رییس انجمن تغذیه ایران گفت: مصرف بیش از حد زولبیا و بامیه به علت تركیبات موجود در آنها، روند متابولیكی بدن را دچار اختلال می‌كند.

دكتر سید ضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه در ماه مبارك رمضان تغییراتی در روند تغذیه ایجاد می‌شود، افزود: افرادی كه عادت به نوشیدن چای، قهوه و یا كشیدن سیگار دارند در هفته اول در اثر محدودیت‌های ایجاد شده، دچار سردرد خواهند شد.

وی، یكی از مشكلات اخیر در جهان را افزایش بیماری‌های غیرواگیر خواند و اذعان داشت: ریشه این نوع بیماری‌ها در تغذیه نامناسب است، به طوری كه می‌توان در این ماه علاوه بر اعتلای روح، جسم را تزكیه و سم زدایی كرد، اما مصرف بیش از حد غذا در وعده‌های روزانه به بروز چاقی منجر شده كه چاقی نیز باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت و فشار خون می‌شود؛ بنابراین چنانچه به دستورهای پیشگیرانه توجه شود، نیازی به درمان‌های طولانی مدت نیست.

این متخصص تغذیه تصریح كرد: در هنگام افطار به علت این كه فاصله زیادی از سحر گذشته، طبیعتا قند خون بدن افت می‌كند و ذخایر گلیكوژن مصرف شده و در نتیجه ولع انسان برای دریافت قند بیشتر می‌شود زیرا مغز فقط می‌تواند از انرژی قند تغذیه و فرمان خود را صادر كند، بنابراین توصیه می‌شود مواد غذایی حاوی قندهای زود جذب در افطار مصرف شود.

دكتر مظهری با بیان این كه شیر، خرما و یك قاشق عسل می‌تواند قند خون بدن را در فاصله زمانی كوتاه مدت تامین كند، اذعان داشت: همچنین می‌توان از آب میوه طبیعی، سوپ و آش، سبزیجات، نان و پنیر و گردو همراه با چای شیرین كم رنگ برای افطار استفاده كرد.

وی افزود: مصرف زولبیا، بامیه و حلوا نه تنها ضرورتی ندارد، بلكه وقتی مازاد به نیاز مصرف می‌شود، زیان‌آور است زیرا تركیب این مواد كه روغن، قند، نشاسته و مواد افزودنی است،‌ روند متابولیكی بدن را دچار اختلال می‌كند. همچنین زولبیا و بامیه حاوی چربی ترانس بوده و می‌تواند تصلب شرایین ایجاد كند.

رییس انجمن تغذیه در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان كرد: استفاده از میوه و سبزیجات در فاصله شام تا خوابیدن بسیار مفید است زیرا در اثر روزه‌داری، رادیكال‌های آزاد در بدن انباشته شده و خوردن میوه و سبزیجات باعث خنثی شدن آنها می‌شود. همچنین باید بین افطار و شام یك فاصله زمانی وجود داشته باشد تا ولع موجود بر اثر افت قند خون برطرف شود.

وی در پایان تاكید كرد: سحری یكی از مهمترین وعده‌های غذایی در ماه رمضان به شمار می‌رود و باید مانند صبحانه كامل، حاوی فراورده‌های شیر و لبنیات باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha