سلامت نیوز :  تست اعتیاد از سالها پیش یکی از الزامات ثبت عقد است که البته به استناد منفی بودن آن خانواده ها به معتاد نبودن عروس و داماد آینده شان اعتماد می کنند. اما مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر می گوید تست ها لزوما نشان از عدم اعتیاد ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ دکتر محمدباقر صابری‌زفرقندی دراین باره گفت: برخلاف عقیده رایج در بین برخی از مسوولین اجرایی،‌ راه برون رفت از اعتیاد همسر و جلوگیری از ‏طلاق، انجام تست آزمایشگاهی نیست بلکه تشخیص اعتیاد از طریق بررسی بالینی قابل اعتماد است و تست‌های ‏آزمایشگاهی یک روش کمک‌کننده است و بنابراین اطمینان دادن به خانواده‌ها که جواب تست اعتیاد قابل اعتماد ‏است به نوعی نقض غرض است.

او به پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به عبارتی منفی بودن تست اعتیاد به هیچ عنوان به معنی عدم اعتیاد نیست ‏و راه‌های متعدد و ساده‌ای برای منفی کردن تست اعتیاد به صورت کاذب وجود دارد که اغلب افراد سوء مصرف‌کننده مواد از آن آگاهی دارند.

صابری با اشاره به نقش تحقیقات و بررسی‌های محلی در اطمینان خانواده‌ها از عدم اعتیاد تازه دامادها یا نوعروسان گفت: شاید یکی از دلایلی که خانواده‌ها دقت لازم و تلاش کافی در زمینه تحقیقات از افراد در هنگام ازدواج را ‏نمی‌کنند اطمینان کاذب به پاسخ این تست‌ها باشد.‏

به گفته او بررسی اجمالی از نتایج تست‌های اعتیاد قبل از ازدواج نشان می‌دهد که اولاً در تعداد اندکی از افراد تست ‏مثبت گزارش شده که در این بین مواردی تست مثبت نیز ناشی از مصرف داروهای مجاز بوده است: ‏به نظر نمی‌رسد تعداد قابل توجهی از افراد به دلیل مثبت بودن تست از ازدواج صرف نظر کرده باشند، در حالیکه شاهد ‏هستیم بعد از طی مراحل ازدواج و علی‌رغم داشتن تست منفی، افرادی هستند که از قبل معتاد بوده‌اند.

به عقیده مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام ‏تست‌های قبل از ازدواج به روش فعلی فقط هزینه‌بر است و به مردم تحمیل می‌شود: این تست ها از طرفی یک اطمینان ‏کاذب به خانواده می‌دهد که مغایر اهداف طراحان الزام برای انجام تست است، به همین دلیل تأکید می‌شود تشخیص ‏اعتیاد بالینی است و با معاینه بالینی و بررسی سوابق فرد امکان اطمینان قطعی از اعتیاد مقدور است و هیچ ‏تست و آزمایشی جایگزین بررسی‌های همه جانبه از افراد در این زمینه نمی‌شود.

او همچینن گفت: در برخی اظهار نظرها گفته می‌شود بسیاری از طلاق‌ها ناشی از اعتیاد همسر است که البته این موضوع توسط منابع معتبر اعلام نشده است، هر چند اعتیاد یکی از عوامل طلاق می‌تواند باشد ولی علت تامه آن نیست.‏ ‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha