شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7301

گروهی از دانشمندان آمریکایی دو ژن جدید را در سلول‌های پستانداران کشف کرده اند که نقش مهمی در مکانیزم های مولکولی طولانی کردن عمر یک سلول ایفا می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، از حدود 70 سال قبل کشف شد که محدودیت کالری موجب افزایش دوره زندگی در بسیاری از ارگانیسم ها از مخمرها تا نخستی ها می شود، اما مکانیزم ملکولی پایه این مکانیزم تاکنون ناشناخته بود.

اما اکنون گروهی از محققان مدرسه پزشکی هاروارد با همکاری کالج پزشکی ویل از دانشگاه کورنل و موسسه ملی بهداشت دو ژن را در سلولهای پستانداران کشف کرده اند که نقش بنیادی در افزایش عمر یک سلول دارند.

به گفته این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در تازه ترین شماره مجله "سل" منتشر کرده اند، وقتی سلول در شرایط استرس ناشی از محرومیت مواد غذایی قرار می گیرد، این ژن ها که SIRT3 و SIRT4 نام دارند، با هدف حفاظت از سلولها از آسیب های پیری فعال می شوند.

این مکانیزم وقتی آغاز می شود که محدودیت کالری موجب انتقال یک سیگنال از طریق غشای سلولی شود. این سیگنال، ژنی با عنوان NAMPT را فعال می کند و در نتیجه NAD (نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید) در میتوکندری ها ذخیره می شود.

این ذخیره سازی موجب افزایش فعالیت آنزیم های تولید شده از دو ژن SIRT3 و SIRT4 می شود. در این فرایند، تولید انرژی میتوکندری ها افزایش یافته و منجر به کند شدن فرایند پیری سلول می شود.

این اولین بار است که نقش این دو ژن در طولانی کردن عمر سلول ها مورد بررسی قرار می گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha