سلامت نیوز : رییس گروه نظارت بر درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی ضمن اشاره به اینکه پرداخت از جیب مردم به پرداخت‌های سازمان‌های بیمه‌ای غالب شده است، علت افزایش پرداخت از جیب مردم را اینگونه بیان کرد: نرخ رشد تعرفه‌های دولتی با رشد تورمی بازار متناسب نیست، حال آنکه مراکز طرف‌ قرارداد بر اساس قیمت تمام شده‌ خدمت، ما به التفاوت را از بیمار اخذ می‌کنند.

محمد فروزانفر در گفت‌وگو با (ایسنا)، به میزان پرداخت از جیب مردم اشاره و اظهار کرد: روز به روز قیمت بازار با قیمت دولتی فاصله گرفته و در سالیان اخیر شاهد افزایش پرداخت از جیب مردم در بخش سرپایی و بستری هستیم، به گونه‌ای که پرداخت از جیب مردم به پرداخت‌های سازمان‌های بیمه پایه همچون تامین اجتماعی و خدمات درمانی غالب شده است.

وی افزود:‌ به طور مثال در بخش آزمایشی گاها شاهد این موضوع هستیم که 75 تا 80 درصد هزینه را فرد مراجعه کننده پرداخت می‌کند و تنها 20 تا 25 درصد آن را بیمه‌ها می‌پردازند.

رییس مرکز درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی در مورد علت افزایش پرداخت از جیب مردم افزود: نرخ رشد تعرفه که مصوبه شورای عالی بیمه است و سالیانه دولت آن را تصویب و ابلاغ می‌کند با رشد تورمی بازار متناسب نیست و طرف‌های قرارداد بر اساس قیمت تمام شده‌شان ما به التفاوت اخذ می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال اگر تعرفه خدمتی 100 تومان تعیین شده باشد، 30 تومان آن سهم بیمار و 70 تومان آن سهم بیمه است و حال اگر همین خدمت در بازار 250 تومان ارائه شود، 150 تومان ما به التفاوت وجود دارد که مبلغ قابل پرداخت برای فرد در مجموع 180 تومان (150 ما به التفاوت + 30 تومان تعرفه دولتی) تمام می‌شود و در نهایت 70 تومان را بیمه و 180 تومان را بیمار پرداخت می‌کند.

فروزانفر، مشکل بخش دولتی را مربوط به موضوع دیگری دانست و بیان کرد: مشکل عمده در بخش دولتی، قیمت لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی است، چرا که این لوازم تابع شرایط و نوسانات نرخ ارز هستند؛ با تغییر نرخ ارز قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی نیز تغییر می‌کند به طوری که در بعضی لوازم 2 تا 3.5 برابر افزایش قیمت داشته‌ایم.

رییس مرکز درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی ادامه داد: بیمارستانهای دولتی که این لوازم و تجهیزات را خریداری می‌کنند نمی‌توانند مصوبه دولتی را برای تعرفه‌های آن لحاظ کند، چرا که قیمت کالای وارداتی بسیار بالاست و هیچ تناسبی با نرخ تعرفه مصوب ندارد.

وی همچنین در مورد شایع‌ترین بیماری مراجعان به مراکز درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: بیماریهای یک جامعه تابعی از وضعیت اجتماعی و سبک زندگی آن جامعه‌اند بنابراین درصد بیماریها تابع منحنی درصد بیماریها در کشور است.

فروزانفر ادامه داد: جامعه ما در سالیان اخیر ماشینی شده است و این موضوع سبب تحرک کمتر افراد در جامعه می‌شود، بنابراین میزان بیماریهای قلبی بیشتر از سایر بیماریها است.

وی با بیان اینکه این سازمان دارای 46 هزار و 398 مرکز درمان غیرمستقیم است، از افزایش این مراکز در سال جاری خبر داد.

فروزانفر ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت بیمه شدگان و نیز تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاهی، تعداد این مراکز در سال جاری افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه 12 هزار و 101 پزشک عمومی، 11 هزار و 647 پزشک متخصص، 3092 مرکز درمانی و 1405 درمانگاه و پلی کلینیک طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی‌اند، گفت: مرکز درمان غیر مستقیم تامین اجتماعی از این مراکز خرید خدمت می‌کند و مطمئنا در سال جاری شاهد افزایش این مراکز خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha