سلامت نیوز : مصطفی معین در جمع خبرنگاران در نشست خبری شانزدهمین همایش روز جهانی آسم گفت: آسم با آلودگی هوا ارتباط نزدیکی دارد چرا که در کلانشهرها و شهرهای صنعتی ثابت شده که ارتباط نزدیکی بین سطح آلودگی هوا با شیوع آسم و حمله آسم و بقیه بیماری‌های مزمن تنفسی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی ادامه داد: صدها نوع آلاینده سمی در هوای شهرهای بزرگ وجود دارد که این آلاینده‌ها برای کودکان، افراد مسن، بیماران قلبی و عروقی خطرساز است چرا که امروزه ثابت شده افزایش سطح آلاینده‌ها می‌تواند در تشدید حمله آسم مؤثر باشد و میزان افراد بستری در بیمارستان را افزایش دهد.

معین در ادامه به آلودگی شهرها اشاره داشت و گفت: دو سوم آلودگی شهرها مربوط به دود خودروها است.

وی در ادامه مهمترین عامل خطر برای آسم را زمینه و استعداد آلرژی در افراد دانست و گفت: بروز آلرژی در 80 ـ 90 درصد در کودکان و 50 درصد در بزرگسالان به صورت ژنتیک و ارثی است.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران تصریح کرد: متأسفانه سطح آلاینده‌ها در محیط زندگی رو به افزایش است و وجود آلرژن‌های محیطی مثل سوک و بند‌پایانی مثل هیره که در جاهای گرم و مربوط زندگی می‌کنند در افزایش و شیوع آسم و آلرژی تأثیربسزایی دارند.

معین تغییر سطح زندگی را عامل موثری در ابتلا به آسم دانست و گفت: آپارتمان‌نشینی با نداشتن تهویه خوب باعث شده که هوای گرم و مربوط در داخل منازل حکمفرما باشد. که این هوای گرم و مربوط نیز زمینه رشد حشرات را بیشتر کرده و در ادامه در افزاش آسم و آلرژی مؤثر است.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی در ادامه به کمبود دارو اشاره کرد و گفت: قیمت بالای دارو از سوی دیگر باعث شده تا مبتلایان به این بیماری در فشار باشند وی به کیفیت پایین بعضی از داروها اشاره داشت و گفت: در بعضی از داروها دیده شده که کیفیت مورد قبول نیست که این مسئله نیز باید ارزیابی شود.

معین ادامه داد: می‌بایست یک تا دو درصد از بودجه وزارت بهداشت برای کنترل آسم اختصاص داده شود که متأسفانه این مقدار هنوز تخصی داده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha