یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 72960
سلامت نیوز : متخصصان گفتند که استفاده از لامسه و تصاویر می‌تواند یادگیری را برای کودکان بهتر سازد. به گزارش شبکه خبری یورونیوز، متخصصان گفتند: حس لامسه در بین کودکان نسبت به بزرگسالان قوی‌تر است و به همین دلیل، آموزش از راه لامسه می‌تواند یادگیری بهتری را برای کودکان ایجاد کند. «ادوارد گونتاز» متخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: برای اینکه کودکان یاد بگیرند یک کلمه یا حرف را بخوانند، از سه بخش مغزشان استفاده می‌کنند. این متخصص گفت: بزرگ‌ترین دشواری برای کودکان خردسال، درک رابطه میان شکل یک حرف که مرکز آن در بخش عقبی مغز قرار دارد، با صدای مربوطه است که این وظیفه، به عهده بخش کنترل کننده عملیات‌های سمعی و بصری مغز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ برای تسهیل بخشیدن این مساله در میان کودکان، حس لامسه که توسط بخش بالایی مغز کنترل می‌شود را به این معادله اضافه می‌کنیم. به این ترتیب، ارتباط میان شکل بصری یک حرف با شکل سمعی آن راحت‌تر ایجاد می‌شود.در این روش، امکان اشتباه در میان کودکان کمتر می‌شود و با استفاده از این روش، میزان یادگیری کودکانی که از طریق لامسه حروف را آموخته‌اند، افزایش می‌یابد. دانشمندان و متخصصان مغز از این روش یادگیری با نام «نورو پداگوژی» یا آموزش از راه عصب یاد می‌کنند. هدف این محققان، شناختن مکان‌هایی از مغز انسان به منظور بالا بردن قدرت یادگیری است. محققان این طرح، از این روش در میان نوجوانان نیز استفاده می‌کنند. هدف از این تحقیقات، شناختن رابطه احساس با آموزش و تاثیر آن در بهبود یادگیری است.

محققان مرکز آموزش عالی مونت پلیه در کلاس‌های درس مقاطع راهنمایی و دبیرستان از این روش استفاده می‌کنند.در این روش، از تصاویر ویدئویی و نماآهنگ نیز استفاده می‌شود و یکی از این مدرسان که از این روش در کلاس درس فیزیک استفاده می‌کند، از این روش به نام «احساس مثبت» نام می‌برد. وی گفت: ابتدا با پخش یک موزیک و یا یک ویدئوی کوچک و مرتبط آغاز می‌کنیم. همراه با آن یک متن مرتبط را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم. بلافاصله آنها در موقعیتی که ما آن‌را «احساس مثبت» می‌نامیم، قرار می‌گیرند.در این حالت آنها برای گوش دادن به درس آماده‌اند. بعد از یک مدت وقتی می‌بینیم که دوباره حواسشان از مبحث پرت شده، باز این‌کار را تکرار می‌کنیم و دوباره با قرار دادن آنها در وضعیت احساس مثبت، به یادگیری مشتاق می‌شوند. به گفته این محققان، هنگامی که مغز در وضعیت احساس مثبت قرار می‌گیرد، بدن هورمونی را ترشح می‌کند که موجب لذت بردن از یادگیری می‌شود. برعکس این احساس، هنگامی است که شما استرس دارید و یا در حالت عصبی به سر می برید.

در آن صورت است که مغز کاملا از کار می‌افتد و تمایل به یادگیری از بین می‌رود و یا یادگیری درست انجام نمی‌شود.اطلاعات به قسمت جلویی مغز، یعنی جایی که حافظه عمیق وجود دارد، راه نمی‌یابد و در این صورت فرد نمی‌تواند خوب چیزی را در ذهن خود ثبت کند. روش آموزش از راه عصب راههای موجه‌تر و شیوه‌های موثرتری را برای یادگیری ارائه می‌کند. در این کلاس زبان فرانسه، دانش‌آموزان، باید رمان «سرخ و سیاه» استاندال، را یاد بگیرند. در این کلاس، دانش‌آموزان را مجبور نمی‌کنند که کل کتاب را به شیوه‌های مرسوم حفظ کنند، بلکه از ایجاد یک رابطه میان متن و جملات با شکل‌های تصویری که خود دانش‌آموزان به صورت کد انتخاب می‌کنند، استفاده می‌شود.هدف از این‌کار، چسباندن یک متن به تصویر مرتبط با آن به منظور یادآوری بهتر است. این تصاویر از سوی خود دانش‌آموزان انتخاب می‌شود. مانون بلان، یکی از دانش آموزان گفت: نقاشی کردن در کنار هر متن و نوشته به من کمک می‌کند که بهتر به یاد بیاورم. من در اینجا رابطه بین خانم رینال با جولین و زمان دیدار آنها را نقاشی کرده‌ام و به این شکل بهتر به خاطر می‌سپارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha