سلامت نیوز : مجید حاجی‌فرجی در گفت‌وگو با فارس، در مورد تفاوت شیرهای پاستوریزه و شیرهای با ماندگاری طولانی اظهار داشت: برخی بر این باورند که شیرهای با ماندگاری طولانی دارای مواد نگهدارنده بوده که قاعدتاً ضرر خود را در طولانی‌مدت دارد. غافل از اینکه این امر باور اشتباهی است.

وی ادامه داد: 20 سال زمان صرف کردیم تا فرهنگ استفاده از شیر و مزایای آن را در بین مردم جا بیندازیم و اگر این اعتماد را از مردم بگیرند تمام رشته‌های ما پنبه می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: اثبات کرده‌ایم که شیرهای با ماندگاری طولانی هیچ فرقی با شیرهای پاستوریزه ندارند چرا که تنها تفاوت این دو نوع شیر نحوه دما‌دهی و استرلیزه کردن آنها است در شیرهای با ماندگاری طولانی از شیوه فرادما و دمادهی با سرعت بالا استفاده می‌شود که تمام باکتری‌ها از بین می‌رود و تنها یکسری باکتری مفید باقی می‌ماند.

وی افزود: هر دو روش برای استرلیزه کردن شیر علمی است و در کیفیت شیر تأثیری نمی‌گذارد و اینکه می‌گویند شیرها باید با ماندگاری طولانی به سلامت افراد صدمه می‌زند باور غلطی است.

حاجی‌فرجی با اشاره به اینکه پس از قطع یارانه شیر شاهد روند رو به کاهش مصرف شیر در کشور بوده‌ایم افزود: مصرف این ماده مغذی 15 تا 25 درصد کاهش یافته است. چرا که مصرف سرانه شیر سالانه 60 لیتر باید باشد ولی اکنون تولید و مصرف لبنیات در کشور 12 درصد کاهش یافته است.

رئیس انجمن تغذیه خاطر نشان کرد: لبنیات بهترین منبع تأمین کلسیم و حتی پروتئین هستند و نمی‌توان جایگزین مناسبی به ویژه برای کودکان پیدا کرد.

وی اظهار داشت: از گوشه و کنار می‌شنویم که برخی مهدهای کودک از دادن شیرهای پاکتی با ماندگاری طولانی خودداری کرده و استفاده از آجیل را جایگزین مناسبی به والدین معرفی می‌کند در حالی که هر کودک حداقل روزی دو تا سه لیوان شیر را در هرم غذایی داشته باشد.

حاجی‌فرجی به عوارض استفاده نکردن از لبنیات از جمله شیر اشاره کرد و گفت: نرمی استخوان کوتاه قدی، از جمله عوارض استفاده نکردن از شیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پیمان. ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    بسیار عالی ممنون از اطلاعات مفید شما