سلامت نیوز :  پس از بررسی دلیل بسیاری از واکنش‌هایی که در مورد بیماران تالاسمی گزارش شده بود، مشخص شد که عامل حساسیت در تالاسمی‌ها به کیسه‌های خون مرتبط نیست و علت آن آنتی بادی‌هایی است که در اثر تزریق مکرر خون در بدنشان ایجاد شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان انتقال خون ؛ مجید آراسته در مورد مشکلاتی که اخیرا در خصوص کیسه‌های خون فیلتر دار پیش آمده است گفت: در این مورد اواخر سال گذشته گزارش‌هایی رسید که با پی گیری‌های مراکز درمانی و سازمان انتقال خون مسئله ریشه یابی و مورد بررسی قرار گرفت و با اقدامات سریعی که صورت گرفت دیگر موردی از حساسیت خونی گزارش نمی‌شود. این نشان دهنده حساسیت سازمان انتقال خون در مورد تامین خون سالم در کشور است.

وی افزود: چون حساسیت ایجاد شده به کیسه‌های خون ربط داده شد، به سرعت کیسه‌های خون جمع آوری و کیسه‌های جدید جایگزین شد وامیدواریم نتیجه بررسی‌ها در این مورد در اختیار انجمن تالاسمی قرار گیرد.

وی با تاکید بر خونگیری‌های مکرر در بیماران تالاسمی گفت: این موضوع در دراز مدت در بیماران واکنشهایی ایجاد می‌کند.

آراسته از بیماران خواست تا در تعیین گروههای فرعی خون، آنتی بادی‌ها و آزمایشهای تجویز شده دقت کنند و دستور العمل پزشکان را انجام دهند. وی افزود: اگر به این موارد توجه کنید پزشکان می‌توانند از‌‌ همان ابتدا برای شما خونی دارای تطابق بیشتر و با عوارض کمتر سفارش دهند و جلوی بسیاری از عوارض پس از تزریق خون گرفته شود.

وی از بیمارانی که مسن‌تر هستند و دفعات بیشتری خون‌گیری کرده‌اند خواست بیشتر به این مسئله دقت کنند تا در خون‌گیری مشکلی پیدا نکنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از موارد مربوط به واکنش پس از تزریق خون که به عنوان مشکلات ناشی از کیسه‌های خونی عنوان شد، بررسی و در ‌‌نهایت پس از آزمایش مشخص شد واکنش‌های مربوط به گروههای فرعی خون بوده است که بیماران با وجود سفارش پزشک معالجشان گروههای فرعی را مشخص نکرده بودند.

در برخی از مراکز نیز به خاطر سرعت عمل زیاد کار‌ها سریع انجام شده و خطاهایی ایجاد شده بوده که واکنش‌ها ناشی از این خطا‌ها بوده است.

وی در مورد تامین نیاز دارویی بیماران تالاسمی ابراز امیدواری کرد که داروی مورد نیاز آنان تامین شود و در تمام کشور چه روستاهای دور افتاده چه پایتخت نشینان داروی مناسب و کافی در اختیار قرار داشته باشند.

وی افزود: وزارت بهداشت قولهای مساعدی برای تامین داروی مورد نیاز این بیماران در سال جاری داده است.

وی با اشاره به تولید داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی در داخل کشور گفت: این کار به روند بهبود و دسترسی بیماران تالاسمی به داروهای مورد نیاز کمک خواهد کرد. اکنون میزان موالید تالاسمی در کشور ما کاهش چشمگیری داشته و امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha