یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 72966
سلامت نیوز : طبق گزارش‌های سازمان آمار، ایران‌ در سال 1390 با کاهش 5 درصدی جمعیت جوان خود رو به رو شده است. این اتفاق، جمعیت میانسال و مسن ایران را در چند سال آینده با چنان افزایشی مواجه خواهد کرد که نگرانی مسئولان را برانگیخته و البته برای رفع این مشکل تا امروز جز طرح‌هایی که اجرا نشده‌اند، فعالیت دیگری صورت نگرفته است.

البته کارشناسان معتقدند که نهادهای تصمیم‌گیر باید تغییرات زیرساختی سیاست کنترل جمعیت را از دهه 70 آغاز می‌کردند؛ اما بدون توجه از کنار آن رد شدند بنابراین اکنون تبعات سنگین آن به جامعه از جمله بحران میانسالی جمعیت که در ادامه منجر به افزایش سالمندان در مقایسه با جمعیت جوان می شود، تحمیل شده است.

شهلا میرگلوی بیات، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در این باره به «حمایت» می‌گوید: مصوبه سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مجلس ابلاغ شد که به دلیل نداشتن اعتبار، مجلس آن را به دولت بازگرداند.

چرخه اقتصادی از کار می‌افتد
همچنین یک جامعه شناس در گفت‌وگو با «حمایت» تبعات کاهش جمعیت جوان کشور را کاهش سرمایه انسانی می‌داند و می‌گوید: این موضوع به صورت مستقیم در از کار افتادن چرخه ی اقتصاد موثر است البته فرهنگ و اجتماع نیز از پیامدهای افزایش میان سالان و در ادامه پیرشدن جامعه بی‌نصیب نمی‌ماند.علی رضایی ادامه می‌دهد: افزایش جمعیت سالمندان به معنای رشد جمعیت مصرف کننده در جامعه است به طوری که هزینه‌های نگه داری، ‌سلامت و درمان این افراد به جامعه تحمیل می‌شود. وی تاکید می‌کند: افزایش مرگ و میر و کاهش فعالیت خلاقانه از دیگر تبعات پیر شدن جمعیت است.

این آسیب شناس معتقد است، که ‌کاهش تعداد افراد یک خانواده و افزایش سن ازدواج از دیگر معضلاتی است که باید پای فشردن بر آن را جدی بگیریم.او می‌افزاید: کاهش جمعیت به اندازه افزایش بی‌رویه جمعیت برای کشور خطرزاست که باید هر چه سریع‌تر از پیشروی آن جلوگیری کرد.رضایی خاطرنشان می‌کند: کاهش جمعیت جوان کشور مساوی با کاهش آمار ازدواج و یا بالاتر رفتن سن ازدواج، تأخیر در فرزند آوری و افزایش افسردگی است.به همین علت، دولت در ابتدای سال 89 تصمیم به اجرای مشوق‌هایی برای فرزندآوری گرفت.

مشوق‌ها کافی نیستند
یک جامعه شناس دیگر با اشاره به این که مشوق‌های در نظر گرفته شده کارایی لازم را ندارند، بیان می‌کند: وعده‌های پیشنهادی بیشتر جنبه تبلیغی دارند و اجرا نمی‌شوند. بنابراین باید هر چه سریع‌تر راه کار‌های اساسی برای این موضوع‌ها از سوی مسئولان در نظر گرفته شود.

عباس مجیدی در ادامه با اشاره به وعده پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد، تصریح می‌کند: ‌رییس‌جمهور، ابتدای سال 89 اعلام کرد که به هر نوزاد ایرانی که متولد می‌شود یک میلیون تومان تعلق می‌گیرد که تاکنون این وعده محقق نشده است.

وی توضیح می‌دهد: افتتاح صندوق آتیه یکی دیگر از این وعده‌هاست که هنوز محقق نشده است، به طوری که قرار بود هر سال مبلغ 100 هزار تومان از سوی دولت به این حساب افزوده ‌شود که سرمایه ای برای آینده فرزندان محسوب می‌شود، اما این وعده نیز مغفول ماند. هر چند دولت بارها اعلام کرده که برای جبران کاهش جمعیت به ویژه جمعیت جوان کشور برنامه‌های تشویقی برای زوج‌ها در نظر خواهد گرفت اما این برنامه‌ها هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته اند.

منابع مالی در مصوبه فرزندآوری نادیده گرفته شد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «حمایت» بیان می‌کند: در دو سال گذشته برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت از سوی مسئولان به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است.شهلا میرگلوی بیات خاطرنشان می‌کند: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مطرح شد اما منابع مالی آن تعیین نشده است.

وی ادامه می‌دهد: موضوع هایی مانند: افزایش وام ازدواج، دو هفته مرخصی اجباری به پدرانی که فرزندانشان تازه متولد شده اند، افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه، اهدای یک میلیون تومان به هر نوزاد ایرانی، افتتاح حساب آتیه فرزندان، برداشتن محدودیت بیمه‌ای برای فرزند چهارم به بعد و... در این مصوبه آمده است.نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: بزرگ‌ترین مشکل این مصوبه نداشتن اعتبار بود که به همین علت مجلس آن را به دولت بازگرداند.او بیان می‌کند: همه ی ما با اصل فرزندآوری موافق هستیم اما باید اعتبار برای این موضوع در نظر گرفته شود.

رویای دریافت وام ازدواج
در سال‌های گذشته همه زوج‌ها پس از عقد می‌توانستند با ارایه مدارک خود از بانک‌ها وام دریافت کنند که این یکی از سیاست‌های دولت برای ترویج ازدواج بود اما این روند از سال گذشته با مشکل مواجه شد به طوری که زوج‌ها باید پس از تایید در انتظار دریافت وام باشند.

البته به گفته برخی مسئولان این روند تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، بنابراین این موضوع می‌تواند در ازدواج دیرهنگام موثر باشد. که تبعات کاهش فرزندآوری را در پی خواهد داشت.

هم‌اکنون ایران بیشترین میزان کاهش جمعیت منطقه را دارد. موسسه تحقیقاتی اینترپرایز آمریکا اعلام کرد که در طول 30 سال گذشته نرخ باروری 70 درصد کاهش داشته این در حالی است که طبق برآورد سازمان ملل متحد در صورت ادامه روند کنونی تا پایان قرن کنونی جمعیت ایران به 50 درصد کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha