شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 72927

سلامت نیوز :با اهمیت یافتن روز به روز ورزش به خصوص برای بانوان در اتفاقی خوب، شهر مشهد شاهد گشایش اولین مرکز تخصصی بادی بالانس و نیز ورزش دوران بارداری در کشور بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ همزمان با ولادت حضرت فاطمه‌(س) و هفته زن اولین مرکز تخصصی ورزش بادی‌بالانس و نیز مرکز ورزش‌های دوران بارداری ایران در شهر مشهد افتتاح شد؛ ورزش بادی بالانس که یک رشته نوپا در کشور است از سال 89 توسط بیتا بردبار در ایران بنیان‌گذاری شد و در فدراسیون اسبق آمادگی جسمانی و سپس فدراسیون ورزش‌های همگانی به کار خود ادامه داد.

در حال حاضر این رشته جدید و نوپا که ترکیبی از ورزش‌های ریلکسیشن و انعطاف پذیری است، توانسته بیش از 100 مربی فعال در سطح کشور داشته باشد و جایگاه خود را در بین ورزش‌های امادگی جسمانی و تناسب اندام مختص بانوان باز کند و در آینده‌ای نزدیک در بخش آقایان نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

بیتا بردبار آذری به عنوان مربی و مدرس این ورزش می‌گوید: همانطور که از نام بادی بالانس پیداست، ورزشی برای تعادل ذهن و بدن و برقراری تعادل بین جسم و روح است، همچنین در آن به فاکتورهای توان، قدرت، استقامت و انعطاف پذیری توجه می‌شود.

وی در خصوص شعار این ورزش "بادی‌بالانس برای تمام نسل‌ها" عنوان می‌کند: بادی‌بالانس مناسب برای تمام سنین از سالمندان تا کودکان است و همچنین گروه‌های ویژه ما که شامل زنان باردار می‌شود، با توجه به حساسیت این دوره تمریناتی برای تقویت مادر وجود دارد.

بنیان‌گذار این رشته در ایران این ورزش را جایگزین خوبی برای ورزش‌های لاغری می‌داند و می‌گوید: کالری سوزی بالا، یکی از ویژگی‌های این ورزش است که خانم‌ها می‌توانند از آن جهت کاهش وزن نیز استفاده کنند. از دیگر فواید این ورزش سلامت روح و روان و کاهش استرس در زندگی است و نیز سلامتی قلب و عروق را در پی دارد و با توجه به اینکه ذهن و روح را آرام می‌کند، می‌تواند روشی برای کاهش عوارض بیماری‌های عصبی مانند دیابت و فشار خون باشد.

مسوول کمیته بادی‌بالانس در فدراسیون ورزش‌های همگانی همچنین از این ورزش به عنوان یک مکمل خوب برای ورزشکاران حرفه‌ای و ملی‌پوش یاد می‌کند و اعتقاد دارد که در کنار ورزش‌های تخصصی از بادی بالانس می‌توان برای کسب مهارت‌های بیشتر استفاده کنند.

بادی بالانس ترکیبی از حرکات ورزشی تای چی، یوگا و برخی تمرینات اصلاح شده پیلاتس می‌باشد، ورزشی قدرتی، استقامتی که بر روی بزرگترین و کوچکترین عضلات تاثیر می‌گذارد. بادی بالانس باعث تسلط بر خود، حس قوی بودن، آرامش و تمرکز می‌شود و احساس شما را تغییر خواهد داد وبه واسطه آن انعطاف پذیری به دست خواهید آورد و از نظر فیزیکی و ذهنی هوشیارتر خواهید شد.

بادی بالانس با ورزش تای چی شروع می‌شود تا درون را آرام ساخته و به آرامی بدن را وارد مرحله دیگری سازد سپس به دنبال آن از تمرینات یوگا استفاده می‌شود تا بدن را تحت کشش قرار داده و پس از آن ناحیه شکمی را با برخی از تمرینات پیلاتس تقویت می‌بخشد و در انتها، بدن را با ریلکسیشن و مدیتیشن خاص خود آرام می‌کند.

یکی از بهترین اتفاقات گشایش این مرکز، پرداختن به ورزش بادی بالانس در دوران بارداری به صورت تخصصی و اولین بار در کشور است، اگر چه نگرانی‌هایی در مورد انجام برخی تمرینات ورزشی در طی دوران حاملگی وجود دارد اما به طور کلی ایجاد محدودیت در انجام تمرینات ورزشی، ضرورتی ندارد و انجام تمرینات مناسب در این دوران سبب می شود بارداری و زایمان یک تجربه خوب برای مادران باشد و بسیاری از عوارض این دوران کاهش یابد که پس از این دوره نیز تمرینات پس از زایمان و ماساژ نوزادان در نظر گرفته شده است.

از دیگر برنامه‌های تخصصی، ورزش بادی‌بالانس برای سالمندان است؛ سالمندی مرحله‌ای است که ناگزیر همه با آن روبرو می‌شوند. با افزایش سال‌های عمر به ویژه پس از 60 سالگی اغلب اعمال فیزیولوژیکی و مکانیکی بدن کاهش پیدا کرده و کارایی قلب و شش به تدریج کم می‌شود، تحقیقات نشان داده که پیری زودرس با بی تحرکی تسریع می‌شود، خمیدگی بدن ناشی از عدم تحرک مهمترین عامل در ایجاد پیری زودرس است، لذا یکی از مهم‌ترین روش آهسته نمودن آهنگ سالخوردگی، ورزش است.

هدف رشته بادی بالانس برای سالمندان ایجاد سازگاری در این افراد افزایش دوران تحرک و فعال بودن افراد مسن خصوصا در زنان سالمند و نیز افزایش سال‌های موثر عمر است. بادی‌بالانس می‌تواند دارویی باشد که بسیاری از انسان‌ها را سالم و تندرست نگه می‌دارد.

بادی بالانس برای کودکان نیز می‌تواند نیاز به حرکت و نشاط آن‌ها را برآورده کرده و در قالب برنامه و تمرینات خاص و البته امن و بدون آسیب فاکتورهایی همچون قدرت، انعطاف پذیری و نشاط را برای کودکان افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha