شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 72936
سلامت نیوز : دستكاری در كار مغز همواره فكر دانشمندان و حتی مردم عادی را به خود مشغول كرده است. از وقتی كه انسان پی به فعالیت پیچیده و توانایی‌های بالای مغز برد همواره برای رسیدن به قدرت هوشی بالاتر در تلاش بوده است. در این میان تلاش دانشمندان، مردم عادی را از قافله عقب نگه نداشته‌ به گونه‌ای که بعضی‌ها با مصرف موادغذایی به‌خصوص بعضی گیاهان سعی در افزایش حافظه دارند. بعضی دیگر از داروهای مصنوعی برای افزایش حافظه و توانایی مغز استفاده می‌كنند. شاید شما هم در شب‌های امتحان از این داروها مصرف كرده باشید یا حداقل كسانی را می‌شناسید كه قبل از امتحان برای تقویت قوای فكری خود دارو مصرف می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ اما تحقیقات نشان داده دانش‌آموزانی كه از داروهای افزایش حافظه استفاده کردند حتی نمره‌های پایین‌تری نسبت به همكلاسان خود كسب می‌كنند. اغلب آنها به تصور تأثیر این داروها برهوش دست به مصرف بی‌رویه آن می‌زنند. این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرده که مسئولان از وجود این قرص‌ها در بین دانش‌آموزان و دانشجویان ابراز نگرانی کرده و هشدارهای زیادی داده‌اند. مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر درخصوص سوء مصرف مواد محرک و ریتالین با توجه به فصل امتحانات هشدار داد وگفت: فریب اطلاعات غلط در مورد ریتالین را نخورید. دکتر محمدباقر صابری‌ زفرقندی با بیان این مطلب گفت: برخی از افراد به‌خصوص دانشجویان و دانش‌آموزان برای موفقیت در امتحانات اقدام به مصرف مواد آمفتامینی ازجمله قرص ریتالین می‌کنند.

وی افزود: ریتالین دارویی است که در دسته داروهای محرک قرار دارد و فقط در موارد نادر از جمله در مورد بیش‌فعالی کودکان با تجویز و زیر نظر روانپزشک کاربرد دارد بنابراین هرگونه استفاده غیرمجاز از آن به شدت آسیب‌زاست و باعث وابستگی جسمی و روانی می‌شود. مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: بسیاری از افرادی که گرفتار اعتیاد به مواد محرک شده‌اند براساس باورهای غلط و ناآگاهانه بوده است. وی تصریح کرد: اطلاعات غلطی که در مورد احتمال افزایش موفقیت در امتحانات در دانش‌آموزان یا تناسب اندام در زنان با مصرف این‌گونه داروها شایع شده کاملا فاقد مبنای علمی بوده و متأسفانه این انتخاب غلط که بیشتر تحت تأثیر القای دوستان یا افراد سودجو اتخاذ می‌شود، دریچه‌ای برای اعتیاد مواد محرک در کشور ما شده است. داروهایی كه برای افزایش حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرند از ویژگی‌های اصلی داروهای محرك (مانند كوكائین، افدرین و آمفتامین‌هایی چون ریتالین)‌ توانایی آنها در افزایش انرژی مغز و تمركز است.

آنها تمركز روی كار و درس خواندن برای مدت طولانی را افزایش می‌دهند. ریتالین دارویی است كه برای درمان بیش‌فعالی در كودكان استفاده می‌شود؛ اما افراد سالم از آن برای افزایش تمركز و دقت استفاده می‌كنند. بیشتر این افراد دوست دارند به جای آنكه تلاش بیشتری برای درس خواندن كنند با مصرف قرص راحت‌تر درس بخوانند. دانشمندان همواره در مورد استفاده غیرپزشكی از این داروها هشدار می‌دهند و عنوان می‌كنند كه عوارض جانبی داروهای افزایش توان وحافظه آنقدر مهم است كه نباید بدون دلیل از آنها استفاده كرد. ریتالین و سایر داروهای محركی چون متادات، استراترا و... برای درمان اختلال كمبود توجه در كودكان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما این داروها توسط 15 تا30 درصد دانشجویان دانشگاه برای پیشرفت تحصیلی استفاده می‌شود كه البته همه این داروهای محرك می‌توانند موجب واكنش‌های روانی شوند. به عنوان مثال توهم، جنون، سوءظن و فقدان بصیرت (پارانویا)‌، هذیان و افكار آشفته از مصرف این داروها به‌وجود می‌آید.

همچنین فرد مصرف‌کننده دچار واكنش‌های روانی به صورت توهم‌های بینایی و حسی به صورت احساس حركت حشره، مار و كرم می‌شوند. هشدارهای پزشکی را جدی بگیرید احتمال وابستگی و سوءاستفاده از این نوع دارو بسیار زیاد است. اگرچه وابستگی جسمانی به ریتالین همانند موادمخدری نظیر تریاک و شبه‌مرفین‌ها گزارش نشده است؛ اما پزشکان بر وابستگی روانی و نیاز به افزایش میزان مصرف آن که پدیده تحمل (Tolerance) نامیده می‌شود، اتفاق‌نظر دارند. از علائم ترک جسمانی و روانی این قرص می‌توان به دردهای عضلانی، خواب‌آلودگی و افسردگی اشاره کرد. مصرف با تجویز پزشک این دارو برای بیمارانی با واکنش حاد استرس نباید تجویز شود. در مصرف طولانی‌مدت آن، بهتر است آزمایش‌های منظم شمارش سلول‌های خونی، شمارش افتراقی و شمارش پلاکت‌ها نیز انجام گیرد. در صورت عدم بهبودی پس از یک ماه مصرف، باید دارو را قطع کرد.این دارو نباید برای درمان حالت‌های خستگی مفرط طبیعی، افسردگی و سایکوزها استفاده شود. افزایش درجه حرارت بدن، بی‌نظمی در ضربان قلب، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون و تشنج از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha