سلامت نیوز : احمد خالق‌نژاد طبری در بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران گفت: جراحی کودکان یک رشته فوق تخصصی است که جراحان عمومی بعد از گذراندن 3 سال آموزش به سمت جراح کودکان ارتقاء می‌یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رئیس انجمن جراحان کودکان ایران ادامه داد: کودکان از زمان تولد تا سن بلوغ برای درمان نیاز به متخصص جراحی کودکان دارند چرا که با بزرگسالان کاملا" فرق دارند و برای اینکه نتیجه درمانی خوبی به دست آید می‌بایست کودکان برای جراحی به متخصص جراحی کودک مراجعه کنند.

خالق‌نژاد افزود: خوشبختانه در ایران نزدیک به 40 سال است که آموزش جراحی کودکان را داریم و حدود 80 جراح کودک در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که 30 تا 40 درصد جمعیت ایران زیر سن بلوغ هستند و نیاز به تعداد جراحان از این تعداد بیشتر است، گفت: ما باید 150 نفر جراح کودک داشته باشیم اما متأسفانه علیرغم جمعیت جوان کشورمان هنوز در 13 استان کشور جراح کودک وجود ندارد.

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران، استان‌های سمنان، اردبیل، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان را فاقد جراح کودک دانست و گفت: اگر یک کودک در این استان‌ها دچار حادثه یا بیماری شود می‌بایست به نزدیکترین استان که جراح کودک دارد مراجعه کند که این مسئله هم زحمت زیادی برای انتقال کودک دارد و هم ممکن است برای درمان دیر شود.

خالق‌نژاد دلیل کم بودن متخصصان جراحان کودک را سختی این رشته دانست و افزود: جراحی کودکان بسیار پیچیده است و جراحان عمومی تمایل و انگیزه‌‌شان برای تحصیل در این رشته کم  است که ‌می‌بایست وزارت بهداشت و انجمن جراحان کودکان ایران روش‌های تشویقی برای جلب و جذب هر چه بیشتر جراحان عمومی به این رشته در نظر بگیرند.

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران تصریح کرد: در ایران با توجه به جمعیت کنونی میزان تولد زنده، در سال 55 هزار کودک داریم که با نقص تکاملی به دنیا می‌آیند که تعداد زیادی از این کودکان نیازمند مداخله جراحی برای درمان نقص تکاملی خود هستند.

وی افزود: علاوه بر این در سرطان‌های کودکان، حوادث، تروما و بیمار‌های عفونی نیز نیازمند جراحی در کودکان هستیم که این مسئله، نیاز به آموزش و گسترش تعداد جراحان کودکان در ایران را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

فوق تخصص جراحی کودکان ادامه داد: نقص تکاملی علل مختلفی دارد؛ عوامل محیطی، ژنتیکی، فیزیکی و سابقه فامیلی در این زمینه نقش دارند؛ البته خیلی از نقص‌های تکاملی نیز علت واضح و مشخصی ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات جراحی کودکان مفید افزود: طبق آمار وزارت بهداشت بین 20 تا 25 درصد مرگ و میر کودکان به دلیل اختلالات تکاملی و ژنتیکی است.

خالق‌نژاد با بیان این مطلب که انجمن جراحان کودکان ایران حدود  22 سال پیش تشکیل شده،گفت: هر سال کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران همزمان با کنگره سالانه جامعه جراحان ایران برگزار می‌شود و این کنگره 4 روزه فرصتی است که همه جراحان کودک از سراسر کشور تجربیات و مطالعات و حتی موارد جراحی تازه و بدیع خود را به اطلاع همکاران خود برسانند و این محفل محلی برای تبادل اطلاعات و کسب تجارب مفید برای متخصصان جراحی کودکان خواهد بود.

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران موضوع امسال کنگره را «بیماری‌های تکاملی و اکتسابی دستگاه ادراری و تناسلی کودکان» دانست و گفت: در این کنگره 5 سخنران میهمان داریم که از کشورهای مختلف نظیر آمریکا، لهستان، بلژیک، انگلستان و ایران در زمینه بیماری‌های مرتبط با دستگاه ادراری و تناسلی کودکان سخنرانی خواهند کرد و 61 مقاله نیز در مورد بیماری‌های مختلف دستگاه‌ ادراری و تناسلی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: 4 میزگرد در زمینه بیماری‌های مختلف تکاملی و اکتسابی دستگاه ادراری و تناسلی نیز خواهیم داشت و  شمشیر ساز جراح برجسته ایرانی مقیم آمریکا راجع به تشخیص و درمان بیماری جنین و جراحی جنین در این کنگره صحبت خواهد کرد.

خالق‌نژاد یکی از شایع‌ترین عمل‌های جراحی را در کودکان پسر و دختر عمل فتق دانست و افزود: در ایران شایع‌ترین عمل جراحی در مورد کودکان پسر جراحی ختنه است.

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران متذکر شد: انجمن جراحان کودکان در دو سال اخیر کارگاه‌هایی با موضوع ختنه برای پزشکان عمومی، پزشکان کودک و سایر رشته‌ها برگزار کرده که هدف از برپایی این کارگاه‌ها انجام عمل شایع ختنه به طور صحیح و بدون عارضه برای فرزندان پسر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha