری و مشارکت بخش‌های مختلف جامعه است.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این بیماری، وزارت بهداشت با همکاری‌ و مشارکت دیگر سازمان‌های مرتبط برای پیشگیری و کنترل این بیماری برنامه راهبردی پنج ساله را تدوین کرد. این برنامه برای سال‌های 92 تا 96 تهیه شده است و سال گذشته به تایید کمیته فنی بیماری‌های تنفسی رسید. همچنین کارگاه‌های مربوطه برای آموزش دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شده است و با تخصیص اعتبارات مربوطه، از امسال شاهد اجرای این برنامه در سطح کشور خواهیم بود.

رییس واحد بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه چهار استراتژی اصلی در برنامه راهبردی پنج ساله کنترل و پیشگیری از آسم و آلرژی دنبال می‌شود، گفت: نخستین آلرژی، آموزش و اطلاع‌رسانی است. با توجه به اهمیت مقوله آموزش در این بیماری، برنامه‌های آموزشی برای گروه‌های مختلف از جمله عموم مردم و همچنین مشاغل خاص و ... طراحی شده است.

نجمی، استانداردسازی تشخیص و درمان و مراقبت از بیماری را دومین استراتژی برنامه راهبردی پیشگیری و کنترل آسم و آلرژی عنوان کرد و گفت: به این منظور راهنمای بالینی آسم تدوین شده است که بر اساس آن برنامه پیشگیری و مراقبت از آسم در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه کشور ادغام خواهد شد.

وی نظام مراقبت بیماری را سومین استراتژی در برنامه راهبردی آسم و آلرژی خواند و گفت:‌ اکنون اطلاعات دقیقی در خصوص بروز و شیوع و همچنین عوامل خطر بیماری آسم در کشور نداریم که برای اطلاع دقیق از وضعیت این بیماری در کشور، اقدامات لازم پیش‌بینی شده است.

نجمی گفت: کنترل عوامل خطرآفرین بیماری چهارمین استراتژی در برنامه راهبردی آسم و آلرژی است که به این منظور با دیگر واحدهای مربوطه در وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

دبیر همایش روز جهانی آسم: بسیاری از بیماران با مشکل کمبود دارو روبرو هستند

در ادامه دکتر مریم مهلوجی‌راد، فوق تخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی و دبیر همایش روز جهانی آسم نیز با اشاره به وضعیت داروهای مبتلایان به این بیماری در کشور، گفت: پیش از این تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آسم و آلرژی در کنار داروهای ایرانی از داروهای خارجی نیز استفاده می‌کردند. اما پس از تحریم ها، حجم زیادی از داروهایی که به کشور وارد می شد، با کمبود روبرو شد. همین کاهش ورود داروهای خارجی سبب شد که داروهای ایرانی هم در دسترس نباشد. البته کمبود برخی از این داروهای ایرانی نیز احتمالا به دلیل مشکل در تامین مواد اولیه است. در مجموع اکنون بسیاری از بیماران با مشکل دارو روبرو هستند که امیدواریم این مشکل در قالب اجرای برنامه ملی کنترل و پیشگیری آسم برطرف شود.

وی همچنین گفت: شانزدهمین همایش آسم و آلرژی در کشور با هدف جلب توجه آحاد جامعه از جمله مسوولان، مردم و بیماران به بیماری آسم، برگزار می شود. این همایش دارای امتیاز بازآموزی است و 17 اردیبهشت ماه در مرکز طبی کودکان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha