یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 73005

سلامت نیوز : متخصص ارتوپدی و جراحی از اصلاح ناهنجاری‌های اندام تحتانی با استفاده از روش مدل سازی کامپیوتر و چاپ سه بعدی در طراحی قبل از عمل برای نخستین بار در کشور خبر داد.

دکتر سهیل مهدی پور در گفت وگو با (ایسنا)، اعلام کرد:‌ در این روش ابتدا رادیوگرافی و سی تی اسکن اندام تحتانی بیمار توسط نرم افزارهای اختصاصی و مهندسی نرم افزار به مدل‌های سه بعدی از استخوان واقعی بیمار تبدیل می‌شود و محورهای اندام تحتانی در سه بعد اندازه گیری می شوند.

به گفته وی پس از اطمینان از اصلاح مورد نظر، ابزارهای مخصوص توسط مهندس بیومکانیک برای بیماری طراحی می‌شود که در آن برش‌های لازم طوری اعمال می‌شود که ناهنجاری در سه بعد اصلاح پذیر خواهد بود و پس از تایید جراح، این ابزارها که مختص بیمار است توسط دستگاه چاپ سه بعدی تولید شده و در اختیار جراح برای انجام عمل قرار می‌گیرد.

مهدی پور در ادامه با بیان اینکه در سالیان اخیر این روش در مراکز محدودی در دنیا به کار گرفته شده و کاربردهای متعددی در رشته‌های مختلف جراحی دارد،‌ افزود: این روش برای نخستین بار با همکاری گروهی متشکل از مهندسین بیومکانیک، نرم افزار، متخصصان ارتوپدی و رادیولوژیست‌ در ایران انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه به زودی انجمن تحت عنوان «انجمن جراحی ارتوپدی یارانه یار» با همکاری اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی و صنعتی شریف پس از کسب مجوزهای قانونی شروع به کار می‌کند، گفت: هدف این انجمن ایجاد ارتباطی مستقیم بین نیازهای پزشکان جراح ارتوپد و توانمندی‌های مهندسی بیومکانیک، یارانه، تصویرنگاری و صنعت تجهیزات پزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha