سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اینکه هیچ دستگاه امحاکننده کامل زباله‌های ویژه در کشور وجود ندارد گفت: شهرداری تهران به صورت کاملا استاندارد زباله‌های عفونی را دفع می‌کند اما آن‌ها را نمی‌سوزاند.

سید محمد فیاض در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت پسماندهای ویژه شهر تهران اظهار کرد: طبق قانون مدیریت پسماند ویژه بر عهده شهرداری‌ها نیست و تولید کننده این نوع پسماند وظیفه امحا و مدیریت آن را بر عهده دارد.

وی با اشاره به جمع آوری این پسماند‌ها توسط شهرداری تهران تصریح کرد: این کار‌ها طبق قراردادهایی که وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها منعقد شده است انجام می‌شود. البته سی درصد هزینه‌های جمع آوری پسماندهای ویژه توسط بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود و ۷۰ درصد باقی مانده آن از بودجه شهر تامین می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند با اشاره به اینکه در سال ۹۲ سیاست شهرداری تهران در ارتباط با پسماندهای ویژه اصلاح هزینه جابجایی آن است در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۲ به صورت انقضباطی بسته می‌شود آیا امیدی به اصلاح هزینه‌ها وجود دارد یا نه گفت: فرآیندتولید زباله‌های عفونی و هزینه جمع آوری آن بسیار اندک است در واقع هزینه جمع آوری پسماندهای عفونی در بیمارستان نسبت به هزینه درمان بیمار‌ها بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: باید هزینه پیشگیری از بیماری‌ها افزایش یابد و اگر می‌خواهیم در این بخش موفق باشیم باید با جمع آوری زباله‌های عفونی مانع از شیوع بیماری‌ها شویم تا هزینه درمان کاهش یابد.

فیاض تاکید کرد: من مطمئن هستم مسئولان وزارت بهداشت بر روی این مساله دست نمی‌گذارند و هزینه آن را کاهش نمی‌دهند چرا که در این صورت ناچارند در جای دیگر آن را هزینه کنند.

وی با بیان اینکه برخی بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان‌های دولتی هزینه ۳۰ درصدی جمع آوری زباله‌های عفونی را نیز به خوبی پرداخت نمی‌کنند تصریح کرد: به طور متوسط روزانه ۱۰۰ تن زباله در بیمارستان‌ها تولید می‌شود که تنها ۲۰ درصد آن زباله‌های عفونی است و اگر تفکیک به صورت دقیق انجام شود علاوه بر کاهش زباله‌های عفونی و جمع آوری و امهای آن‌ها نیز هزینه کمتری خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان پسماند با اشاره به اینکه در بیمارستان‌ها سیستم اتوکلاو و هیدرو کلاو برای کم خطر سازی زباله‌های بیمارستانی وجود دارد گفت: این دستگاه‌ها تنها می‌توانند زباله‌های بیمارستانی را کم خطر کنند اما مواد تیز و برنده که انتقال دهنده بیماری هاست ضدعفونی نمی‌شوند.

فیاض با اشاره به اینکه ما سیستم امحای کامل زباله‌های بیمارستانی نداریم گفت: شهرداری تهران تنها با جمع آوری صحیح زباله‌ها و آهک پاشی بر اساس استاندارد و دفع این زباله‌ها در سلول به صورت کاملا ایزوله برای زباله‌های بیمارستانی اقدام می‌کند به طوری که هیچ گونه شیرآبه‌ای از آن‌ها تولید نمی‌شود اما دستگاه امحا کننده کامل زباله‌های بیمارستانی را در اختیار نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha