سلامت نیوز : محمد حسن طریقت منفرد پس از اندازه‌گیری فشار خون خود، گفت: بزرگترین گرفتاری جهان در آینده بیماری‌های غیرواگیر خواهد بود که این بیماری‌ها بسیار خطرناکتر از بیماری‌های واگیرند، چون درمان آنها سالها طول می‌کشد و ممکن است هزینه‌های سنگینی به خانواده‌ها تحمیل کرده و آنها را گرفتار کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: فشار خون اگر به موقع درمان نشود ممکن است بیمار را نابینا، دچار قطعی پا و دست، دیابت، دیالیز و پیوند کلیه کند. بیماری فشار خون تا سال‌ها به صورت پنهان برای بیمار عارضه ایجاد می‌کند و خود را نشان نمی‌دهد.

قدردانی وزیر از جامعه پرستاری

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از جامعه شریف پرستاری به خاطر اجرای این طرح بزرگ ملی، ادامه داد: فشار خون علائم جدی ندارد بنابراین دوستان ما در جامعه شریف و زحمتکش پرستاری با کمک همکاران وزارت بهداشت این حرکت نمادین را انجام می‌دهند تا جامعه، جدی بودن این بیماری را درک کند و افراد صبر نکنند بیماری عوارض خود را نشان دهد بعد اقدام به درمان کنند.

وی افزود: در این طرح همچنین یکسری اطلاعات پایه را از افراد سی سال به بالای جامعه جمع‌آوری می‌کنیم که به عنوان گنجینه‌‌ای به بسترسازی برنامه پزشک خانواده کمک خواهد کرد.

طریقت منفرد بیان داشت: پرستاران با این کار جایگاه ارزشمندشان را برای اینگونه همکاری‌ها نشان می‌دهند. البته این طرح فقط محدود به این مقطع نمی‌شود بلکه شروع آن با بسیج جامعه پرستاری است ولی در آینده ادامه می‌یابد و پیگیری آن به مراتب مشکل تر از تشخیص فشار خون در افراد است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در آینده این طرح را ادامه می‌دهد تا به برنامه پزشک خانواده واگذار کند.

مردم فشار خون را جدی بگیرند

وی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای به پرستاران و مردم در این طرح دارید، گفت: از مردم هم خواهش می‌کنم اگر فشار خون بالا داشتند آن را جدی بگیرند، چون 20 درصد افراد جامعه فشار خون دارند و 50 درصد آنان از وجود فشار خون‌شان اطلاع ندارند و آنان هم که مطلع‌اند خوب درمان نمی‌شوند.

طریقت منفرد در پایان تاکید کرد: همه افراد به خصوص افرادی که فشار خون دارند به رژیم غذایی خود که از دارو مهم‌تر است به صورت ویژه توجه کنند که در صدر آن کم کردن استفاده از نمک یا قطع استفاده از نمک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha