معاون اول رئیس جمهور فرمودند 27 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یابد اما معاونت نظارت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری هنوز این پول را اختصاص نداده است.

مخالفت وزارت بهداشت قبلی با اجرای طرح ملی سلامت ایرانیان/ احتمال تحریک وزیر توسط مخالفان
سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری از مخالفت وزارت بهداشت دوره قبلی با اجرای طرح ملی غربالگری سلامت ایرانیان خبر داد و گفت: تمامی مدارک و مکاتبات در این ارتباط موجود است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ محمد میرزابیگی روز یکشنبه در نشست خبری که به منظور تشریح اجرای طرح بسیج ملی سلامت ایرانیان بالای 30 سال که از روز گذشته با مشارکت 100 هزار پرستار و دانشجوی پرستاری در کشور آغاز شده است، اظهارداشت: وزارت بهداشت دوره قبلی اجرای این طرح را خیلی جدی نگرفت تا اینکه رسید به دوران وزارت دکتر طریقت که ایشان و معاون بهداشتی او خیلی جدی پای کار آمدند و از اجرای طرح حمایت کردند.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح ملی به لحاظ تامین نیروی انسانی هیچ مشکلی نداریم، افزود: 100 هزار پرستار و دانشجوی پرستاری به صورت داوطلبانه از روز گذشته در قالب تیمهای 3 نفره در مراکز و پایگاههایی که از قبل پیش بینی شده است، مشغول انجام غربالگری فشارخون، وزن و قد افراد بالای 30 سال در کشور هستند.

میرزابیگی همچنین به وجود دو نقص در اجرای این طرح ملی اشاره کرد و گفت: موضوع اول، تبلیغات این طرح بود که صداو سیما خیلی دیر به صحنه آمد در حالی که باید خیلی زودتر از اینها وارد عرصه اطلاع رسانی و تبلیغات این برنامه ملی می شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به نبود پشتیبانی و حمایت مالی از این طرح به عنوان نقص دوم اشاره کرد و افزود: از نظر بودجه ای هم تا الان ریالی نگرفته ایم و از بضاعت سازمان پرستاری استفاده کرده ایم.

وی با اعلام اینکه برای حمل و نقل و جابجایی پرستاران می بایست وسیله نقلیه تامین شود، ادامه داد: متاسفانه به رغم اینکه معاون اول رئیس جمهوری به استانداریها ابلاغ کرده اند که از امکانات شان برای اجرای این طرح استفاده کنند، اما هنوز با مشکل مواجه ایم.

میرزابیگی در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر اینکه چرا وزارت بهداشت قبلی با اجرای این طرح مخالفت کرد، گفت: وقتی طرح را بردیم، گفتند که باید کمیته داوری تشکیل شود. مدارک موجود است اما آنها می گفتند که اجازه بدهید بررسی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما می خواستیم این طرح تا روز پرستار به پایان برسد، افزود: قرار بود این طرح قبل از پایان سال گذشته اجرا و نتایج آن در روز پرستار(فروردین 92) اعلام شود.

میرزابیگی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر تامین اعتبار اجرای طرح توسط دولت، گفت: معاون اول رئیس جمهور فرمودند 27 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یابد اما معاونت نظارت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری هنوز این پول را اختصاص نداده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به مشکلاتی که در مسیر پشتیبانی از این طرح وجود دارد، افزود: برآورد اولیه ما این بود که 10 میلیارد تومان پول برای یک وعده غذای روزانه پرستار بود که چون پول نداریم، غذا نمی دهیم.

وی همچنین عدم تبلیغات مناسب برای اجرای این طرح ملی را ناشی از نبود بودجه دانست و گفت: تا الان یک میلیارد و 300 میلیون تومان از بضاعت سازمان نظام پرستاری هزینه کرده ایم که امیدواریم پرداخت شود.

میرزابیگی در ادامه به مخالفت بخشی از بدنه وزارت بهداشت با اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: هنوز هم مخالف جدی این طرح هستند و از این موضوع گلایه دارند که چرا پرستاران وارد کار شده اند.

وی تاکید کرد: بر همین اساس، از پرستاران می خواهیم مراقب باشند. ممکن است خود آقای وزیر نیز توسط همین مخالفان تحریک شوند و بخواهند طرح را روی هوا ببرند.

میرزابیگی گفت: اجرای طرح غربالگری سلامت ایرانیان بالای 30 سال، آبروی حرفه پرستاری است و از همین رو از جامعه پرستاری می خواهیم که مراقب باشند وارد این بازی خطرناک نشوند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این سئوال مهر که کدام بخش از وزارت بهداشت مخالف اجرای این طرح است، افزود: اجازه دهید اسمی نبریم اما معاون بهداشتی و مجموعه این معاونت به طور کامل با اجرای طرح همکاری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha